فرانسه دوست جدید هند

© AP Photo / Bernat Armangueمودی و اولاند در مراسم رژه دهلی نو
مودی و اولاند در مراسم رژه  دهلی نو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت مودی برای تغییر خط مشی سنتی سیاست خارجی هند آماده است.

برای نخستین بار در  تاریخ هند مستقل،  واحد  نظامی خارجی در رژه  روز جمهوری  شرکت می کند.  این افتخار نصیب نظامیان فرانسه شده است.

چنین تصمیم  دولت  هند  سوالات زیادی در جهان برانگیخت. چه چیزی در پشت خروج آشکار هند از  سیاست عدم تعهد  پنهان  شده که هند بطور سنتی همیشه  متعهد به آن  بوده است؟ و چرا این افتخار نصیب فرانسه شده است؟   فرانسه سالهای طولانی  به  پاکستان — رقیب هند اسلحه صادر می کرد.  برخورد آمریکا   که منتها تلاش خود را برای  تحکیم مواضع خود در آسیای جنوبی به انجام می رساند، نسبت به  این موضوع چه خواهد بود  ؟

 عدی باسکای ناخدای بازنشسته  معاون رئیس  انجمن پژوهشهای  سیاسی هند  در  مصاحبه با آژانس خبری « سپوتنیک»  گفت که هدف واقعی نمایش نزدیکی سیاسی هند و فرانسه  هنوز اعلام نشده است و دیرتر آشکار خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: «هند هر سال از یکی از رهبران  کشورهای خارجی به عنوان مهمان افتخاری  جشن  استقلال هند دعوت می کند.  سال گذشته، باراک اوباما مهمان افتخاری این جشن بود و آبه نخست وزیر ژاپن یک سال قبل از آن مهمان هند بود.  در سال جاری، فرانسه و رئیس جمهور اولاند انتخاب شد. به نظر من دعوت از واحد نظامی فرانسه جهت شرکت در مراسم جشن، ژست  احترام دیپلماتیک به فرانسه است.  به عنوان تحلیلگر، هنوز متوجه هیچ چیز آشکاری در باره  معنای  پنهان این  دعوت نشده ام.اما حدس می زنم که پس از پایان سفر رئیس جمهور فرانسه به هند،  ممکن است اعلامیه هایی در باره تعمیق  همکاری بین دو کشور در رشته دفاع و  امنیت و  همکاری در  رشته فناوری های نو صادر شوند».

 تحلیلگران دیگر هند  معتقدند که دعوت از نظامیان فرانسه برای شرکت در جشن استقلال هند،  فقط  پاسخ محترمانه دیپلماتیک است.  به نوشته «  ایندیا تودی»، فرانسه در سال 2009 میلادی  از نظامیان هند دعوت کرد در  جشن ملی  14 ژوئیه  — روز  تصرف  باستیل — شرکت کنند.  کارشناسان هند  یک دلیل ساده دیگر این جریان را  بیان کردند:  سفر رئیس جمهور فرانسه به هند با پایان  رزمایش مشترک هند — فرانسه « شاکتی —2016»  مصادف شد. احتمال آن می رود که به عنوان نمایش  احترام عمیق   نسبت به  رئیس جمهور اولاند که به هند دعوت شده بود از  هنگ 35 پیاده نظام  تیپ هفتم  زرهی فرانسه  که در پایگاه « راجستان» مستقر شده بود  دعوت شد در  مراسم رژه  دهلی نو شرکت کنند.

دلیل واقعی  دعوت از نظامیان  فرانسوی  جهت شرکت در رژه باشکوه « راجپاتهو» هر چه باشد،  اکثر ناظران  معتقدند که: دولت مودی  آمادگی  تغییر  خط مشی سنتی  سیاست خارجی  هند با در نظرداشت  درک منافع استراتژیک کشور را به نمایش می گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала