چینی روسی

© Sputnik / Vladimir Astapkovichموزه هنرهای تجسمی
موزه هنرهای تجسمی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چینی کوزنتسوف یکی از بهترین کارخانه های چینی سازی اروپا بود.

ظروف چینی در طول قرون  سمبل  قدرت و جلال بوده است — چین، مایسن و سِور…هنر  ساخت ظروف چینی  نسل در نسل صیقل می یافت  و  اسرار حرفه ای  همیشه از سریت خاصی برخوردار بود.  روسیه  دستاوردهای خاصی در این رشته دارد.  یکی از  انواع چینی  روسی — چینی کوزنتسوف است.  بیش از 180 پیش، در سال 1832 میلادی  در  « دولیوف» حومه مسکو  کارخانه چینی سازی  کار خود را شروع کرد  که تا اوایل  قرن بیستم،  بزرگترین کارخانه روسیه و یکی از  بهترین کارخانه های چینی سازی اروپا بود. کوزنتسوف  از خانواده روستایی صاحب آن بود  که توانست  اواخر قرن نوزدهم،  امپراطوری  قدرتمند چینی را  بنیان گذاری کند. بهترین استادکاران  و متخصصان که  به  تعیین کیفیت  خاک رس مشغول بودند و  نقاشان  با استعداد  و زبردستی  که ظروف چینی را به شاهکارهای  هنری مبدل می کردند  در آنجا  زحمت می کشیدند.

چندی پیش ظروف  چینی کوزنتسوف از کلکسیون شخصی  ایرینا  تورکونووا  که 30 سال آن را جمع آوری کرده بود در  نمایشگاه  موزه  هنر تجسمی- کاربردی مسکو به نمایش گذاشته شد.   کلکسیون او از جایی برای خلال دندان شروع شد که اولین وسیله خریداری شده در مغازه عتیقه جات بود. کلکسیون او بتدریج بزرگتر شد و اکنون از صدها وسلیه چینی تشکیل شده است.

ولادیمیر  مدینسکی،  نقاش مشهور،  کارشناس سیاسی و متخصص  و  وزیر فرهنگ روسیه در مراسم افتتاح نمایشگاه حضور داشت.

—  برنامه ای که موزه ما پیاده می کند،  برنامه همکاری فشرده با  کلکسیونرهای  خصوصی است که امکان  نمایش کلکسیون  را برای  آنها فراهم می سازد.  آنها می توانند  این میراث معنوی به شکل کلکسیون آثار چینی را به  ساکنان و مهمانان مسکو نشان بدهند».

مارینا لوشاک  مدیر عامل  موزه هنرهای  تجسمی  پوشکین  در این خصوص گفت:  اطمینان دارم که بازدیدکنندگان از دیدن این وسایل لذت خواهند برد.  دنیای ظروف چینی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، دنیای  الهام بخش و قابل فهمی است که در باره  روح و روان روسی تعریف می کند.  جام ها، گلدان ها،  تنگ ها،  جا پنیری ، شمعدانی  و مجسمه ها ، فقط  وسیله نیستند، بلکه  تاریخ روسیه  هستند که به این شکل زیبا  عرضه شده اند. وسایل نمایشگاه گویای زندگی روزانه و عادی در روسیه در دوران قدیم است — خیاطی، شستشوی لباس،  دیدن والدین در  بازار  و چاینوشی و…

آثار بی نظیر  هنر کاربردی  اواخر قرن 19، اوایل قرن 20  که بسیاری از آنها  با دقت زیاد مرمت شدند و هیچگونه اثر  آسیب های قبلی در آنها دیده نمی شود.  مجموعه « صاحبخانه و دودگیر» یکی از آنهاست  که زیور  واقعی کلکسیون شده است.  نمایش این کلکسیون در موزه  جذابیت خاصی دارد، زیرا مشابه آن در  کلکسیون موزه ای وجود ندارد.  یلنا تیتووا  مدیر موزه  هنرهای  تزیینی — کاربردی  و هنر ملی  روسیه گفت: «  تمام این وسایل  نمونه های  عالی تزیینی  رمانتیسم  روسی هستند که تجسم گر  سبک روسی اند. چینی کوزنتسوف مراحل گوناگونی را از سر گذراند —  سبکهای مختلط، جزئیات فراوان  و تجربیات نه چندان موفق  با  گلها.  اما در تیم کوزنتسوف، همیشه  نقاشان  ماهری کار می کردند  که آثار آنها جوایز بین المللی  در  نمایشگاه های مسکو، پاریس، لوژه و رایمز را دریافت کردند.  پس از گذشت سال ها  این  آثار نمونه هایی در سطح  آثار موزه ای شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала