ناپدید شدن بچه ها در اروپا

© AFP 2023 / Aris Messinisپناهجویان در مرز ترکیه و یونان
پناهجویان در مرز ترکیه و یونان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجازات قاچاقچیان و دلالان جنسی باید شدیدتر شود

مقامات اروپایی  خبری از محل قرارداشتن  حدود 10 هزار  پناهجو نابالغ ندارند  که چندی پیش وارد اروپا شدند. مطابق با اطلاعات « یوروپل» (پلیس اروپایی)،   اکثر  کودکان پناهجوی  تنها  که بدون همراه  بزرگسال  به اروپا رفتند  به دام  تاجران  جنسی افتادند.

 اِلیف چارمیکلا  رئیس مرکز  تحقیقات  اجتماعی  سازمان بین المللی  پژوهش های استراتژیک  در آنکارا و کارشناس  در  مسائل پناهجویان و مهاجرت  در مصاحبه با « سپوتنیک»  موضوع ناپدید شدن  پناهجویان در اروپا را  مورد تفسیر قرار داد. به گفته وی، مقیاس  مسأله  پناهجویان  و  انتقال غیر قانونی آنها به کشورهای اروپایی  به سطح فاجعه باری رسیده است  و این روند  مبدل به   یک وسیله سودآور برای  قاچاقچیان  و   دلالان خرید وفروش آدمها شده است.

—  ما مدام در باره جنبه انسانی  مسأله  مهاجران  صحبت می کنیم  و  در باره  مسائل  تأمین امنیت  آنها صحبتی نمی شود و تا کنون مقیاس جنایتکاری  در رابطه با  مهاجران  مطرح نشده بود. در عین حال،  مقیاس این مسأله  دائما  افزایش می یابد  و کودکان و زنان  در مرکز این عملیات جنایی قرار  دارند.  قاچاقچیانی که به  حمل و نقل غیر قانونی مهاجران  مشغولند هر ماه از 50 تا  100 هزار یورو درآمد دارند.  مطابق با اطلاعات ما،  جمع درآمد  ماهانه در این عرصه  به 5  میلیون دلار  می رسد.  بدین ترتیب،  فرایند انتقال مهاجران به یک  کار سودآور برای قاچاقچیان  مبدل شده است.

چارمیکلا  متذکر شد  که  تجارت آدم ها و فرایند  انتقال غیرقانونی  مهاجران به اروپا — پدیده  ای است که  ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

—  جامعه جهانی  این روندها را جدا از یکدیگر  در نظر می گیرد. بحران سوریه  نشان داد  که چنین  عرصه  فعالیت  جنایی مانند  تجارت آدمها  و  قاچاق  و انتقال غیر قانونی مهاجران  ارتباط  تنگاتنگی باهم دارند.  ما  اغلب خبرهایی در این باره دریافت می کنیم  که  در بین گروه پناهجویان  که سعی می کنند  خود را به کشورهای اروپایی برسانند  به ویژه به ترکیه،  موارد  تجاوز به زنان و کودکان زیاد  به ثبت رسیده است.   پناهجویان  سوری نیز برایمان تعریف می کنند که زنان و کودکانی که راهی  این سفر خطرناک  برای رسیدن به  کشورهای اروپایی می شوند  ناپدید می شوند  و تجارت  اعضای  انسانی  در  محله های  عربی رواج زیادی دارد.  تمام این ها  اشاره ای به  مقیاس وحشتناک  فعالیت جنایی  مرتبط با  مسأله  پناهجویان است.

 به گفته چارمیکلا  در ترکیه  و تعدادی از کشورهای ترانزیت  مسأله  انتقال پناهجویان  به  فعالیت  جنایی  مبدل می شود.

—   فقط 14 درصد  کودکان پناهجویان  که  در خارج از  اردوگاه  زندگی می کنند  به مدرسه می روند.  باقی بچه ها وقت خود را در خیابانها می گذرانند.  این موضوع   یکی از علل  افزایش جنایتکاری است.  در این اواخر  تعداد بچه های نابالغ که سعی می کنند به تنهایی  به کشورهای اروپایی برسند افزایش می یابد.

کارشناس  معتقد است که ترکیه  و دیگر کشورها  که سیل اصلی پناهجویان از آنجا  رد می شود  دست به اقدامات  موثر  برای مبارزه با فعالیت جنایی قاچاقچیان  و تجارت  آدمها  به انجام نمی رساند.

—   مجازات  قاچاقچیان  و دلالان جنسی باید شدیدتر شود. باید کانال هایی که از طریق آنها  تجارت آدمها  در بین پناهجویان  انجام می شود   مشخص شوند.  باید مکانیزم  اجتماعی  شکل داده شود که بتواند از این افراد  حمایت کند.  متأسفانه  اجرای تمام این برنامه ها در  کوتاهترین مدت  خیلی دشوار است.

 به عقیده  کارشناسان  مسئولیت  اصلی  حل و فصل  مسأله  جنایتکاری  در رابطه با پناهجویان بر  دوش اروپاست.

—    مهم آن است  که بتوان  مسیر قانونی  ورود به اروپا را برای  پناهجویان ایجاد کرد.  هم اکنون چنین  راهی وجود ندارد و  پناهجویان  مجبورند  جان خود را به خطر بیاندازند و  به حرف قاچاقچیان باور کنند  تا  امید خود برای نجات را کاملا از دست ندهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала