سیل عظیم اروپایی

© REUTERS / Andrew Yatesسیل در غرب انگلیس
سیل در غرب  انگلیس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی 100 سال اخیر 90 درصد دشت های سیلابی اروپا نابود شدند.

به گزارش  New Scientist  بخش اعظم خاک اروپای غربی،  مرکزی و شرقی  در صورتی که  ساکنان اروپا دست به اقدامات  ضروری نزنند،  پس از 70-30 سال  بدلیل گرم شدن اقلیم با خطر سیل عظیم روبرو خواهد شد.  گزارش  آژانس اروپایی  محیط زیست حاوی چنین هشداری است.

این آژانس برای اولین بار  نظارت جهانی بر  وضع منابع آبی  اروپا و  پیش بینی  غرق شدن بعضی از  مناطق اروپا  را به انجام رساند. کارشناسان هواشناسی  حدس می زنند  که تا سال 2050 میلادی  ضرر اقتصادی  از  سیل  پنج بار بیشتر خواهد بود و تا سال 2080  میلادی 17 بار. از جمله مناطقی  که بیشتر از جاهای دیگر با خطرجاری شدن سیل های عظیم روبرو خواهند شد  از دره های رودهای بزرگ « راین و دونای» نام برده می شود.

طی 100 سال اخیر در اروپا  90 درصد دشت های سیلابی  نابود شده اند  که در زمان سیل  از مناطق پایین دست رودخانه  دفاع می کردند. پیش بینی آژانس فوق الذکر بر  اساس  بررسی  سیل های قبلی، حفظ  آهنگ  گرم شدن اقلیم  و  فقدان هر گونه برنامه ای در مبارزه با آن  استوار شده است.

متخصصان مجموعه  تصمیمات  برای جلوگیری از جاری شدن  سیل های عظیم در اروپا را پیشنهاد می کنند. از یکسو  مبارزه با  گرم شدن جهان شمول  و از سوی دیگر  احیای  اکو سیستم طبیعی  رودخانه ها و دشت های سیلابی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала