گزارش و تحلیل

محقق: مداخله بریتانیا در امور داخلی لیبی موجب افزایش سیل فراریان به اروپا خواهد شد

© REUTERS / Stefan Wermuthرای موافق مجلس عوام بریتانیا به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا
رای موافق مجلس عوام بریتانیا به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های غرب در باره استقرار یک هزار نفر از نظامیان انگلیس در لیبی برای مبارزه با داعش خبر دادند. کانال تلویزیونی «راشا تودی» از وزارت دفاع بریتانیا توضیحات مربوطه خواست و این نهاد جواب داد که تصمیم نهایی در باره انتقال یگان های ارتشی هنوز گرفته نشده است.

به عقیده سیاست شناس «کریس بامبری»، مداخله لندن در امور داخلی لیبی موجب بروز یک تعداد مسایل شده و از جمله گسترش بحران مهاجران در اروپا را بر خواهد انگیخت

انگلیس امکان اعزام 1 هزار نظامی به لیبی برای مقابله با داعش را بررسی می‌کند

به نوشته روزنامه «تایمز»، لندن و واشنگتن برای قانع کردن لیبی به قبول یگان های خود مذاکره می کنند. ولی این پیشنهاد با نگرانی افزایش قهر و زورگویی در منطقه رو برو شد.

کانال «راشا تودی» از وزارت دفاع انگلیس خواهش کرد که این موقعیت را مورد تفسیر قرار دهد. نماینده این نهاد طرح های انتقال نظامیان به لیبی را رد نکرده ولی افزود که تصمیم مربوطه هنوز گرفته نشده است.

لازم به یادآوری است که یگان های انگلیس در 2011 در سرنگونی رژیم معمر قذافی شرکت کرند و چند کارشناس بر آن هستند که این جریان موجب ائتلای داعش شده است. به عقیده «لیام فاکس» وزیر دفاع وقت انگلیس نتیجه این کار از همان ابتدا معلوم بود. فاکس گفت:

«در هر جایی که خلاء حکومت بروز کند حتماً گروه‌های شبه نظامیان ظاهر می شوند».

به عقیده سیاست شناس «کریس بامبری» استقرار پرسنل نظامی اضافی در لیبی توأم با مسایل جدید خواهد گردید». بامبری اظهار داشت:

«در واشنگتن، لندن و پاریس دوباره صحبت‌ها در باره تجاوز مسلحانه شروع شد. در آنجا بیم آن دارند که داعش در لیبی مخصوصاً در سواحل آن کشور ظاهر شده و موضع بگیرد. آن‌ها به لزوم مداخله اشاره می‌کنند زیرا تروریست ها زیر نقاب فراریان می‌توانند با قایق ها از لیبی به ایتالیا نفوذ کنند».

ولی به عقیده وی تجاوز مسحانهغرب سیل بیشتر آوارگان را بر خواهد انگیخت. بامبری در پایان گفت:

«بعلاوه نیروهای مسلح کشور های غربی مورد هدف حملات شبه نظامیان داعش قرار خواهد گرفت. این در حالی است که مساله اصلی لیبی که از دوره تجاوز اول باقی‌مانده، هنوز حل نشده و هیچ‌کس مایل نیست آنرا حل کند و ارگان های اداری با ثبات را در آن کشور تشکیل دهد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала