گزارش و تحلیل

انتقاد مدودیف از احتمال مداخله زمینی دیگر کشورها در سوریه

© AFP 2023 / Christof StacheПремьер-министр России Дмитрий Медведев выступает с речью на Мюнхенской конференции по безопасности
Премьер-министр России Дмитрий Медведев выступает с речью на Мюнхенской конференции по безопасности - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیمیتری مدودیف، نخست‌وزیر روسیه، روز شنبه در مونیخ یادآوری کرد که از زمان به دست آمدن توافق مونیخ در مورد سوریه، وضعیت «بهتر شده»، و تأکید کرد که صحبت از مداخله زمینی در سوریه، راهبرد نادرستی است.

آقای مدودیف در سخنانی در دیدار با رئیس‌جمهور اسلوونی که در خبرگزاری روسی اینترفکس بازتاب داشت، تصریح کرد که «وضعیت به نسبت روزهای گذشته اندکی بهتر شده، و این هنوز آغاز راه است».

او در عین حال توصیه کرد که در این مرحله، «ما باید به یکدیگر توجه کنیم و به استدلال‌های هم گوش دهیم تا توافق مونیخ اجرایی شود».

نخست‌وزیر روسیه در عین حال از بازیگران بین‌المللی در صحنه سوریه خواست که رفتاری نداشته باشند که «دیگر طرف‌ها را بترسانند».

او در این زمینه یادآور شده که «به رغم توافق مونیخ؛ برخی [از طرف‌ها] از هم اکنون می‌گویند که اگر شما نتوانید کاری انجام دهید، ما دست به عملیات زمینی می‌زنیم».

آقای مدودیف تصریح کرده که چنین رویکردی «چرخشی اشتباه از مذاکرات است».

اظهارات نخست‌وزیر سوریه ساعتی پس از آن مخابره می‌شود که خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشتن که «روسیه با مداخله در سوریه از جانب بشار اسد، اراده و خواست بین‌المللی را نادیده می‌گیرد».

جان کری در سخنانش در کنفرانس مونیخ، از مسکو خواست تا با «نیت خیر» برای برقراری آتش‌بس در سوریه عمل کند و اجازه دهد تا با گذار سیاسی این جنگ پایان یابد، و در عین حال برای چندمین بار در روزهای اخیر تأکید کرد که حملات هوایی روسیه «تروریست‌ها» را هدف نگرفته، بلکه هدف این حملات «عمدتا گروه‌های مشروع مخالف بشار اسد بوده است».

او با اشاره به قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه یادآور شد که «این مسئله‌ای حیاتی است که روسیه با تغییر تاکتیک‌هایش، دست از هدف قرار دادن این گروه‌ها بردارد و به توافقی که خود بخشی از آن بوده، پایبند باشد».

«اعزام نیروی زمینی زمینه‌ساز یک جنگ جهانی است»

اما این نخستین بار نیست که نخست‌وزیر روسیه، در روزهای اخیر تصمیم در مورد اعزام نیروی زمینی به سوریه را نکوهش کرده است.

دیمیتری مدودیف، در روزهای گذشته هم هشدار داده بود که اعزام نیروی زمینی از سوی کشورهای دیگر به سوریه ممکن است آغاز یک جنگ جهانی باشد، و افزوده بود: «آمریکا و کشورهای عربی دوست ما باید فکر کنند که آیا یک جنگ دائمی می‌خواهند یا نه.»

نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی هندلزبلات گفت که «عملیات زمینی کشورهای دیگر در خاک سوریه همه را به دخالت در این جنگ خواهد کشاند».

آقای مدودیف در پاسخ به سؤالی در مورد اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، گفت: «آمریکا و کشورهای عربی دوست ما باید فکر کنند که آیا یک جنگ دائمی می‌خواهند و یا نه».

آقای مدودیف در عین حال از عدم همکاری قدرت‌های غربی با روسیه برای حل بحران سوریه انتقاد کرد، و افزود این بحران باید از طریق گفت‌وگو حل شود و نه با گشودن جبهه‌های جدیدی در این جنگ.

بر اثر جنگ داخلی پنج ساله سوریه بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته شده، میلیون‌ها نفر آواره و مجبور به مهاجرت شده و گروه اسلام‌گرای تندرو موسوم به «خلافت اسلامی» قدرت گرفته است.

کشورهایی که در حال حاضر در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با گروه «خلافت اسلامی» (داعش) می‌جنگند عبارتند از بریتانیا، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، کانادا و استرالیا، و عربستان سعودی به تازگی تأیید کرده که در حال برنامه‌ریزی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه با هدف مبارزه با داعش است.

قدرت‌های جهانی در یک جلسه اضطراری درشهر مونیخ آلمان در مورد اجرای یک آتش‌بس سراسری در سوریه طی یک هفته به توافق رسیدند.

در این زمینه جان کری وزیرخارجه آمریکا گفت که «توقف» در نبرد بین نیروهای دولتی و شورشیان مورد حمایت غرب ظرف یک هفته اجرا خواهد شد.

او افزود این طرح «بلند پروازانه» برای آتش‌بس، حملات کشورهای غربی به گروه «خلافت اسلامی» و سایر گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در سوریه را شامل نمی‌شود.

اما دیوید هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، گفت که توقف نبردها در سوریه فقط در صورتی عملی خواهد شد که روسیه حملات هوایی خود در حمایت از پیشروی نیروهای دولتی علیه مواضع شورشیان را متوقف کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала