روحانی "رابطه غیرخصمانه و بدون تنش بین ایران و آمریکا" را ممکن می داند

© AP Photo / Ebrahim NorooziIranian President Hassan Rouhani
Iranian President Hassan Rouhani - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امیدوار بازدید از امریکا در آینده و استقبال خوب مردم از وی در آنجا همچون ایتالیا است اما معتقد است "کلید رابطه غیرخصمانه و بدون تنش بین ایران و آمریکا" در واشینگتن و نه در تهران است.

به گزارش خبرگزاری"ایرنا"، خبرنگاری در نشست خبری روحانی در پایان بازدید وی از ایتالیا پرسید: در ایتالیا از شما استقبال بی نظیری شد، آیا شما فکر می کنید یک روز این امکان وجود دارد که این استقبال در ایالت متحده آمریکا از شما بشود؟
رئیس جمهوری در جواب گفت: من این سوال را در گذشته به این صورت پاسخ دادم که بله امکان پذیر هست که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار شود.
روحانی ادامه داد: کلید این کار در واشنگتن است و در تهران نیست. اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم اما متاسفانه در واشنگتن است و آنها باید از این کلید استفاده کنند.
رئیس جمهوری یادآور شد: (امریکایی ها) باید مخاصمات و فشار بر مردم ایران را کنار بگذارند. تا نکته کوچکی پیش می آید، بلافاصله کنگره جمع می شوند و تحریم جدیدی علیه ایران اتخاذ می کنند.
روحانی گفت: هنوز یاد نگرفته اند که دنیای امروز دیگر دنیای فشار و تحریم نیست و این دوران سپری شده است. امیدواریم در آینده نماینده هایی در کنگره جمع شوند که بهتر راجع به آینده و روابط بهتر بیندیشند تا روابط ما بهتر شود.
رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود گفت: در همین حال حاضر و با شرایط موجود اگر سرمایه گذاران و مدیران اقتصادی آمریکایی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند از نظر ما بلامانع است. ما هیچ مشکلی نداریم.
روحانی اضافه کرد: برای اینکه سرمایه گذاران آمریکایی بیایند در ایران سرمایه گذاری کنند، فناوری بیاورند و محصولات مشترک تولید کنیم از طرف ما مانعی نیست. اگر مقررات داخلی آمریکا مشکلی دارد یا ندارد، خودشان می دانند. به همین دلیل است که من می گویم کلید در واشنگتن است و آنها باید حل کنند و از طرف ما موضوع روابط اقتصادی با آمریکا حل شده است.
وی افزود: البته یک چیزهایی در برجام و در این توافق آزاد شده است از قبیل صادرات برخی کالاهای سنتی ایران به آمریکا مثل فرش، پسته و همچنین در زمینه خرید هواپیما از آنها که آن ممنوعیت برداشته شده است. بنابراین قدم های کوچکی برداشته شده است اما درعین حال بخواهند بیایند سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی کنند از طرف ما بلامانع است.
روحانی با بیان اینکه امیدواریم مسئولان آمریکایی نسبت به آینده منطقه بهتر بیندیشند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به خوبی می دانند در مسایل مهم منطقه ای بدون نقش، حضور و نظر ایران مسایل حل و فصل نمی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала