گزارش و تحلیل

روسیه لیستی از 15 مخالف سوری برای شرکت در ژنو -3 تهیه می کند

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniژنو -3
ژنو -3 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو ائتلاف ملی نیروهای مخالف و انقلابی سوریه فواد الیکو در مصاحبه ای با اسپوتنیک شرایط مذاکرات در زمینه حل و فصل بحران سوریه در ژنو را نقد و بررسی نمود.

مذاکرات باید از 25 ژانویه شروع شوند اما به خاطر اینکه روسیه و آمریکا نمی توانستند به در خصوص ساختار اعضاء به توافق برسند، تصمیم گرفته شد که آغاز مذاکرات برای سه یا چهار روز به تعویق بیافتد. تصور می شود که 28 یا 29 ژانویه شروع شود. در آینده ای نزدیک باید ساختارنهایی اعضای مذاکرات بین سوریه ای مشخص گردد.
الیکو خاطر نشان نمود که روسیه اصرار دارد ، در ژنو-3 نمایندگان کنگره نیروهای دموکرات سوریه ، رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان صالح مسلم ، قدری جمیل و حیثم منا حضور داشته باشند. الیکو گفت: " تا به امروز حضور این افراد تایید نشده است. وزیر امور خارجه ی آمریکا جان کری اخیرا با مخالفین سوریه ای در عربستان سعودی دیدار داشت و در آنجا آمادگی برای مذاکرات در ژنو را بحث و بررسی نمود. پس از آن دیدار با طرف روسی برنامه ریزی شد تا نهایتا لیست نهایی مذاکره کنندگان مشخص گردد. روسیه لیستی از 15 نماینده مخالفین سوریه را برای شرکت در مذاکرات تهیه کرده است و برای حضور آنها در ژنو —3 اصرار دارد. این ممکن است یک هیات کلی از مخالفین و یا دو گروه مجزا از آنها باشد. "
الیکو ضمن صحبت در خصوص موضع ترکیه در آستانه ی مذاکرات پیش رو تاکید کرد:
ترکیه و مخالفین سوریه نمی خواهند در بین اعضای مذاکره حزب اتحاد دموکراتیک را ببینند. مخالفین آنها را به همکاری با نیروهای رژیم متهم می کنند. حضور اعضای حزب اتحاد دموکراتیک تا به حال در مذاکرات تایید نشده است. "
فواد الیکو اطلاع داد که نمایندگان ارتش آزادی سوریه ، سازمان احرار الشام و ارتش اسلام نیز به ژنو می آیند.
رهبر " ارتش اسلام" شخصا در مذاکرات شرکت می کند. به عقیده ی مخالفین سوری ، تنها دو گروهک تروریستی یعنی داعش و جبهه النصره وجود دارند. سایر سازمان ها را ما تروریستی نمی شماریم."
الیکو در پاسخ به این پرسش که این مذاکرات در ژنو تا چه اندازه ممکن است موثر باشد و آیا عملیات های نظامی در سوریه متوقف خواهد شد یا خیر گفت:
اگر ایران، روسیه ، آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه ، اختلاف نظرها را کنار بگذارند ،اراده ی سیاسی مشترکی را به نمایش بگذارند ، مذاکرات در ژنو باعث برقراری صلح در سوریه می شود. اگر این امر اتفاق نیافتد ، جنگ ادامه خواهد داشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала