حمص، شهر اشباح

© Sputnik / Michael Alaeddinویرانه های شهر حمص
ویرانه های شهر حمص - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درگیری سوریه در « حمص» شروع شد.

سومین شهر بزرگ سوریه  پس از چند سال نبرد خیابانی ،  تیراندازی  از توپخانه  و  بمباران، تا حدی تغییر کرده است که قابل شناسایی نیست.

تا  با چشم خود  دیده نشود،  بدشواری می توان  مقیاس ویرانی را درک کرد.  محله ها و شهر ها کامل  ویران شده اند.  شهرهای « حلب» ، » دارا»  و  دمشق نیز  به همین شکل ویران شده اند.  در اینجا موضع اصلی آن نیست که از چه باید شروع کرد، بلکه  آیا  بازسازی  این محله ها  معنایی دارد.

 بخش اعظم شهر « حمص»  را  نمی توان بازسازی کرد. به گفته شهردار حمص، بهتر است  شهر کاملا  از ویرانه ها پاکسازی  و از نو ساخته شود.

محمد طلال البرازی، شهردار « حمص» گفت: « درگیری سوریه در « حمص» شروع شد. شهر آسیب زیادی دیده است.  اکثر خیابان ها و میادین ویران شده اند».

هم اکنون  نیروهای دولتی بطور کامل  شهر را کنترل می کنند، اما برای  بازسازی آن  میلیاردها  دلار لازم  است.  نقشه بازسازی شهر طراحی شده است. آنچه  کفایت نمی کند — حامی مالی است.

هزینه بازسازی شهر فقط بخشی از  مخارج سوریه  مرتبط با جنگ است.  مطابق با  ارزیابی های گوناگون آسیبی که به اقتصاد کشور وارد آمده  از 200  تا 300 میلیارد دلار است که سه بار  بیش از تولید ناخالص داخلی  سوریه قبل از آغاز  درگیری است.

 مسأله دیگر آن است که افراد کمی در سوریه باقی مانده اند تا بتوان از آنها نیروی کار را  تشکیل داد.  ساکنان محلی  صدها شهر و نقاط مسکونی را  در زمان آغاز نبردها ترک کردند.  فقط ویرانه ها در انتظار آنهاست.

7 میلیون  سوری که تقریبا یک سوم  کل جمعیت سوریه است، مجبور به ترک وطن شدند.  بسیاری به خارج از کشور فرار کردند.

 یک ساکن محلی به خبر نگار « ار.ت» گفت: «  در شهر من همه چیز را بمباران کردند:  خانه، مدرسه. هیچ چیز باقی نمانده است.  الان سعی می کنم به آلمان بروم ، زیرا باید بشکلی زندگی خودم را سر و سامان بدهم.»

یکی دیگر  از اهالی سوریه گفت: « در اروپا، پول، صلح و باقی چیزها  که انسان به آن نیاز دارد هست.  در خاور نزدیک این چیزها نیست.  اگر در سوریه بمانی، صاف و ساده کشته خواهی شد».

با وجود اینکه وضع در سوریه فوق العاده دشوار است، بعضی ها دلشان می خواهد برگردند.

یک سوری دیگر  در صحبت با « ار.ت» گفت: « قصبه زادو بومی من بطور کامل  بر اثر بمباران ها ویران شد.. من به آلمان می روم، اما وقتی همه چیز به پایان برسد، به آنجا برخواهم گشت».

حتی اگر فردا جنگ تمام بشود ، معلوم نیست چه اشخاصی واقعا به کشور خود برخواهند گشت.  بازسازی سوریه  آسان نخواهد بود:  پول و وقت زیادی لازم خواهد بود.

 شهردار حمص گفت: «  ما می توانیم به کمک ملت سوریه امیدوار باشیم.  ما سعی می کنیم مردم را به بازگشت به وطن قانع سازیم  تا به همراه یکدیگر  کشور را  از نو بسازیم».

اما همه این کار ها در آینده ممکن خواهد شد.  تا جنگ به پایان نرسد، شهرهای سوریه  ونقاط مسکونی به ویرانه تبدیل خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала