گزارش و تحلیل

اپوزسیون ترکیه: امکان تجاوز مسلحانه ترکیه به سوریه افزایش می‌یابد

© AFP 2023 / Mustafa OzerТурецкие солдаты на турецко-иракской границе
Турецкие солдаты на турецко-иракской границе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توپراک اردوغان نماینده حزب مخالف ملی – جمهوری خواه از استان استانبول در گزارش هفتگی گروه پارلمانی این حزب که او خودش آنرا تألیف کرده مرحله کنونی روابط ترکیه و عربستان سعودی را ارزیابی نمود.

این نمایند توجه کرد که بازدید احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه از ریاض برای شرکت در شورای همکاری سران ترکیه و عربستان سعودی با آغاز مذاکرات ژنو در مورد حل و فصل مساله سوریه و دور جدید تنش‌ها در مناسبات روسیه و ترکیه به خاطر ادعا های ترکیه در این باره که گویا جنگنده روسیه به حریم هوایی ترکیه تجاوز کرد مصادف شد

در این گزارش اشاره شده که بلافاصله پس از سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ریاض در دسامبر 2015 تاسیس ائتلاف نظامی اسلامی با عربستان در راس اعلام شد و ترکیه از اولین کشور هایی بود که حاضر شد وارد آن شود.

در گزارش حزب ملی- جمهوری خواه همچنین ابتکاری در باره ایجاد نیرو های صلحبان اسلامی و نیرو های «قرارداد اسلامی» پیشنهادی شورای پارلمانی سازمان همکاری اسلامی بازتاب شد. اورهان آتالای نماینده حزب حاکم از استان اردوعان آنرا در ماه ژانویه ارائه کرد. در گزارش اپوزیسیون آمده است: «این حقیقت شایان توجه است که ابتکار آتالایی در مدت کوتاهی برای بررسی به مجمع عمومی آن شورای پارلمانی سپرده شد و در جلسه پیش روی آن به بحث گذاشته خواهد شد».

به عقیده مؤلف این گزارش، این حوادث گویای تحکیم عنصر نظامی اتحادیه ترکیه- عربستان و قطر در منطقه است. در گزارش آمده است: «از جمله حضور ژنرال هولوسی آکار در ترکیب هیات داود اوغلو در حین بازدید از ریاض و عکسی که این ژنرال ملبس به یونیفرم صحرایی و چکمه ارتشی به پا همراه با دیگر مقامات رسمی قرار دارد، در حکم پیام مشخص گویای آن است که نیرو های مسلح ترکیه قصد دارد در عملیات زمینی احتمالی در سوریه موضع مقدم بگیرد.

الان این سؤال دارای اهمیت اصولی مطرح است که آیا ترکیه که زحمت زیادی کشیده تا کرد های سوریه در مذاکرات در مورد اختلاف سوریه شرکت نکنند در عملیات زمینی در آن کشور شرکت خواهد کرد؟ ترکیه نمی‌خواهد که به یگان های اسد اجازه داده شود که کنترل خود را بر اراضی مسکون به ترکمن ها بر قرار کند و روسیه از این یگان ها از هوا حمایت می کند.

مؤلف این گزارش بر آن است که اعلامیه های کرد های سوریه مبنی بر نادیده گرفتن تصمیماتی که ممکن است در مذاکرات سوری اتخاذ شوند ممکن است گویای آن باشد که آن‌ها قصد دارند به طرح دیرینه خود مبنی بر متحد کردن کانتون های خود در خاک ترکیه تحقق بخشند و برای این کار می‌توانند به عملیات نظامی بپردازند. به عقیده توپراک در این صورت «امکان تجاوز نظامیان ترکیه به خاک سوریه و درگیری با نیرو های کرد ها به مراتب افزایش می‌یابد و امکان بروز رویارویی مسلحانه بین ترکیه و روسیه بیشتر می شود. در گیری با آمریکا احتمال کمتری دارد زیرا دو کشور نام برده از کردها حمایت می کنند».

مؤلف این گزارش متذکر شد: «به نوبه خود بازدید دو روزه دیپلمات ها و کارمندان نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به ریاست «برت مک گورک» نماینده ویژه باراک اوباما در امور مبارزه با داعش از روجاوا یک پیام جدی برای ترکیه بود. هیات غربی با نمایندگان کرد های ترکیه دیدار کرد که در نتیجه مساعی ترکیه آن‌ها را به مذاکرات ژنو دعوت نکردند. معنای آن دیدار چنین بود: «با وجود اینکه از شما به ژنو دعوت نشده مخصوصاً شما همصحبت اساسی مان هستید. شما فرصت نکردید به سوئیس بیایید ولی ما به روجاوا آمدیم برای بررسی چشم انداز همکاری آتی با شما. ما از شما طرفداری می‌کنیم زیرا شما نیروی بسیار مهمی در پیشبرد روند حل مساله سوریه هستید». این بازدید را می‌توان گلی تلقی کرد که آمریکا و متحدین غربیش به دروازه حزب عدالت و توسعه حاکم ترکیه زدند.

می‌توان گفت که ترکیه و آمریکا ضربات متقابلی را به همدیگر زدند. حزب حاکم ترکیه با شرکت دادن رئیس ستاد کل ملبس به یونیفرم نظامی در هیات خود در جریان دیدار از ریاض، می‌خواست نشان دهد که: «اگر کرد ها سعی کنند در امتداد مرز ما کریدوری ایجاد کنند و کانتون های خود را متحد کنند ما در شمال سوریه عملیات زمینی را راه خواهیم انداخت». رهبری آمریکا به نوبه خود یک هیات پرنماینده را به روجاوا فرستاد و این عمل جواب به دولت ترکیه بود و معنای آن چنین بود: «اگر شما اینطور رفتار کنید نه تنها نیرو های کرد بلکه ما هم در برابر شما قرار خواهیم گرفت».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала