به زودی ویروس زیکا در سراسر نیکره غربی شیوع پیدا خواهد کرد

© East News / AP Photo/Keystone,Jean-Christophe BottA nurse holds a dose of experimental vaccine "cAd3-EBOZ Lau"
A nurse holds a dose of experimental vaccine cAd3-EBOZ Lau - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا به حال دستکم شش مورد ابتلا به بیماری ویروسی زیکا در امریکا کشف شده و موارد ابتلا به این بیماری در کشور های اروپایی سوئد، دانمارک، ایتالیا و سوئیس مشاهده گردیده است.
کانون شیوع  این بیماری برزیل است که تا به حال 500 هزار نفر در انجا به این بیماری مبتلا شده اند. از جمله از نظامیان برای مبارزه با این بیماری ویروسی استفاده می شود. سران کشور های عضو اتحادیه کشورهای امریکای لاتین و حوضه کارائیب قصد داشتند در نشست خود مسائل اقتصادی و مشارکت منطقه ای را مورد بحث قرار دهند اما در نهایت شیوع ویروس زیکا موضوع اصلی نشست انها شد. اکنون برزیل با دشوارترین وضع روبرو شده است. دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل همتایان خود را به تدوین استراتژی مشترک منطقه ای برای مبارزه با ویروس زیکا و مبادله تجارب و فناوری ها در این زمینه فرا خواند چون مبارزه هر کشور با این ویروس به تنهایی موثر واقع نشده است.
کانون اصلی این بیماری برزیل است اما تا به حال در بیش از 20 کشور از جمله امریکا، سوئد، دانمارک، ایتالیا و سوئیس موارد ابتلا به ویروس زیکا مشاهده شده است.
ویروس زیکا در جنین نقایص مادرزادی به وجود می آورد و در نتیجه نوزاد با جمجمه کوچک ، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات عصبی و نقالیص در شنوایی و بینایی به دنیا می آید. از جمله مقامات کشور السالوادر از خانم های کشور خود درخواست کردند طی دو سال آینده باردار نشوند. در برزیل تعداد نوزادان مبتلا به میکرو سفالی (جمجمه کوچک) که طی چند ماه اخیر به دنیا آمده اند،  تقریبا چهار هزار نفر است که 25 برابر بیشتر از سال قبلی  است.
یادآور می شود ویروس زیکا از نوعی پشه که اقلیم گرم و مرطوب را دوست دارد، به انسان منتقل می شود.  ویروس زیکا  در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا (Zika) در اوگاندا شناسایی شد اما اکنون هرچه بیشتر در مناطق شمالی نیز شیوع پیدا می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала