در بهار بزرگترین سوراخ اوزونی بر فراز منطقه قطب شمال ظاهر خواهد شد

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПролив Ольги на архипелаге Шпицберген
Пролив Ольги на архипелаге Шпицберген - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مواد آلاینده در جو زمین و زمستان سخت باعث شده اند سوراخ بزرگی در لایه اوزونی زمین بر فراز منطقه قطب شمال به وجود آید. متخصصان هواشناسی نگران آن هستند که با فرار رسیدن بهار، گرمای آفتاب این سوراخ در لایه اوزونی را باز هم بزرگتر کند. این مطلب را نشریه Science News گزارش داده است.

ئچدر چارچوب اجرای پروتکل مونرآل در سال 1989 میزان پخش ترکیبات برم و کلر در جو زمین که برای لایه اوزونی مضر هستند، کاهش یافت و در نتیجه سوراخ های اوزونی بر فراز قطب شمال و قطب جنوب به تدریج کوچکتر شدند اما این ترکیبات شیمیایی با کندی فوق العاده از جو زمین خارج می شوند و در نتیجه در هرزمستان سوراخ بزرگ تازه ای بر فراز قطب شمال باز می شود
قبلا این خطر در منطقه قطب شمال وجود نداشت اما زمستان سرد سال های 2015 و 2016 میلادی باعث تراکم اسید نیتریک و ظاهر شدن ابر های دارای رنگ های درخشان بر فراز عرض های شمالی گردید. چنین ابرهایی کاتالیزور چنان واکنش های شیمیایی می شوند که در نتیجه آنها گاز کلر ایجاد می گردد که برای لایه اوزونی خطرناک است. آفتاب درخشان در بهار باعث می شود این پدیده ها به پیدایش سوراخ های بزرگ اوزونی منجر شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала