تب مارک های مشهور

© AP Photo / Ted S. Warrenشرکت اوپرا
شرکت اوپرا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چینی ها ابرقدرت قرن 21 می شوند.

به گزارش  10 ماه فوریه  آژانس « بلومبرگ»، شرکت بزرگ چینی  شرکت نروژی Opera Software ASA را خریداری کرد  که طراح  « برائوزر اوپرا»ست.  گروهی از شرکت های « آی.تی» چین-  5 شرکت  مشهور در جهان شرکت (Golden Brick Silk Road،  طراح بازی های  Beijing Kunlun Tech Co، تولید کننده  برنامه  امنیتی Qihoo 360 Software و  شرکت سرمایه گذاری Yonglian Investment Co.  در باره شرایط خرید  به قیمت  یک میلیارد و 200 میلیون  دلار  به توافق رسیدند.

صاحب اصلی  و ریاست  « Opera Software ASA» روز 10 ماه فوریه  با این معامله  موافقت کرد و به  سهامداران  خود پیشنهاد کرد آن را بپذیرند.  سهام « اوپرا» در سال 2015 میلادی   47 درصد افت کرد ولی در زمینه  احتمال  فروش آن به چین در  روز 5 فوریه افزایش یافت.  در بورس اوسلو به میزان 5,4 درصد افزایش یافت.  در این میان،  سرمایه گذاران چینی  در ازای هر سهام  56 درصد پیشنهاد  کردند که بیش از  قیمت متوسط  طی 30 روز اخیر بود.   سهام ها یکجا خریداری می شود.  این امر برای   صاحبان چینی  امکان  فروش محصولات  خود برای  کاربران « اوپرا»   و دریافت سود از کار  در پلاتفرم  تبلیغلتی موبایل های این « برائوزر» را فراهم می سازد.

چین بطور فعالی  فضای اینترنتی را  تصرف می کند.  اما شرکت های  غربی  که در این عرصه  قدرت زیادی دارند  مانع اصلی  در این راه هستند.  تصاحب « اوپرا»  تلاش خوبی برای گسترش  انحصار  مدهای قانونی کنونی  اینترنتی  و  وسعت بخشیدن به  کنترل خود بر  فضای سایبری است.

سرهنگ دوم بازنشسته  آندری ماسالوویچ  کارشناس در  رشته تجسسی رقابتی و کارمند سابق  آژانس فدرال  ارتباطات  دولتی و  انفورماتیک  در این خصوص گفت: می توان  تصور کرد که اکنون در چین،  خرید سهام ها  با شدت تمام ادامه یابد  تا بتواند  کنترل خود را در این رشته در جهان  وسعت بخشد.  « اوپرا» یکی از سهام های کلیدی دراین عرصه است.  نه «برائوزر» بلکه دو جزء دیگر مهم است.  اولا، کاربران جهانی — « اوپرا» وسیله  تأثیرگذاری بر  میلیون ها و میلیون ها  کاربر در سراسر جهان است.  دوما، هر نوع « برائوزر» ی  فقط پوششی برای تعداد هر چه بیشتر  برنامه های کاربردی است.  هر یک از برنامه ها وظیفه خاصی انجام می دهد  که همیشه بی ضرر نیست و  همیشه فقط تبلیغاتی نیست.  این برنامه ها  در  کامپیوتر شما  به کارهای مشخصی اشتغال دارند، از  نظارت بر زندگی شما گرفته  تا جمع آوری اطلاعات در باره شما.  از اینرو می توان در مقابل  چینی ها  تعظیم کرد  که ابرقدرت قرن 21 می شوند.

 ریاست  شرکت نروژی «اوپرا»  مناسب بودن این معامله  را با دریافت امکان دسترسی به  پایگاه اینترنتی کاربران  شرکت  Kunlun   و   Qihoo در چین مربوط دانست.  همچنین از  سرمایه گذاری  و دیگر انواع  حمایت ها از طرف گروه شرکت های چینی  نام برده شد  که به این شرکت امکان  پیشرفت خواهد داد.

ولادیسلاو  بلوف  کارشناس انستیتوی  اروپای آکادمی علوم روسیه  متذکر شد  که شرکت های چینی  با  خرید  این شرکت « چهره خود را حفظ کردند».

—  شرکت های چینی در عمل  ترجیح می دهند  مدیریت و دیگر شرایط  را بلاتغییر بگذارند.  البته آنچه به اروپا مربوط می شود و  یکسری از عرصه ها در آفریقا.  در اروپا   تولیدات شرکت  خریداری شده  قطع نمی شود و  حجم  کالا کاهش نمی یابد، زیرا سرمایه گذاری استراتژیک در آنجا انجام شده است.  این گرایش افزایش خواهد یافت. چینی ها  در آن رشته ها و عرصه های تولیدی  سهام می خرند که بتوانند  جای خود را در بازارهای  جهان تحکیم بخشند.  بر خلاف آمریکایی  ها که پس از ادغام  ، حجم تولید  شرکت خریداری شده را در چارچوب حجم  تولیدات خود  تنظیم می کنند.

 دسترسی به  بازارهایی جهانی که قبلا برای  تاجران چینی بسته بود  — مهمترین انگیزه  خرید مارک های مشهور جهان است.  چین از این نظر در ژانویه سال 2016 میلادی  رکورد برقرار کرد-  از 82 ادغام شرکت ها ، خرید  شرکتهای رقیب  خارجی  به مقدار 73 میلیارد دلار  صحبت شد.  در سال 2015 میلادی  این رقم  6 میلیارد و 200  میلیون دلار  در ازای 55 معامله بود.

بزرگترین معامله  سال 2016 میلادی: خرید شرکت بزرگ آمریکایی General Electric در ازای 4 میلیارد دلار  بود که به شرکت چینی Haier فروخته شد.  شرکت Dalian Wanda استودیوی سینمایی هالیوود  Legendary Entertainment را در ازای  3 میلیارد و 500 میلیون دلار خرید.  خرید شرکت سوئدی  Syngenta — یکی از  شرکت های بزرگ جهان  در  عرصه دفاع از  گیاهان و بذرها — برای شرکت دولتی ChemChina نیز رکورد بود.  قیمت این معامله  43 میلیارد دلار اعلام شد.  این رقم  دو و نیم بار بیش از  خرید شرکت کانادایی Nexen توسط شرکت چینی  CNOOC  در سال 2012 میلادی در ازای 17 میلیارد و 700 میلیون  دلار  بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала