چین به سبک روسی

© Sputnik / Yury Artamonovموزه کاخ تساریتسینو
موزه کاخ تساریتسینو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین مدت طولانی برای روس ها یک کشور اسرار آمیز بود.

چند صد هزار نفر از نمایشگاه « چین به سبک روسی.  قرن 18- اوایل قرن 20»  دیدن کردند که در  موزه « تساریتسینو» گشایش یافت. هدف از برگزاری نمایشگاه تعریف در باره توجه  روس ها به چین است. شایان ذکر است که چین  مدت طولانی برای روس ها  یک کشور اسرار آمیز بود.  تصورات روس ها بر طبق آنچه مسافران  تعریف می کردند و کالاهای تزیینی چینی — وسایل دکور، لباس و چای — شکل گرفته بود. صنعتگران، معماران، طراحان دکور و هنرمندان روسیه با تلاش برای  ساخت وسایل مشابه چینی، آثار خاص خود  حاوی انگیزه های شرقی را خلق کردند. در نتیجه مجسمه های چینی چینی ها  با چشمان  گشاد  و بینی های  خوش فرم، سینی های نقش دار و چپق ها با تزیینات چینی شکل گرفتند.

لباس بلند و گشاد کشیش ارتدکس  از ابریشم چینی  با تصویر اژدها  اولین وسیله نمایشی  نمایشگاه است.  در نزدیکی آن،  وسایل  عجیب شرقی از کلکسیون  موزه انسان شناسی و مردم شناسی — موزه شخصی  امپراطور پطر اول  (1725-1671 میلادی). درباریان  کنجکاو در آن دوران،  فقط وسایل  هنر  تزیینی — کاربردی را از اروپا  به روسیه نمی آوردند، بلکه  دستگاه های پیچیده —  قطب نما،  دوربین، عروسک های کوکی مکانیکی  به شکل قایق بادبانی چینی نیز از جمله وسایلی بود که  اشراف زاده ها در سفرهای اروپایی خریداری می کردند.اواسط قرن 18، مد وسایل چینی  در بین طبقه اشراف  روسیه بخوبی جا افتاد:  خانه ییلاقی به سبک چینی  در حومه سنت پطربورگ  برای امپراطریس  یکاترینای دوم (1796-1729)  ساخته شد. در خانه های اشرافی ظروفی با  نقش  گیاهان و جانوران  عجیب و غریب و کنده کاری  روی بخاری های تو دیواری روسی  به سبک چینی ظاهر شد.  تمام این وسایل  توسط  استادان و هنرمندان روسی  ساخته شدند.

در  قرن 19،  بسیاری از روس ها به چین سفر کردند.  این سفرها  باعث توجه بیشتر به چین شد. در باغ های خانه های اشرافی، آلاچیق هایی به سبک چینی  ساخته شدند و روی میز خانه ها، جوهردان برنزی به سبک  شرقی و آویزهای مهره دوزی شده  از دیگر وسایل تزیینی ظاهر شدند.  تاجران روس که به خرید و فروش چای مشغول بودند از مد عقب نماندند.  ظروف چینی  و قوری  با نقش های چینی از وسایل  زندگی روزانه  نه فقط در خانه های ثروتمندان بلکه  طبقه متوسط جامعه  شد.

مد چینی  تا اوایل قرن 20 در روسیه حفظ شد اما  به وسایل ظریف تر  توجه بیشتری مبذول شد — زیورآلات  ساخته شده از نقره و  ابریشم.

بیش از 600 وسیله نمایشی در نمایشگاه  « چین به سبک روسی.  قرن 18- اوایل قرن 20»   از کلکسیون  موزه های روسی  در کاخ « تساریتسینو» به نمایش درآمد.  این وسایل  روس ها را به چین — کشوری اسرارآمیز و دور و در عین حال خیلی نزدیک و قابل فهم — جذب می کند. کشوری که  نه فقط با روسیه مرز مشترک دارد بلکه  تاریخ  طولانی   مناسبات  تجاری و فرهنگی،  این دو کشور را  بهم مرتبط می سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала