خورشید، باد و آب به جای نفت، گاز و ذغال

© Sputnik / RusHydro branch of JSC Zeysky hydroelectric damنیروگاه آبی
نیروگاه آبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نکته مهم -هماهنگ سازی منابع قابل احیا با سیستم انرژی است.

انرژی اتمی  منبع مهم انرژی باقی می ماند، اما  منابع قابل احیا  هر سال  نیروی بیشتری می گیرد. فاتح بیرول رئیس آژانس بین المللی انرژتیک  با سخنرانی در  همایش اقتصادی در داووس گفت:در سال 2015 میلادی،  نیمی از نیروگاه ها که به بهره برداری رسیدند  بر اساس  منابع قابل احیای انرژی ساخته شده اند و  50 درصد دیگر  با نفت، گاز و ذغال سنگ  و انرژی  اتمی کار می کنند.  منابع قابل احیای انرژی  از  حالت  یک موضوع رمانتیک خارج شده اند. شایان ذکر است که  توسعه این جهت انرژتیک  نه از  اروپا و یا آمریکا، بلکه  از کشورهای در حال رشد — چین، هند ، برزیل و دیگر کشورها  سرچشمه می گیرد. اگر تا چندی پیش نیروگاه های آبی  در صدر فهرست منابع قابل احیا قرار داشتند،  اینک از  خورشید و باد  نیز برای تولید برق استفاده می شود.  اکنون جهانیان با چالش جدید در این عرصه روبرو هستند — هماهنگ سازی  منابع قابل احیا با  سیستم  انرژی.  اطمینان دارم که  بیش از دو سوم نیروگاه  هایی که طی 50 سال آینده  راه اندازی خواهند شد  با منابع قابل احیا کار خواهند کرد.  با وجود این، برای مدت طولانی  نفت و گاز و ذغال سنگ  نقش  مهم خود را  بازی  خواهند کرد.»

فاتح بیرول  در باره کاهش وابستگی چین به  منابع معدنی انرژی  و توسعه گزینه های دیگر انرژی و  انرژی اتمی  دست به پیش بینی زد. هم اکنون 72 نیروگاه اتمی  در  جهان کار می کنند  که 40 درصد  آنها در چین است.  بزودی چین صادرات  فناوری اتمی  را آغاز خواهد کرد و از رقابت با ژاپن  و  فرانسه و دیگر کشورها بر خواهد آمد.

مطابق با اطلاعات دریافتی  در دسامبر سال 2015 میلادی،  31 رآکتور  اتمی صنعتی در  14 نیروگاه اتمی چین کار می کنند.  توسعه فعال  انرژی اتمی در چین  با نامناسب بودن  وضعیت  محیط زیست  مرتبط است که استفاده از نیروگاه های ذغال سنگ  موجب بروز آن شده است.  مدرنیزه کردن نیروگاه های ذغالی و بطور همزمان ساخت نیروگاه های بادی، خورشیدی و  اتمی  مسأله آلودگی  هوا در محله های صنعتی چین را حل خواهد کرد.  چین قصد دارد تا پایان سال 2020 میلادی تعداد رآکتورهای  هسته ای را  به 88 رآکتور   و تا سال  2030  به 110 رآکتور برساند و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی اتمی در جهان بشود.

هم اکنون در جهان 440 بلوک انرژی  در حال کار است.  99 بلوک انرژی در آمریکا، 58 بلوک انرژی در فرانسه  و ژاپن با 43  بلوک انرژی در ردیف های اول و دوم و سوم کشورهایی قرار دارند که از نیروگاه های اتمی استفاده می کنند. در روسیه 10 نیروگاه اتمی با 34 بلوک انرژی  کار می کند که سالانه مانع از پخش  حدود 210  میلیون تن  دی اکسید کربن به  جو می شوند. روسیه از نظر سطح  دی اکسید کربن در  پنج ردیف اول قرار دارد اما فاصله روسیه  با چین، آمریکا ، هند و اتحادیه اروپا که آلوده کنندگان اصلی جو زمین هستند زیاد است. به گفته سرگی  دونسکوی، وزیر  منابع طبیعی  و اکولوژی روسیه  تا سال 2035  میلادی، روسیه قصد دارد  53 میلیارد را به رشته منابع قابل احیای انرژی اختصاص بدهد.

 بطور کلی برای  دستیابی به  شاخص های کارایی انرژی و استفاده از منابع قابل احیا  که نوامبر سال 2015 میلادی در  کنفرانس  آب و هوا  در پاریس در باره آنها صحبت شد ، تا اواسط قرن 21 ، 40 درصد  برق جهان باید  با کمک فناوری های « فضولات صفر»  تولید شود که انرژی اتمی نیز یکی از آنهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала