ارمنی هاى سوریه

© Sputnik / Michael Alaeddinخانه های ویران در سوریه
خانه های ویران در  سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بخشی از ساکنان ارمنی به دمشق و لاتاکی رفتند.

تا قبل از آغاز عملیات جنگی در سوریه در سال 2011 میلادی،  بیش از 80 هزار نفر ارمنی در سوریه زندگی می کردند.  ارامنه در شهرهای  حلب، دمشق، دیر الزور ، لاتاکی  و دیگر  قصبات و محله ها در سراسر کشور ساکن بودند.  پس از آغاز بحران  سوریه،  ارامنه مجبور شدند از ترس  تعقیب و پیگرد شبه نظامیان  محل سکونت خود را ترک کنند.  با وجود این، ارامنه تا کنون در  محله مسکونی« کساب» شهر لاتاکی  زندگی می کنند.

اوضاع  کنونی شهر چگونه است؟  طی این مدت چه چیزی تغییر کرده است؟  زندگی ارامنه در سوریه چگونه است؟

 حدود 2 سال پیش  این محل مورد  حمله شبه نظامیان  گروهبندی تروریستی  « جبهه النصرا»  قرار گرفت.  « کساب» یکی از نقاط مسکونی  سوریه  با اکثریت  ساکنان ارمنی است  در مرز  ترکیه — سوریه واقع است.

صبوح کورکچویان شهردار  در مصاحبه با « سپوتنیک»  تعریف کرد  که تا سال 2011 جمعیت « کساب»  4 هزار نفر بود، اما  پس از درگیری نظامی  و حمله به شهر  جمعیت « کساب» تا 2500 نفر کاهش یافت.  بخشی از  ساکنان ارمنی  به  دمشق و لاتاکی  و تعدادی به کشورهای همسایه با سوریه رفتند.

«  اکثر کسانی که از  « کساب» رفتند برای همیشه خانه زادوبومی  خود را ترک نکردند. گروهبندی های مسلح  که به شهر حمله کردند،  خانه ها و  مغازه های زیادی را ویران و سوزاندند. از اینرو تعداد زیادی از ساکنان شهر مجبور شدند به جای دیگری بروند  تا بتوانند برای تأمین معاش  خانواده خود کاری پیدا کنند».

ساکنان شهر  تعریف کردند که 5 سال پیش  « کساب»  محل محبوب استراحت گردشگران بود. در آنجا بیش از 200 رستوران، کافه و  بیش از 80 مغازه قرار داشت.  هم اکنون فقط 4 رستوران باز است و 15 مغازه  پس از  بمباران  بیشمار شهر  دوباره  بازسازی شدند.

کارهای مرمت و بازسازی  در کلیساها جریان دارد  که در زمان درگیری نیمه ویران  و یا سوزانده شدند.

« ساکنان شهر  به کار کشاورزی  مشغول هستند، ما پرتقال، سیب و دیگر میوه ها را پرورش می دهیم.  زمین برای ما ثروت  و منبع اصلی   تغذیه ساکنان است.  شبه نظامیان در زمان  حمله ، بیش از  یک چهارم  تمام زمین های  آماده برای  کشت « کساب» را سوزاندند.  برای احیا و آغاز کارهای کشاورزی  حداقل 10 سال لازم است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала