گزارش و تحلیل

پکن و کابل طالبان را به مذاکرات دعوت کردند

© AP Photo / Ishtiaq Mahsudیک فرمانده طالبان افغانستان در شهر پیشاور کشته شد
یک فرمانده طالبان افغانستان در شهر پیشاور کشته شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان 26 ژانویه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وانگ یی همتای چینی خود در پکن اعلام کرد که دولت افغانستان برای از سر گیری بی درنگ مذاکرات صلح با جنبش رادیکال طالبان آمادگی دارد. ربانی از نمایندگان طالبان دعوت کرد که پشت میز مذاکره بنشینند زیرا به جز این چاره دیگر حل صلح آمیز مساله افغانی وجود ندارد.

ربانی برای اولین بار در پکن بسر می‌برد و این اولین سفر وی به خارج به عنوان وزیر امور خارجه کشورش است. این بازدید در آستانه دور دوم نشست افغانستان- پاکستان- چین- آمریکا با هدف ایجاد شرایط جهت مذاکرات کابل با طالبان برگزار می شود. قرار است رأی زنی مربوطه در تاریخ 6 فوریه در اسلام آباد برپا شود

دو دور اول مذاکرات این امید را بخشیدند که مساعی گروه چهارگانه ممکن است بیهوده نباشد. هیچ بعید نیست که شرکت چین در این گفت و گو ها به میانجیگری بین‌المللی مساعدت کند. قبلاً این کشور خارج از این جریان بود. «آلکسی فننکو» کارشناس دانشگاه دولتی مسکو سفر وزیر افغانی به پکن را بعنوان تمایل پکن به ایفای نقش اول در این روند را تلقی می کند. وی چنین گفت:

چین تلاش می‌کند در راس روند مذاکرات در مورد افغانستان قرار گیرد. موفقیت این تلاش به موضع دو بازیگر وابسته است. به موضع پاکستان که این کشور تا چه اندازه می‌تواند از ابتکار های چین جانبداری کند و به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بستگی دارد که از بسیاری لحاظ مدیون آمریکایی ها است. چین تلاش می‌کند روند صلح را راه اندازی کند و برایش برقراری صلح در افغانستان از همه مهمتر است. ولی چین فاقد سیستم هماهنگ شده مذاکرات با طالبان است که ائتلاف افغانی آنرا دارا می باشد. چین از جمله از طریق پاکستان عمل می‌کند ولی در آنجا حزب قوی هواخواه آمریکا عمل می‌کند که می‌تواند از تقویت نقش چین در حل و فصل افغانی مانع ایجاد کند. بعید نیست که طالبان میانه رو به گونه‌ای به ائتلاف حاکم در افغانستان باز گردند. الان همه از گسترش داعش نگران بوده و بیم آن دارند که اکثر طالبان طرف آن‌ را بگیرند. البته محمد اشرف غنی در بازگشت طالبان به ائتلاف علاقمند است. وی از اپوزیسیون می‌ترسد و سعی دارد یک نیروی مقابلی به شکل گفت و گو ها با طالبان میانه رو را پیدا کند.

می‌توان توقع داشت که پکن از بازدید ربانی استفاده کرده و چیز جدیدی برای تشویق مصالحه افغانی را پیشنهاد کند. ارائه این ابتکار واجب است. زیرا به مجرد افزایش فشار گروه چهار به طالبان آن‌ها به معامله بیشتری با جامعه بین‌المللی خواهند پرداخت. خبر اول در این باره — اعلامیه طالبان در این خصوص است که این جنبش امکان مذاکرات خود فقط پس از این بررسی خواهد کرد که سازمان ملل متحد آنرا از لیست سازمان های تروریستی حزف کند. این شرط، چندی پبش در همایش طالبان در قطر اعلام گردید.

به هیمن خاطر «سرگئی کامنف» رئیس شعبه مطالعه پاکستان در انستیتو ی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در ارزیابی خود از چشم انداز دیالوگ میان کابل و طالبان احتیاط بسیار زیادی از خود نشان داده و چنین اظهار نظر کرد:

این وظیفه دشوار و مشکل است و بعید است که در زمان نزدیک اجرایی شود. حتی اگر موفق شوند طالبان را برای انجام مذاکرات با مقامات و در درجه اول با پرزیدنت غنی قانع کنند ممکن است که این گفت و گو ها به هیچ منجر شود. روحیه طالبان سخت است و آن‌ها اقدام‌های تروریستی روز بروز بیشتری در پاکستان، افغانستان و هند انجام می دهند. شانس اینکه کاری شود تا آن‌ها موافقت کند پشت میز مذاکره جا بگیرند بسیار اندک است. امکانات خود چین نیز محدود است هر چند که نیات آن بالا می باشد. چین به ایجاد راه جدید ابریشمی علاقمندی خیلی بالا دارد و بنا به طرحی که دارد این راه می‌تواند از اراضی افغانستان عبور کند. این طرح فقط با رسیدن به توافق میان مقامات افغانستان و طالبان میسر است. چین بسیار مایل است که برای ساخت راه ابریشمی چدی مواضع مربوطه اقتصادی را اشغال کرده و برای آن محیط صلح و صفا فراهم بیاورد.

وانگ یی وزیر امور رخارجه چین به نوبه خود به روزنامه نگاران گفت که افغانستان می‌خواهد در وقت نزدیک عضو برابر حقوق سازمان همکاری شانگهای شود و به بانک آسیایی سرمایه‌گذاری های زیربنایی بپیوندد. وزیر چینی گفت که چین این نیات افغانستان را مهم دانسته و از آن‌ها حمایت می کند. درخواست افغانستان برای بعضویت کامل در آمدن در سازمان همکاری شانگهای فقط در صورتی ممکن است در آورده شود که جنگ داخلی در آن کشور پایان یافته و موقعیتش حل و فصل گردد. با وجود مشکلات کنونی حمایت آشکار پکن از موضع کابل در مورد سازمان شانگهای و ورود آن به بانک یاد شده منعکس کننده قاطعیت چین در برقراری صلح استوار در افغانستان است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала