گزارش و تحلیل

آنکارا دوباره در پی هواپیما های روسیه است

© Sputnik / Аleksander Kryazhevورود بمب افکن های روسی "سوخوـ 34" به سوریه
ورود بمب افکن های روسی سوخوـ 34 به سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مناسبات مسکو و آنکارا دور جدید تنش‌ها مشاهده می شود. نیروی هوایی ترکیه سطح هشدار «نارنجی» را اعلام کرد که به معنای حال آماده باش کامل است و خلبانان حق دارند بدون مجوز فرماندهی آتش بگشایند.

این وضع را به آن مربوط می‌دانند که شنبه گذشته وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سوخو- 34 شکاری بمب افکن روسیه گویا به حریم هوایی آن کشور تجاوز کرد. رجب طیب اردوغان به مسکو هشدار داد که تکرار این حوادث برای مسکو پیامد ناگواری خواهد داشت

رئیس جمهور مشخص نکرد که این پیامد ها کدام باشد ولی از سخنان او پیدا است که آنکارا دوباره حاضر است هواپیما های روسیه را سرنگون کند. این بدترین خبر برای مسکو در سال جاری است. با چنین روحیه ی اردوغان بعید نیست که بدترین سناریو ها پیاده شوند. یعنی اینکه شرکت روسیه در اختلاف نظامی در سوریه می‌تواند به زد و خورد جنگی مستقیم با ترکیه و در نتیجه با دیگر کشور های عضو ناتو منجر شود.

سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه - اسپوتنیک ایران
سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه
 در مسکو مطمئن هستند که گفته‌های وزارت خارجه ترکیه و اردوغان در باره نقض حریم هوایی توسط جنگنده روسیه اقدام های تحریک آمیزی می باشند. وزارت دفاع روسیه در باره «تبلیغات بی اساس» سخن می‌گوید هر چند که پنتاگون از موضع ترکیه جانبداری کرد. «مارک رایت» نماینده وزارت دفاع آمریکا به «ریا نووستی» گفت: «ما در جریان این گزارش ها هستیم و می‌توانیم تأیید کنیم که دیروز یک هواپیمای دیگر روسیه حریم هوایی ترکیه و ناتو را نقض کرد».

برخی سیاستمداران روسیه با عجله به این نتیجه رسیدند که «رهبری ترکیه می‌خواهد برای این منظور از اختلاف «کذایی» مربوط به سوخو- 34 استفاده کند تا «سران روسیه و ترکیه ملاقات کنند». ولی این ادعا شاید فقط صحت جزئی دارد. تحلیل موقعیت در سوریه گویای آن است که تهدید مستقیم ترکیه به روسیه و حمایت آمریکا و ناتو از این موضع ترکیه با موفقیت ارتش پرزیدنت بشار اسد و بسیج کرد ها در مبارزه با شبه نظامیان مربوط است. فعالیت فزاینده ارتش سوریه به کشور های عضو ائتلاف به رهبری واشنگتن امکان نمی‌دهد که «لشگر کشی آزادسازی» خود را به شرق سوریه آغاز کنند و تمرکز بسیج کردها در شمال مرز ترکیه این خطر را بوجود می‌آورد که آنکارا بزودی از امکان حمایت از شبه نظامیان در حال جنگ در سوریه محروم خواهد شد زیرا با این سیر حوادث ممکن است بزودی برونگان های کرد نشین با مراکزی در آفرین و حسکه متحد شوند.

عجالتاً موجودیت استحکامات دشمن در مرز شمالی سوریه مانع از این جریان است. این نواحی در دست شبه نظامیان داعش و ارتش دولتی ترکیه است. منظر منظر نماینده سوریه در سازمان ملل متحد این را در نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل این سازمان اطلاع داد. وی به این امر اشاره کرد که ترکیه به کرد ها اجازه نمی‌دهد که به کرانه غربی رود فراط عبور کنند. منظر منظر همچنین نوشت که در دسامبر 2015 واحد های مکانیزه ارتش ترکیه به اراضی سوریه نفوذ کردند».

بمب افکن تهاجمی سوخو-24 ام - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
بمب افکن تهاجمی "سوخو-24 ام"
داده‌های منظر حاکی از آن است که یگان های ترکیه نقشه های درازی در خاک سوریه دارند و به این خاطر آن‌ها در آنجا استحکامات احداث می کنند، از جمله در ناحیر شهر حریم در استان ادلب نظامیان ترکیه سنگر هایی به عرض 4 متر و به عمق 8 متر را کندند و در شهر راس العین و در حوالی آن در استان حسکه دیوار هایی به ارتفاع تا 6 متر ساختند.

ولی بعید است که این گزارش ها سبب ترس رهبری سوریه و بسیجیان کرد شود. به گفته نماینده فرماندهی دسته های دفاع مردمی کردها، این فرماندهی نقشه متحد کردن اراضی بدور شهر های حسکه و کوبانی با برونگان آفرین در شمال غربی سوریه را طرحریزی کردند و مساحت میان بروگان های کرد نشین 100 کیلومتر است. در این حوزه کوچک دسته های «جبهه النصره» بیددادگری می‌کنند. ترکیه از آن‌ها و از داعش بطور غیر علنی حمایت می کند. ترکیه از طریق شهر عزاز بوسیله ترکمن ها و جهادیون به مجاهدین کمک می رساند. کرد ها آهسته آهسته عزاز را محاصره می‌کنند و ترکیه را از امکان تأثیر گذاری در موقعیت محروم می سازند.

بنا به داده‌های وزارت دفاع روسیه هواپیما های این کشور سعی دارند واحد های مستقر در نزدیکی مرز با ترکیه را حدالمقدور بمباران نکنند. ولی با وجود این به نواحی ای که یگان های دولتی ترکیه در آنجا سنگر گرفتند ضربات وارد می‌شود و این امر عصبانیت خاص آنکارا و متحدین ناتویی آنرا بر می انگیزد. رسانه‌های غربی گزارش دادند که جمعه گذشته جنگنده های نیروی هوافضای روسیه مواضع شبه نظامیان در ناحیه شهر حریم در 300 متری مرز ترکیه در استان ادلب را بمباران کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала