گزارش و تحلیل

آیا ایران و حماس صفحه جدیدی در روابط خود باز کرده اند

© AP Photo / Khalil Hamraهشدار مقامات فلسطین برای توافقنامه بین اسراییل و حماس
هشدار مقامات فلسطین برای توافقنامه بین اسراییل و حماس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم پیروزی انقلاب اسلامی امسال شاهد حضور یک هیات بلند پایه از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بود که پس از چند سال تیرگی روابط میان ایران و حماس نشانگر تحولی شگرف در این روابط می باشد.

این هیات که با عضویت اسامه حمدان و محمد نصر دو تن از فرماندهان بلند پایه حماس تشکیل شده علاوه بر حضور در مراسم 22 بهمن با تعدادی از مسئولین عالیرتبه ایرانی از جمله آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین دریاسالار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تعدادی دیگر از مسئولین ایرانی دیدار و گفتگو کرد.
در ملاقاتی که با یکدیگر داشتیم آقای اسامه حمدان در پاسخ به سوال بنده که آیا با رهبری دیدار داشته اید یا خیر اظهار داشتند که درب بیت رهبری هیچوقت برای فلسطینی ها بسته نبوده اما در این سفر برنامه ای برای ملاقات با رهبری تدارک دیده نشده بود.
در مورد موضع حماس نسبت به حوادث سوریه آقای حمدان همچنین اظهار داشتند که موضع رسمی حماس از همان ابتدا خودداری از دخالت در امور داخلی سوریه و اینکه بحران سوریه باید فقط توسط خود سوری ها حل و فصل گردد می باشد و اینکه برخی تصور می کردند آقای بشار الاسد ظرف شش هفته یا شش ماه سقوط خواهد کرد اشتباه بزرگی بوده و هست.
در مورد روابط حماس با جبهه مقاومت و همچنین کشورهای دیگر وی به من گفت رابطه حماس با جبهه مقاومت مخصوصا حزب الله لبنان قابل مقایسه با دیگران نیست و حماس همیشه حساب دیگری برای این دو رابطه باز می کند. وی افزود برخی کشورها مثل ایران همیشه حامی جنبش مقاومت بر علیه اسرائیل بودند وهستند و در این موضوع مناقشه ای در کار نیست اما برخی یا بی طرف هستند و یا اینکه به امکان موفقیت مقاومت بر علیه اسرائیل اعتقاد ندارند و حماس تلاش می کند با اینان هم رابطه برقرار کند تا آنها را در صف مقاومت بر علیه اسرائیل قرار دهد تا قطب نما از هدف اول اعراب و مسلمانان منحرف نگردد.
وی همچنین اظهار داشت ایران هیچوقت در حمایت از جنبش حماس که سنی مذهب است تفاوتی نسبت به حزب الله لبنان که شیعه است قایل نشده و این ویژگی حمایت ایران دلیل اصلی موفقیت ایران در کسب نفوذ میان کشورهای اسلامی است و آن را به همه مسئولین کشورهای عربی که با آنها ملاقات کرده گوشزد نموده.
حمدان افزود ایران در همه شرایط کنار مقاومت فلسطین ایستاد و به دلیل حمایت ایران بود که جنبش حماس و گروه های مقاومت در غزه در همه درگیری ها با اسرائیل توانسته اند ایستادگی کنند و این حمایت حتی در سالهای اخیر تغییر نکرده چرا که ویژگی خاص ایرانی ها این است که مساله فلسطین را از همه مسایل دیگر جدا می دانند.
طی چند سال اخیر و پس از حوادث سوریه و به دلیل اینکه برخی اعضای این گروه به طبع طرفداری از جنبش بین المللی اخوان المسلمین از مخالفین دولت آقای بشار الاسد حمایت کردند رابطه ایران و سوریه با حماس بسیار سرد شده بود.
همانگونه که بالاتر ذکر کردم جنبش حماس همچون حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان دارای دیدگاه های گروه اخوان المسلمین می باشد و با پیروزی هایی که طرفداران این گروه در کشورهای عربی همچون تونس و لیبی و مصر به دست آوردند و حمایت های ترکیه این ذهنیت در میان اعضای آن بوجود آمده بود که با سرنگونی دولت سوریه و دیگر دولت های کشورهای اسلامی و قدرت یافتن گروه های وابسته به جمعیت بین المللی اخوان المسلمین در آن زمینه راه اندازی مجدد خلافت اسلامی و دولت اسلامی مد نظر آنها فراهم می گردد و به همین دلیل و با تشویق ترکیه و مصر (در آن زمان محمد مرسی اخوانی زمان امور حکومت مصر را در اختیار داشت) به حمایت از مخالفین آقای بشار الاسد پرداختند در مقابل ایران و سوریه بسیار از این رفتار گروه حماس دلخور شدند چرا که سوریه همیشه پناهگاه گروه های مقاومت فلسطینی بر علیه اسرائیل بوده و ایران همه نوع حمایت را از آنها انجام می داده.
جنبش حماس هیچوقت به صورت رسمی در زمینه ورود به درگیری های سوریه موضع گیری نکرد اما تعداد زیادی از فلسطینی های هوادار حماس و دیگر گروه های فلسطینی در جنگ بر علیه حکومت سوریه مشارکت داشتند و دارند و معروف است که تکنیک کندن تونل های زیر زمینی که تخصص فلسطینی ها است را به مخالفین دولت سوریه منتقل کردند. و سوری ها فراموش نمی کنند که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش پرچم مخالفان سوریه را در مراسم حماس در غزه دست گرفت و به اهتزاز در آورد.
با اینکه حرف و حدیث های زیادی از حمایت های قطر و ترکیه از حماس مطرح شده بود اما هیچ وقت حمایت های قطر و ترکیه در مقابل حمایت های ایران و سوریه از این گروه و دیگر گروه های فلسطینی قابل مقایسه نبود.
پس از تحولات اخیر سوریه تعداد زیادی از گروه های مخالف دولت سوریه اقدام به تسلیم در مقابل ارتش این کشور نمودند و تعداد زیادی از گروه هایی که فلسطینی ها با آنها همکاری داشتند نیز از جمله همین گروه ها می باشند.
حماس طی چند سال اخیر تلاش داشت که بر تیرگی روابط خود با ایران فائق آید اما موضع ایران همیشه مبنی بر این بود که پرواز تهران برای اعضای حماس از طریق دمشق می گذرد.
امروزه با پذیرش حضور هیات حماس در تهران ایران درب بازگشت روابط با این جنبش را باز کرده اما قطعا شرط و شروط هایی در میان خواهد بود که تا عدم تحقق آنها این روابط به حالت عادی خود باز نخواهد گشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала