پیوند سر میمون

© Fotolia / lemtalمیمون
میمون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین خواست ثابت کندابرقدرت علمی جهان شده است.

 متخصصان دانشگاه  خاربین  چین، برای اولین بار  در جهان  عمل پیوند سر میمون را  انجام دادند. قبلا تنها عمل موفق از این نوع روی موش ها انجام شده بود.  جانور پس از  پیوند سر  توانست  حرکت کند.

 از آنجا که آزمایش  پیوند سر میمون به موفقیت انجامید،  اولین  پیوند سر انسان  اواخر سال 2017 میلادی  توسط سرجیو کاناورو، جراح ایتالیایی  انجام خواهد شد.  اما محل انجام این عمل هنوز  مشخص نشده است.  احتمالا این عمل در چین انجام خواهد شد.

سرجیو کاناورو گفت: « چین تصمیم گرفت این عمل را به انجام برساند، زیرا  می خواهد جایزه نوبل را دریافت کند  و  ثابت کند که  ابرقدرت  علمی جهان شده است.  این امر یادآور  مسابقه جدید فضایی است».

 برای انجام عمل  انقلابی  سر، بیمار و بدن اهداکننده را سرد می کنند.  سپس عروق  و  مغز را  می برند و  سر را روی بدن اهدا کننده  با کمک  چسب بیولوژیکی  وصل می کنند.

بیمار را به مدت یکماه در حالت « کومای مصنوعی» نگه می دارند. سپس دوره یکساله توانبخشی  باید گذرانده شود.

این عمل  بحث های زیادی در دنیای علمی  دامن زد  و  مورد انتقاد  قرار گرفت.

پائولو ماکیارینی پروفسور  جراحی ترمیمی  دانشگاه کارولین  استکهلم  در این خصوص گفت: « شما می توانید تصور همچین عملی را بکنید؟ من شخصا فکر می کنم کاناورو — جنایتکار است.  چنین عمل های جراحی از نقطه نظر علمی قابل توجیه نیستند».

توماس کوکرین، متخصص اعصاب  مرکز  اخلاقیات بیولوژیکی  مدرسه پزشکی هاروارد  گفت: «  می توان گفت که  این عمل جراحی بیشتر بر  تبلیغ خود استوار است  تا یک جهش با کیفیت علمی».

هانت باتیه، رئیس  انجمن  جراحان اعصاب  آمریکا گفت: «  من چنین آرزویی برای هیچ کس نمی کنم.  به هیچ کس هم اجازه نمی دهم چنین کاری با من بکنند.  چیزهایی  وحشتناک تر از مرگ  هستند».

با وجود این،  والری سپیریدونوف  که از بیماری ژنتیک رنج می برد، موافقت خود با این عمل را  اعلام کرد.  وی امیدوار است  از بدن جدیدی برخوردار شود.

 انتظار می رود که عمل جراحی  بیش از 36 ساعت  طول بکشد. این عمل نیاز به شرکت گروه بزرگ پرسونل  پزشکی  دارد.  در روسیه،  هزینه چنین  عملی مطابق با ارزیابی های  اولیه  ممکن است به  20 میلیون دلار برسد.

والری اعلام کرد که با وجود ریسک های آشکار، با انجام این عمل موافقت خواهد کرد. « این فناوری  شبیه  اولین پرواز انسان به فضاست، زیرا در آینده می تواند به صدها هزار نفر بیمار  که در مقایسه با من در وضعیت غم انگیزتری بسر می برند کمک کند».

سرجیو کاناورو جراح ایتالیایی  که قصد دارد  با کمک پیوند سر، جان  والری سپیریدونوف را نجات بدهد، خوشبین است.

« ما ثابت کردیم که می توانیم  مانع اصلی را بر طرف کنیم.  بدین ترتیب، اینگونه فناوری  می تواند  به بیمارانی که دچار آسیب های مغزی شده اند  کمک کند.  ثابت شده است که  مغز نمی میرد ، زیرا در شرایط  آزمایش کلینیکی نمرد.  اما ما نیاز به سرمایه گذاری داریم.  از اینرو  هم اکنون از  ثروتمندان جهان تقاضای کمک مالی می کنم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала