روسیه ناجی جهان

© AFP 2023 / Saul Loebسازمان سیا آمریکا
سازمان سیا آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به آمریکا کمک کرد.

 به عقیده ری مکگووِرن کارمند سابق « سیا» ، در سال 2013 میلادی  روسیه  مانع از  آغاز  جنگ آمریکا با سوریه  به علت  جنجال کاربرد  سلاح شیمیایی شد.  کارمند سابق  سازمان «سیا» در  مصاحبه با   پارتیک اسمیت  مقاله نویس نشریه «  سالن»  از این موضوع صحبت کرد.

مکگووِرن  اعلام کرد: «  روسیه به آمریکا کمک کرد و مانع از آن شد که آمریکا  اوایل سپتامبر  سال 2013 میلادی  وارد جنگ با سوریه شود. در آن زمان  چند چیز  جهان را از  جنگ نجات داد ، اما نقش روسیه کلیدی بود».

 شایان ذکر است  که 30 ماه اوت  سال 2013 میلادی ، جون کری، وزیر امور خارجه  آمریکا دولت بشار اسد را  به حمله شیمیایی  در روز 21  ماه اوت در حومه دمشق محکوم کرد.  این اتهام قبل از  ارائه گزارش  متخصصان  سازمان ملل اعلام شد. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تصمیم  وارد آوردن  ضربات هوایی به سوریه را اتخاذ کرده است اما ناگهان  اعلام کرد از انجام عملیات خوداری خواهد ورزید و به توافق کنگره  استناد کرد.

به گفته کارمند سابق سازمان « سیا»  روسیه در  ماه ژوئن سال 2013 میلادی  در جریان نشست « گروه هشت»  در  ایرلند شمالی به آمریکا پیشنهاد  کرد در رابطه با تخلیه سلاح شیمیایی سوریه به آمریکا کمک برساند  و  پس از پخش خبر  حمله شیمیایی در دمشق  این پیشنهاد را تکرار کرد  که این موضوع  یکی از عوامل کلیدی  تغییر تصمیم  باراک اوباما بود.

 مکگووِرن کارمند سابق « سیا» در توضیح گفت: « 30 ماه  اوت، جون کری وزیر امور خارجه آمریکا   در سخنرانی خود 35 بار اعلام کرد  که خودتان می توانید  با یک حساب سرانگشتی متوجه شوید که  دولت بشار اسد گناهکار اصلی است.  در همان روز باراک اوباما در کنفرانس  مطبوعاتی شرکت کرد.  حدود 500 نفر از جمله من  در مقابل کاخ سفید  درخواست کردیم  سوریه بمباران نشود.  ما چنان سرو صدایی بلند کردیم که کنفرانس مطبوعاتی 45 دقیقه به تأخیر افتاد و بعد اوباما  گفت که حمله به سوریه انجام نخواهد شد!  من به آنچه شنیدم باور نداشتم!»

 کارمند سابق  « سیا» که یکی از  کارشناسان  اصلی در امور اتحاد شوروی و روسیه در « سیا» بود  احترام  عمیقی برای  ملت اسلاو  قائل است و به اعتقاد وی  روسیه و اتحاد شوروی  سزاوار چنین برخوردی  نسبت به خود  از سوی  متحدان سابق در جنگ جهانی دوم نیستند.  به عنوان نمونه وی  از این موضوع صحبت کرد  که در باره دعوت  نمایندگان روسیه  برای شرکت در جشن  70- مین سالگرد  استقرار  نیروهای متحده در « نرماندی»  بحث شد، در حالی که همانا اتحاد شوروی  دهها میلیون  نفر از شهروندان  خود را در جنگ کبیر  میهنی از دست داد.

« 26 یا 27 میلیون نفر از ساکنان اتحاد شوروی کشته شدند. غرب پیداست هیچگونه توجهی به این موضوع نمی کند.  به نظر من بحث در باره  دعوت  روس ها به 70-مین سالگرد  استقرار نیروهای متحده در « نورماندی»  حد بالای تحقیر بود.  شما می توانید  تصور کنید  که آنها  چه احساسی داشتند؟»

شایان ذکر است که روسیه بارها  مانع از  اجرای نقشه های غیرسازنده ایالات متحده  در رابطه با  کشورهای خاور  نزدیک شده است. همانا به دلیل موضع مسکو ، سوریه پس از اتهامات وارده  به  بشار اسد  رئیس جمهور سوریه در کاربرد سلاح شیمیایی، هدف  ضربات هوایی  نیروی هوایی آمریکا قرار نگرفت. پس از گذشت دو سال، هنوز هیچگونه ثبوتی در اینباره  ارائه نشده است.  در اینجا باید از نقش روسیه در  حل و فصل مسأله مربوط به برنامه هسته ای ایران یاد کرد.  مسکو نقش بسیار مهمی  در این رابطه بازی کرد و  مانع از ظاهر شدن  یک نقطه داغ دیگر در خاور نزدیک شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала