گزارش و تحلیل

سرگی لاوروف : روسیه در سیاست جهانی ، باد نما نیست

© Sputnik / Grigoriy Sisoevسرگی لاوروف : روسیه در سیاست جهانی ، باد نما نیست
سرگی لاوروف : روسیه در سیاست جهانی ، باد نما نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهم فوریه ، دیپلمات های روسی روز خود را جشن گرفتند.

امسال وزیر امور خارجه روسیه ، سرگی لاوروف و زیردستانش به خصوص مشغولیت های نگران کننده زیادی دارند. اما سرگی لاروف زمانی برای مصاحبه ی ویژه خود با روزنامه " ماسکوسکی کامسامولتس (MK) " یافت. " اسپوتنیک" برخی از مطالب این مصاحبه را در اختیار شما می گذارد.
MK: دهم فوریه ، روز کارکنان دیپلماسی است. آیا شما اکنون مطلبی برای گزارش دارید؟ آیا شما مطلبی برای خوشحالی کشور به همراه دارید؟
لاوروف: حالا نمی خواهم تمام آن چیزهایی را که مهم قلمداد می کنیم بشمارم. اما این حقیقتی است که سال گذشته نهایتا همه ی کارهای دیپلماسی برای حل و فصل برنامه ی هسته ای ایران انجام شد و این توافق در حال اجراست. در سال گذشته خروج تسلیحات شیمیایی سوریه به اتمام رسید که همچنین از ابتکارات طرف روسی بود. اولا این امر باعث خروج منابع خطرناک تسلیحات شیمایی گردید. ثانیا تهدید حمله به سوریه را به حداقل رساند.
در زمینه ی برنامه هایی که اکنون در موردشان تصمیم گیری می کنیم ، مبارزه با تررویسم است درواقع این اولویت شماره یک است. و علی رغم موفقیت های قابل ملاحظه در مبارزه با گروهک داعش در سوریه ، هنوز باید کارهای زیادی انجام دهیم. همه چیز خیلی سریعتر و موثرتر پیش می رفت اگر آمریکایی ها و اعضای ائتلاف آنها به پیشنهادات چندین باره ی ما برای ایجاد هماهنگی گوش می کردند. اما آمریکایی ها به طور پیوسته مانع تراشی می کنند. آنها انگار به متحدین خود در منطقه اشاره می کنند که به نظر می رسد هماهنگی تنگاتنگ آمریکا و روسیه را نمی فهمند. برخی از این کشورها از جمله ترکیه ، مشکل اصلی در خاور میانه را روسیه می دانند. ترک ها آشکارا اعلام می کنند که ما نقشه ی آنها را اشتباه گرفته ایم. اکنون آنها سعی دارند آمریکایی ها را انگشت نما کنند.
MK: در حال حاضر اصول و عقیده ی غیر رسمی دیپلماسی روسی به چه شکی است؟ آیا اینطور است ، به طور مثال: " روسیه تقریبا با همه دعوا کرده و تقریبا از دست همه ناراحت است؟"
لاوروف: " شما می دانید که ما قادر نیستیم از کسی کدروتی داشته باشیم. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین یک زمانی گفت که چنین مفاهیمی چون " عشق" و " دوستی" ، در واقع ارتباطات شخصی اند و دولت منافع و علایق دارد. در ارتباطات بین دولتی کلا ناراحت شدن از کسی معنا ندارد ، درست مانند عصبانی شدن و از خود راضی بودن. " آنکس که عصبانی می شود حقی بر او نیست" ، این حقیقت مشخص و واضح، قرن های طولانیست که وجود دارد.
ما در هر صورت حس می کنیم که در واقع اکثر کشورهای جهان از روسیه حمایت می کنند. از طرف دیگر این تصور به وجود می آید که ما تقریبا مشکل اصلی ارتباطات بین المللی هستیم. رئیس ناتو و برخی از کشورهای اروپایی به این افسانه یعنی " تهدید روسی" دامن می زنند… این جنگ اطلاعاتی است. ما این را می بینیم ، می فهمیم و می دانیم. اما نمی شود یک عمل هیستریکی را با عصبانیت و هیستریک پاسخ گفت ، سعی می کنیم با حقایق جوابشان را بدهیم."
MK: آیا اقتصاد روسیه به اسیری در دستان سیاست خارجی روسیه تبدیل نشده است؟
لاوروف: " فکر نمی کنم که اینچنین باشد. دانش محدود من در این زمینه اجازه می دهد که نتیجه بگیرم ، چرخه های مختلفی در اقتصاد جهانی وجود دارد ، روسیه با همه ی رفرم های ناتمام ما بخشی از آن است. بنابراین ما تاثیر این چرخه ها را روی خود حس می کنیم. برای ما بسیار مهم است که خود کارفرمایان گام های موثری در جهت تغییر ساختاری در اقتصاد بردارند. ممکن است در حال حاضر زندگی مجبورمان می کند این اصلاحات را تا به انتها انجام دهیم تا وابستگی کشور را به در آمدهای نفتی بکاهیم.
تکرار می کنم ؛ سیات خارجی فعال ، مسئله ی پیچیده و دشواریست. بسیاری می گویند که سیاست خارجی باید همانند سابق طوری باشد که مردم خوب زندگی کنند ، خوب بخورند و خدمات درمانی داشته باشند. من به طور کامل با این امر موافقم. اما ملت ما هویت دارد یا به عبارتی به تاریخ هزار ساله ی برقراری حکومت تعلق دارد ، قومیت های ما همانند یک ملت واحد حسن غرور ملی دارند. پس چنین کشور مانند روسیه نمی تواند " مثل باد نما بچرخد" به هر طرف که دول قدرتمند می خواهند ، دولت هایی که فکر می کنند سرنوشت تمامی کشورها و ملت روی کره زمین را تعیین می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала