گزارش و تحلیل

رسانه های آمریکایی: روسیه ی پوتین ثبات بیشتری از تصورات غربی برخوردار است

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент России Владимир Путин в Ставрополе
Президент России Владимир Путин в Ставрополе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش بینی های تحلیل گران غرب در این باره که روسیه دستخوش بی نظمی های سیاسی و احتمالا تعویض حکومت خواهد شد، بر پایه ی پیش داوری هایی استوار است که طرز تفکر افراد روس را مد نظر ندارد.

نظام موجود در روسیه از آنچه که غرب در باره آن فکر می کند، از ثبات بیشتری برخوردار است. کارشناس "استیون هال" در مقاله ای منتشره در آژانس تحلیلی آمریکایی "آستراتفور" نوشت: در رسانه های غرب و در میان سیاستمداران و دانشمندان در مورد چشم انداز بحرانی بحث می شود که ممکن است روسیه را تهدید کند و این پیشبینی ها عمدتا بر این حدسیات استوار است که سقوط شدید نرخ نفت همراه با تحریم روسیه از سوی غرب موجب اغتشاشات اقتصادی — اجتماعی در روسیه شده و آنها این کشور را به مخاطره خواهند انداخت. ولی در واقع روسیه ی پوتین از ثبات بیشتری نسبت به آنچه که در نگاه اول به نظر می آید، برخوردار است و احتمال اغتشاشات جدی در این کشور بسیار پایین است.

در این مقاله گفته شده که برای ارزیابی دقیق بروز بی ثباتی در روسیه باید از پیش داوری های غربی صرف نظر کرد و به جهان با چشم روس ها نگریست.

این مولف متذکر می شود: البته برخی ها دلشان می خواهد که "آغاز زوال عصر پوتین" را پیشگویی کنند ولی این نظریه ها یک نقصان دارند و آن این است که طرفداران آنها پوتین، کرملین و حوادث در زندگی سیاسی روسیه را فقط از مواضع صرفا غربی تجزیه و تحلیل می کنند و این امر را فراموش می کنند که حدس و گمان های صرفا غربی در مورد روسیه کارگر نیستند. در حقیقت ، اعتبار پوتین برای روس ها بدون تغییر در سطح بالایی باقی می ماند و بعید است که بی ثباتی شدیدی در روسیه مشاهده شود.

تحلیلگران غرب می گویند که اگر شرایط اقتصادی در روسیه بازهم بدتر شود نارضایتی از مقامات و اغتشاشات به حد خطرناکی خواهد رسید. این ادعا ها اشتباه است. ولی تحلیلگران این امر را فراموش می کنند که برخورد روس ها نسبت به کمبود اجناس با آنچه در غرب اتفاق می افتد تفاوت دارد. روس ها اگر لازم باشد با سهولت بیشتری این نارسایی ها را تحمل خواهند کرد.

بسیاری تحلیلگران خارجی معتقدند، وقتی که موقعیت اقتصادی در روسیه دشوار شود ، محبوبیت پوتین به شدت کاهش خواهد یافت. صرف نظر از اینکه روسها او را در حال حاضر دوست دارند. ولی از همان ابتدا جنبه اشتباهی این ادعا دیده می شود چون بر این حدس اشتباه استوار است که گویا پوتین در فکر محبوبیت سیاسی خود می باشد. در این مقاله تاکید شده: شاید رهبر روسیه در واقع هم از رتبه ی بالای خود لذت می برد ولی بعید است که این عامل به تصمیم گیری های سیاسی وی بطور جدی تاثیر بگذارد.

بعلاوه اکثر روس ها حاضرند به آسانی "به خاطر ثبات" حقوق پایه ای خود را در بسیاری از موارد از جمله کمبود اجناس قربانی کنند. مولف این مقاله نوشت: بسیاری افراد روس پوتین را اولین رهبر با نفوذ پس از فروپاشی شوروی می دانند و بعید است که محبوبیت وی با هر نوع سیر حوادث خدشه دار شود.

استیون هال در پایان نوشت: تمایل غرب به پیاده کردن ارزش ها و دلایل خود بر نظام روسیه که چه بسا این تصورات در آن کارگر نیست، مانع از ان می شود که چشم انداز بی ثباتی در روسیه ی پوتین خردمندانه ارزیابی شود. این در حالی است که کرملین از این ویژگی جهانبینی غربی به خوبی آگاه است. برای ارزیابی دقیق چشم انداز بی ثباتی در روسیه در درجه اول لازم است که با چشم روس ها به جهان و از این مهمتر به خود روسیه نگریسته شود

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала