ترس از روسیه

© Photo / Tommie Hansenنمای مرکز شهر استکهلم سوئد
نمای مرکز شهر استکهلم سوئد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصور کنیم« پوتین دچار جنون شود» و به سوئد حمله کند.

به نوشته نشریه Aftonbladet، نویسنده یان گیو،  معتقد است  که بعضی از نیروهای سیاسی  در استکهلم قصد دارند « به ترس  از روسیه دامن بزنند» تا ایده  ورود سوئد به  ناتو را پیش ببرند.

خطر روسی  مهمترین دلیلی  است که  طرفداران عضویت در ناتو عنوان می کنند.  به عقیده  نویسنده مقاله، اگر  سوئد عضو  آتلانتیک شمالی شود،  روسیه از برخورد  خشونت آمیز نسبت به خود خواهد ترسید.  این  ایده در بین سیاستمداران راست و لیبرال  شدت گرفته است.  حتی آندرس برنستِر  فرمانده کل قوای  نیروهای مسلح سوئد چندی پیش اعلام کرد که « روسیه پس از چند سال به  سوئد حمله خواهد کرد».

نویسنده مقاله با این موضوع موافقت می کند  که روسیه از قدرت نظامی خوبی برخوردار است  و می تواند  سوئد را تصرف کند.  با وجود این  به عقیده  گیو، تصرف سوئد برای روسیه یک سناریوی  نظامی  غیر واقعی است». وی گفت: « حتی  نویسندگان   بدترین  فیلم های  ماجرایی ، چنین سناریویی به فکرشان نمی  رسد».

نویسنده و ژورنالیست  پیشنهاد می کند  یک آزمایش فکری به  انجام برسد و تصور  کنیم که « پوتین  دچار جنون شود»  و به سوئد حمله کند و آن را اشغال کند  و « بشکل معجزه آوری قیام  در کشور را سرکوب کند.

فرض کنیم آمریکا و اروپا  به سوئد کمک نکنند، چون سوئد عضو ناتو نیست. از این لحظه به بعد روسیه  در حالت جنگ با  اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت، زیرا سوئد عضو اتحادیه اروپاست. تماس های تجاری،  فرهنگی و  اقتصادی بطور کامل قطع خواهند  شد».

نویسنده مقاله به  سناریوی پیشرفت حوادث می پردازد:  تمام درآمدهای روسیه در خاک اتحادیه  اروپا  به اشکال مختلف مصادره خواهند شد. آمریکا نمی تواند  موضع سیاسی  دیگری اتخاذ کند.  تمام این حوادث می تواند شکست  بزرگ سیاسی در  تاریخ معاصر روسیه بشود.  به عقیده گیو « حتی پوتین شوریده و عصبانی نمی تواند چنین پیشرفت حوادث را  پیش بینی کند».

روسیه از اشغال سوئد چه فایده ای  می برد؟  نویسنده مقاله پیشنهاد می کند این سوال  از طرفداران  عضویت در ناتو پرسیده شود که از ترس روسیه چنین ایده ای را مطرح می کنند.  به نظر او، روسیه هیچ سودی از اشغال سوئد  نخواهد برد، برعکس  ضررهای روسیه عظیم خواهد بود.

از آنجا که بحث واقعی در باره عضویت در  ناتو  تحت رهبری سیاسی آمریکا  فاقد هر گونه اعتباری است، به  عقیده گیو، طرفداران آن موضوع حمله روسیه به سوئد را عنوان کردند.  آنها شخصا به این ایده باور ندارند ، زیرا یک ایده پوچ و بی اساس است. اما  جنگهایی که سوئد در طول تاریخ با روسیه داشته است  چنان زیر  پوستشان رفته است که آنها فکر می کنند: روسیه ممکن است حمله کند و  بسیاری از سیاستمداران  از این موضوع  سوء استفاده می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала