گزارش و تحلیل

سلطانی فر: توریست های روس می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند

© Sputnik / Emad Abshenasدکتر مسعود سلطانی فر
دکتر مسعود سلطانی فر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک از اتباع کشور روسیه دعوت کرد که بدون ویزا به ایران سفر کنند واظهار داشت در شرایطی که هوای موسکو 20 درجه زیر صفر است گردشگران روس می توانند ظرف چند ساعت با سفر به ایران در سواحل نیلگون خلیج فارس شنا کنند.

دکتر مسعود سلطانی فر گفت: طبق دستور العملی که به هفت فرودگاه بین المللی از جمله امام خمینی تهران — شیراز — تبریز — مشهد — اصفهان ایران ابلاغ شده کلیه توریست های روسیه و 190 کشور جهان می توانند ویزای فرودگاهی 30 روزه دریافت کنند که حتی پس از انقضای مدت این ویزا برای 15 روز دیگر هم قابل تمدید می باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ایران در مورد بازگرداندن آثار تاریخی ایران در پسا برجام اظهار داشت: ایران سه پرونده حقوقی رسمی برای بازگرداندن آثار باستانی ایران در محاکم بین المللی داشته که طی دو سال اخیر برای دو پرونده به نفع ایران در این دادگاه ها حکم صادر شده. یکی از آنها پرونده خوروین مربوط به 349 قلم اشیاء عتیقه بوده که یک سال و نیم قبل به ایران بازگشت و دیگری اموال چغامیش بود که به آمریکا رفته بود و پس از صدور حکم به ایران بازگردانده شد.


وی افزود:

البته سی قلم کالای قاچاق دیگر که به ایتالیا قاچاق شده بود بر اثر پیگیری های سازمان میراث فرهنگی ایران و همکاری وزارت میراث فرهنگی ایتالیا و پلیس میراث فرهنگی به ایران بازگردانده شد و اینها جزو پرونده های گذشته این سازمان نبود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران اظهار داشت: سومین پرونده مهمی که وجود دارد پرونده الواح هخامنشی است که سال 1314 هجری شمسی (1936 میلادی) بر اساس تصمیم دولت وقت طی دو سال با کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو رفته و قرار بوده پس از سه سال کارهای پژوهشی روی سی هزار شیء تاریخی شامل الواح و خرده الواح به ایران بازگردانده شود.


وی افزود:

سال 1327 (1949 میلادی) بخشی از آن بازگردانده شده ، سال 1350 (1372 میلادی) بخش دیگری بازگردانده شده و مقدمات بازگرداندن باقیمانده در سال 1383 (2001 میلادی) انجام شده بود اما فقط 300 لوح بازگردانده شد و باقیمانده آن بر اساس ادعای برخی بازماندگان یک عملیات تروریستی که در سال 1997 در بیت المقدس بوقوع پیوست توقیف شد که با پیگیری هایی که طی دو سال اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی ایران انجام شد دادگاه های آمریکا متقاعد شدند که ایران ارتباطی با این ماجرای تروریستی نداشته و عملیات تروریستی به ایران مرتبط نیست والواح جنبه فرهنگی دارد و تجاری نیست.


سلطانی فر ادامه داد:

تقریبا در حال طی کردن مراحل آخر کارهستیم و منتظر یک یا دو جلسه دیگر دادگاه هستیم اما تصور آن است که با روند موفقیت آمیز اخیر در دریافت احکام دادگاه ها به احتمال زیاد حکم به نفع ایران صادر و امکان بازگرداندن باقیمانده این الواح به ایران میسر شود.

وی افزود: در مورد اشیاء تاریخی برخی قبل از دهه هفتاد خارج شده و برخی بعد از دهه هفتاد که کنوانسیون حفظ میراث کشورها در آن سالها به تصویب رسید از ایران خارج شده است و طبق این کنوانسیون همه اشیایی که پس از کنوانسیون از کشورها خارج شده باید به کشورهای مبدا باز گردد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران اظهار داشت: اشیاء تاریخی زیادی مربوط به ایران است که در موزه های مختلف جهان از جمله موزه لوور در فرانسه — ارمیتاژ در سن پترزبورگ — یا متروپلیتن در آمریکا وجود دارد که مربوط به قرن نوزدهم میلادی و قبل از سال 1970 است و کنوانسیون به قبل از آن تاریخ مرتبط نمی شود مگر اینکه قاچاق بودن و یا به سرقت رفتن آنها به اثبات برسد.

ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پیشنهاد لغو ویزا بین روسیه و ایران در دومای روسیه
مسعود سلطانی فر تصریح کرد: پس از برجام پیش بینی می شود در همه زمینه ها اتفاقات خوبی برای ایران پیش آید از جمله در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و امید می رود با سابقه تاریخی ای که ایران دارد بتواند با مراکز پژوهشی و مطالعاتی و موزه های جهان ارتباط برقرار کند و به عنوان مثال در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به فرانسه یک سند همکاری بین سازمان میراث فرهنگی ایران و موزه لوور به امضا رسید که زمینه فعالیت و همکاری مشترک در آن تعریف شده است. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران همچنین اظهار داشت: در کل آثار و عوارض لغو تحریم ها در همه بخش های اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود اما تصور آن است که بخش گردشگری بیش از بقیه بخش ها متاثر شود.
سلطانی فر در مورد همکاری ایران و روسیه در زمینه حفظ میراث فرهنگی اظهار داشت: توانمندی خوبی در ایران در زمینه پژوهش و احیا و مرمت آثار فرهنگی وجود دارد که ما شاهد توانمندی های مشابهی میان کارشناسان روسی هستیم و فکر می کنیم در نشست هایی که در آینده خواهیم داشت هم در این بخش و هم در بخش گردشگری زمینه های همکاری بسیار زیادی وجود دارد.


وی افزود: آقای سافانوف رئیس آژانس گردشگری روسیه تا دو سه هفته دیگر به ایران سفر خواهند کرد تا در نمایشگاه بین المللی گردشگری شرکت کنند و پیش بینی می شود در پی سفر ایشان کار جدی بر اسناد همکاری فیما بین ایران و روسیه در زمینه گردشگری انجام شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران اظهار داشت: مراکز مطالعاتی و پژوهشی روسیه و همچنین موزه های این کشور همچون موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ می توانند با موزه ملی ایران همکاری و کار و نمایشگاه های مشترک برگزار کنند و در زمینه مرمت و احیای اشیاء تاریخی و فرهنگی کارهای زیادی انجام دهند.
معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد بحث لغو روادید بین ایران و روسیه اظهار داشت: یکی از مهم ترین سیاست های سازمان متبوع وی جهت تسهیل گردشگری، تسهیلات صدور ویزا برای اتباع کشورهای مختلف و یا لغو ویزا است و به همین دلیل ویزای فرودگاهی ایران را از 15 روز به 30 روز افزایش داده اند و برای 15 روز اضافه هم قابل تمدید است و اتباع 190 کشور جهان از جمله روسیه و کشورهای اقماری آن از این تسهیلات برخوردار می باشند. اتباع این کشورها به راحتی می توانند به ایران بیایند و در 7 فرودگاه بین المللی ایران ویزای یکماهه دریافت کنند که با احتساب 15 روز تمدید آن می شود 45 روز.
معاون آقای روحانی اظهار داشت: پیشنهاد لغو روادید با روسیه به مراجع ذیصلاح ارسال شده و وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی با آن موافق هستند و ذهنیت بسیار خوبی در میان مسئولین دو کشور در این زمینه وجود دارد و در مرحله اول پیشنهاد شده دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت لغو روادید شوند و در مراحل بعدی برای همه اتباع دو کشور لغو روادید صورت بگیرد چرا که تسهیل سفر گردشگران روسیه به ایران و همچنین گردشگران ایرانی به روسیه خیلی مهم است.
دکتر سلطانی فر افزود: چهل و چهار میلیون گردشگر روس طی سال 2014 به خارج این کشور سفر داشته اند که ایران به عنوان یک کشور همسایه باید بتواند حد اقل 2تا 5 درصد این گردشگران یعنی حدود یک تا دو میلیون نفر را جذب کند در حالی که در سال 2015 کمتر از50000 گردشگر روس به ایران سفر داشته اند و برای جذب یک تا دو میلیون گردشگر قطعا باید تسهیلات وامکانات خاصی برای آنها فراهم شود.

یک نماینده مجلس دوما خواستار لغو ویزا میان روسیه و ایران شد - اسپوتنیک ایران
یک نماینده مجلس دوما خواستار لغو ویزا میان روسیه و ایران شد
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت: 4تا 4.5 میلیون گردشگر روس سالانه از ترکیه بازدید می کردند و حدود 2تا 2.5 میلیون گردشگر از مصر. پس از مشکلاتی که میان روسیه و ترکیه به وجود آمد هیاتی به ریاست معاون گردشگری این سازمان به روسیه سفر کردند و بحث های خوبی با مسئولین گردشگری روسیه در بخش خصوصی و دولتی این کشور داشتند تا بتوانیم تور های مختلف برای شهروندان روس تدارک ببینیم و شاهد جمع بیشتری از گردشگران روس در ایران باشیم.
سلطانی فر اظهار داشت: به دلیل تنوع دما در ایران و تفاوت آن با روسیه شهروندان روس که در اکثر مناطق این کشور این روزها دمای هوای 10 تا 20 درجه زیر صفر را تجربه می کنند می توانند با یک پرواز حدود سه تا چهار ساعته در هوایی مطبوع در جزایر ایرانی مثل کیش در خلیج فارس شنا کنند.
وی افزود: ایران برای گردشگران مسلمان روسیه اماکن مذهبی زیارتی زیادی دارد که تعداد زیادی از آنها به این قصد در حال حاضر به ایران سفر می کنند. سلطانی فر ادامه داد: ایران یک کشور موزه است که اماکن فرهنگی و تاریخی کم نظیر زیادی در کرمان و یزد و اصفهان و شیراز و تبریز و دیگر شهرها دارد و علاوه بر امکانات رفاهی و تفریحی زیاد که در جزایر ایرانی مثل قشم و کیش وجود دارد مورد علاقه گردشگران روس می باشد، به آنها امکان می دهد علاوه بر گردشگری وتفریح، خرید هم داشته باشند.
مسعود سلطانی فر در زمینه تمایل کشورهای خارجی به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران اظهار داشت: در پسا برجام شاید بیش از بیست گروه دولتی و بخش خصوصی مخصوصا از کشورهای اروپایی با وی ملاقات داشتند و با مطالعات دقیق بازار گردشگری ایران تمایل داشتند که در بازار گردشگری ایران سرمایه گذاری کنند. و در حال حاضر مانع عمده آنها که تحریم ها بود برداشته شده و قطعا پس از لغو تحریم ها فکر می کنیم با مذاکراتی که پس از سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه داشته اند گروه های سرمایه گذاری کشورهای اوروپایی حتما به ایران خواهند آمد و سرمایه گذاری خواهند کرد چرا که بر اساس مطالعات آنها آینده گردشگری در ایران بسیار روشن و توجیه دار می باشد. و چندین وزیر گردشگری کشورهای اروپایی مثل وزیر گردشگری ایتالیا و اسپانیا و صربستان و مسئول گردشگری در اسلونی و فرانسه و… در فاصله تیر ماه یعنی تاریخ امضای توافقنامه تا دی ماه که تاریخ رسمی آغاز اجرای برجام بود به ایران آمدند و اعلام آمادگی کردند که بلا فاصله پس از لغو تحریم ها حضور جدی و گسترده در بازار ایران داشته باشند.
رئیس سازمان گردشگری ایران در مورد سرمایه گذاران روس اظهار داشت: در سفر هیات ایرانی به ریاست معاون گردشگری این سازمان به روسیه که دو هفته قبل انجام شد چندین ملاقات بسیار خوب با بخش گردشگری روسیه داشتند و روس ها ایران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جایگزین ترکیه و مصر اعلام کردند و انشاءالله تعداد زیادی از آنها حدود دو هفته دیگر با آقای سافانوف به ایران سفر خواهند کرد و امید است که در مورد جزئیات با آنها در این زمینه به تفاهماتی برسند.
سلطانی فر در مورد قانون محدودیت ویزا در آمریکا گفت: از پنج میلیون گردشگری که طی سال گذشته به ایران سفر کردند حدود 161 هزار نفر از اتباع 38 کشوری که مصوبه مجلس آمریکا برای آنها محدودیت ایجاد می کند بوده اند یعنی حدود 3درصد که پیش بینی می شود امسال به حدود 5% برسند و تا به حال تور قابل توجه لغو شده ای از سوی این کشورها وجود نداشته به همین دلیل هم تصور نمی شود که این مورد تاثیر جدی بر گردشگران این کشورها داشته باشد چرا که جاذبه های گردشگری ایران مخصوصا برای اتباع کشورهای غربی آنقدر ارزشمند است که بخواهند سفر به ایران داشته باشند و اگر روزی بخواهند به آمریکا بروند ویزا دریافت کنند و آمریکایی ها نگفته اند به آنها ویزا نمی دهند.
پیست های اسکی « روزا خوتور»  سوچی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
موافقت با الویس پرسلی ایرانی
سلطانی فر اظهار داشت: تا به حال تاثیر قابل توجه ملموسی در این زمینه مشاهده نشده و فکر می کنیم در آینده دولت آمریکا این بحث را خیلی جدی تلقی نکند و به مرور احتمالا این قانون اجرا شدنی نباشد و اجرا نشود و به عنوان نمونه در حال حاضر بخشی از مردم مثل دانشمندان و… را از این قانون مستثنا کرده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران در مورد اماکن تاریخی و ویران شده سوریه و عراق اظهار داشت: ایران به سوریه و عراق چندین بار پیشنهاد داده که اشیاء منقول میراث فرهنگی این کشورها به ایران منتقل شود و تحت ضوابط علمی و قانونی و تحت استانداردهای بین المللی به صورت امانت نگهداری شود و آنها هم تشکر و استقبال کردند و اظهار داشتند که با توجه به حملاتی که تروریست ها بخصوص داعش انجام داده اند اگر چه مثلا در موصل موزه ها نابود شد اما باقیمانده و اشیایی که ممکن بود را جابجا کرده اند.
وی افزود: به هر حال اگر دولت ها بخواهند امکان انتقال و نگهداری برخی اشیاء در ایران وجود دارد اما مکان ها و بناها قابل جابجایی نیست و طبیعتا باید توسط مراجع بین المللی نسبت به حفظ و حراست از آنها اقدام شود.


سلطانی فر افزود: نظر به اینکه ایران از نظر یونسکو توانمندی خوبی در مرمت و بازسازی اشیاء تاریخی دارد اعلام آمادگی کرده که پس از پایان جنگ و درگیری ها در بازسازی این اماکن و بناها به این کشورها کمک کند.
معاون رئیس جمهوری ایران در زمینه توریست درمانی اظهار داشت:

ایران در این زمینه پیشتاز است و کارنامه خوبی دارد و حدود 40 گروه سرمایه گذاری و مراکز درمانی و بهداشتی در زمینه توریست درمانی فعالیت می کنند. وی افزود یک کارگروه بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری — وزارت بهداشت و درمان — وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی ایران تشکیل شده که دبیرخانه آن در سازمان میراث فرهنگی است و از حدود دو سال قبل کار ساماندهی ارایه فعالیت های بهداشتی و درمانی به خارجی ها شروع شده است.
سلطانی فر اظهار داشت: آژانس هایی که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند می بایست حتما یک پزشک به عنوان مسئول فنی باید داشته باشند و تا جایی که می شود از فعالیت مراجع غیر قانونی و آنهایی که به صورت زیر زمینی کار می کنند جلوگیری به عمل می آید.
رئیس سازمان گردشگری ایران افزود: در گذشته چند بیمارستان خاص در کشور مثل بیمارستان رضوی مشهد و نمازی شیراز که بیمارستان نمازی به اتباع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رضوی به اتباع آسیای میانه خدمات ارائه می دادند اما امروزه در تهران پنج تا شش بیمارستان تخصصی برای خارجی ها داریم و 20 تا 25 بیمارستان دیگر بخشی از سرویس خود را به خارجی ها اختصاص می دهند.


وی اظهار داشت:

توانمندی هایی که در ایران وجود دارد همچون عمل جراحی قلب باز — درمان بیماری های صعب العلاج — درمان ناباروری — پیوند اعضا و جراحی های زیبایی با کیفیت بسیار بالا با هزینه هایی معادل یک سوم تا یک پنجم کشورهای اروپایی در ایران انجام می شود و بنا بر این برای اکثر کشورهای اطراف ما توجیه دارد که به جای سفر به انگلیس و فرانسه و آلمان جهت درمان با سه تا پنج برابر هزینه به ایران سفر کنند.
معاون رئیس جمهوری ایران خاطر نشان کرد: اتباع کشورهای عربی جهت انجام عمل قلب باز و خانم ها جهت عمل زیبایی مهم ترین سرویس گیرندگان هستند بخصوص خانواده های عرب و مسلمانی که برای بازدید از اماکن مذهبی به ایران می آیند.
وی اظهار داشت: این بخش به شدت در حال گسترش است و سازمان متبوعش در حال ساماندهی مراکز مربوطه جهت ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر است.
معاون رییس جمهوری ایران در پایان گفت: به زودی تحریم های بانکی ایران رفع می شود و گردشگران خارجی نیاز به حمل پول نقد نخواهند داشت اما فعلا برای رزو هتل و تور می توانند از کشورهای خود و از کانال موسسات توریستی این کار را انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала