گزارش و تحلیل

آنکارا می تواند در ارتباط با بحران پناهجویان از اروپا باج بگیرد

© AFP 2023 / Bulent Kilicبحران پناهجویان
بحران پناهجویان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیان داشت که ممکن است مرز کشورش را با یونان و بلغارستان باز کرده و سیل پناهجویان را به اروپا بفرستد.

سایت یونانی مخصوص خبرهای اقتصادی گزارشی را در خصوص دیدار رهبران اتحادیه اروپا و ترکیه منتشر کرده است که پاییز سال 2015 انجام شد. بر طبق این سند، اردوغان شرایط بسیار سودمندی برای همکاری با اروپا در ازبین بردن این بحران دارد. در غیر اینصورت وی قول داده است که در هر زمان درها به سمت یونان و بلغارستان را باز کرده و پناهندگان را به اتحادیه اروپا بفرستد.
ساختارهای دولتی اتحادیه اروپا فعلا در خصوص این بیانات نظری نداده اند.
خبرنگار یونانی آنگلیکا پاپامیلتیادو ، که این خبرها را منتشر کرده ، دلایل بروکسل برای رد ابراز نظر در این باره را شرح داد.
آنگلیکا پاپامیلتیادو می گوید: " دیدار بین رجب طیب اردوغان ، دونالد توسک و ژان کلود یونکر خیلی مطلوب نبود. در این دیدار اردوغان درواقع اتحادیه ی اروپا را به سیل پناهجویان به سمت یونان و بلغارستان تهدید نمود. این اسناد از طریق منبع قابل اعتمادی به من رسید و در صحت و درستی آن شک و تردیدی نیست. بنابراین نه اتحادیه ی اروپا ، نه کمیسیون اروپایی درستی آنرا رد نکردند فقط از ابراز نظر در اینباره امتناع نمودند. به نظر من خیلی مهم است که در اینباره توضیح دهند و خیلی عجیب است که هیچ نظری از جانب اعضای اتحادیه ی اروپا مطرح نشده است."
پیشتر اتحادیه اروپا به ترکیه 3 میلیارد یورو قول داده بود تا این کشور از جریان پناهجویان به اروپا جلوگیری کند. اما براساس اطلاعات موجود ، آنکارا این مبلغ را تنها بهانه ای برای ادامه ی گفتگوی می داند. در عین حال بحران مهاجرت تشدید می شود. چندین هزار پناهنده از سوریه در مرزهای ترکیه دستگیر شده اند.
یکی از پناهجویان می گوید: ما خدا و ترکیه را داریم. ما از ترکیه و اردوغان می خواهیم که درها را برای ما باز کند."
هشتم فوریه ، صد اعظم آلمان آنجلا مرکل به ترکیه رفت تا با رهبر کشور اقدامات مربوط به از بین بردن بحران مهاجرت را بررسی نماید.
در عین حال آنگلیکا پاپامیلتیادو معتقد است که ما باید بدانیم که آنکارا سعی می کند قول های خود را پذیرفته و اجرا کند.
پاپامیلتیادو شرح می دهد: " مسئله این نیست که آیا ترکیه می تواند قول خود را اجرا کند یا خیر. بدون شک می تواند و آماده است. مسئله تنها این است که آیا می خواهد آنرا انجام دهد یا نه. برای آنکه این بخشی از استراتژی ژئوپلیتکی انتخاب شده توسط آنکارا است. علاوه بر این مهم است که بدانیم ترکیه می خواهد کمکی برای حل مشکلات پناهجویان دریافت نماید یا خیر. فکر می کنم که آقای اردوغان سعی می کند طرح اول ورود کشورش به اتحادیه اروپا را پیش بکشد. البته وی سعی کرده است از اتحادیه اروپا باج بگیرد. او می خواست بداند که آیا ممکن است که ترکیه را در عوض ممانعت از جریان مهاجرین بپذیرند. برای من به عنوان خبرنگار مسئله ی دیگری جالب است: اگر آنکارا در هر صورت آنچه می خواهد دریافت کند آیا تعداد پناهجویان کمتر خواهد شد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала