گزارش و تحلیل

دلایل درگیری پناهندگان و اروپاییان ، مسامحه یا تحمل

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertدلایل درگیری پناهندگان و اروپاییان ، مسامحه یا تحمل
دلایل درگیری پناهندگان و اروپاییان ، مسامحه یا تحمل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پناهجویان از خاورمیانه و از کشورهای آفریقای شمالی نه تنها با امید به زندگی بهتر و امن به اروپا آمده بلکه مشکلات زیادی را نیز با خود آورده اند.

تفاوت در جهان بینی اروپاییان و مهاجرین و همچنین حملات بی شمار به زنان ، بحث و نزاع شدید اجتماعی را برانگیخته است که تا درگیری فیزیکی و برخوردهای آشکار کشیده می شوند. روانشناس و یکی از کارکنان بنیاد مستقل " مرکز تکنولوژی سیاسی " الکسی روشین در مصاحبه ای با راشا تودی توضیح می دهد که پایه و اساسی در رفتار مهاجرین و اروپاییان و اینکه چرا ادغام پناهندگان در جامعه ی جدید اینقدر دشوار پیش می رود وجود دارد.
چی کسی؟
برای آغاز بحث کارشناس پیشنهاد می دهد که مهاجرین به دو دسته ی اصلی تقسیم شوند. در گروه اول افرادی هستند که واقعا از قتل عام و مرگ رهایی یافته اند به طور مثال مسیحیان. برای این افراد به عقیده ی الکسی روشین ، قرار گرفتن در امنیت بسیار مهم است و آنها قدردان آن هستند. افرادی هم هستند که از اوضاع و احوال کنونی استفاده می کنند تا وضعیت خود را بهبود بخشیده و به "کشور احمق های نترس" بروند ، به گفته ی این کارشناس بسیاری از مهمانان، اروپا و بردباری و شکیبایی آنرا می شناسند. مشکل اروپاییان به نوبه ی خود شامل این مسئله است که آنها حقیقت وجود گروه دوم را نمی فهمند.
چهره ی اروپا و روانشناسی گذر
الکسی روشین می گوید که در خاور میانه تصورات مشخصی درباره ی اروپا وجود دارد: اروپا را چون کشوری با مردم بی تفاوت و بی توجه و بی رغبت اما بسیار پولدار می دانند که خیلی حساس بوده و در برابر هر گونه فشاری کوتاه می آیند. بنابراین اگر فشار بیشتری بیاورند می توانند هر کاری که می خواهند با آنها بکنند. این درک به شدت تحریف شده ای ازواقعیت است که درپناهندگان وجود دارد. "
این کارشناس تاکید می کند: در ارتباط با اهداف نهایی مهاجرینی که می خواهند در اروپا مستقر شوند ، خود گذر برای آنها، بلیط خوشبختی است. وی معتقد است: در این مسیر آنها مجبورند دشواری های زیادی را تحمل کنند. از لحاظ روانی این برای مهاجرین و به ویژه جوانان مانند پریدن به بهشت از میان جهنم است. اینکه آنها به اروپا برسند به معنای یک تکامل است و برای آن باید به آنها جایزه داده شود که با تمایلات ساکنین محلی متناقض است. " در واقع به خاطر عدم تطبیق تمایلات دو طرف اختلافات شدیدی رخ می دهد که به دنبال آن درگیری های لفظی ، کشمکش ها و یا درگیری های خونین شکل می گیرند."
شوک فرهنگی یک دلیل تجاور جنسی
روشین می افزاید که عدم انطباق تمایلات اعضای درگیر به تفاوت های فرهنگی برمی گردد. وی می گوید:" دلیلش این است که اگر فردی خیلی ناگهانی از قوانین به شدت سخت شرق به اروپا می رود برایش همه آنچه که اتفاق می افتد شوکه آور است. برای فرد شرقی زنان اروپایی که چهره شان و سایر اعضای بدنشان را نپوشانده اند به معنای نمایش دردسترس بودنشان است.
اگر گزارش ها و سایر خبرهای رسانه ها را در خصوص اوضاع زندگی در اردوگاه های استقرار موقت مهاجرین بخوانیم می توان با اطمینان گفت که مردان به وضوع بیشترند و زنان خود را در خانه گذاشته اند. به همین دلیل پناهنده از سرخوردگی جنسی هم رنج می برد. الکسی روشین خاطر نشان می کند: " آزادی اخلاق و رفتار اروپایی به اشتباه این مفهوم را به او منتقل می کند که زنان خودشان به او توجه نشان می دهند. و به عقیده ی خودشان آنها به درخواست خود زنان محلی به استقبالشان می روند. در واقع اشاره کرده اما بعدا به هر دلیلی آنرا رد می کنند. این امر خشونت را به همراه دارد. " این در واقع اختلاف عمیق جهان بینی است.
دارو
ضمن بحث در خصوص پاسخ احتمالی مقامات محلی به این چالش ، کارشناس گمان می کند که به شدت اقدام خواهند کرد برای آنکه هر چه زودتر مهاجرین را در ایزوله خانه جدیدشان بگذارند برای همه بهتر خواهد بود. وقتی فرد شرقی به اروپا می رود ، این احساس در او بروز می کند که اینجا کلا هیچ قانونی وجود ندارد و هرکس هر کاری که می خواهد انجام می دهد و برای کسی هم فرقی نمی کند. "
به عقیده ی این روانشناس ، باید روند ادغام را طی کرد، یعنی تسلط به استانداردهای خارجی رفتار و پذیرش آن به عنوان استانداردهای خود. مشکل این است که مهاجرین معتقدند این استانداردهای رفتاری نه تنها وجود نداشته بلکه آنها را نمی بینند. بنابراین باید خیلی دقیق و سخت گیرانه نشان داد که استانداردهایی هست. این کارشناس می گوید: " این امر باید به شکل دقیق و روشن نشان داده شود ، همه تابوهایی دارند از جمله اروپاییان."
در خصوص ارزش ها و مدارا
ضمن صحبت در خصوص دشواری هی کنونی در اوضاع اتحادیه اروپا الکسی روشین مطمئن است ، زمان آن فرارسیده که قدرت اخلاقی اروپاییان را آزمایش کرد. مشکل مهاجرین جامعه را به دو بخش تقسیم کرده است. بخش اول آن به مبارزین واقعی برای ایده آل ها و ارزش ها تعلق دارد اما تعدادشان اندک است. بخش دوم برای آندسته است که بردبار ی و صبوری جزء ارزش هایشان محسوب می شود. وی توضیح می دهد: " آنرا به درستی تقسیم می کنند تا زمانی که به شخص آنها مربوط نبوده و مجبور نباشند عادت های خود و تمایلات و راحتی شان را قربانی کنند. " این افراد به عقیده ی کارشناس اکثریت را تشکیل می دهند یعنی 80 درصد.
روشین می گوید: " اکنون روشن شده است که تا سطحی هر یک از اروپاییان آماده است برای ایده آل های خود و آنچه از کودکی به او آموخته اند چیزی را قربانی کند. این شکنجه ی واقعی است که او را از همه چیز دور می سازند در واقع بیست درصد از آنها به این دسته تعلق دارند. سایرین به تدریج خشمگین می شوند. "
از یک طرف تنها راه خروج از این شرایط ، اعتراض است. از طرف دیگر اعتراض با عادات زندگی راحت و آرام تناقض دارد بنابراین افراد میان چکش و سندان قرار می گیرند.
ضمن نتیجه گیری الکسی روشین بیان می کند که اوضاع باعث دلسردی و سرخوردگی ساکنین محلی است ، که به اندازه ای که مقامات بر مهاجرین فشار بیاورند کم شده و یا وقتی هر گونه افراط گرایی احتمالی صورت گیرد بیشتر خواهد شد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала