گزارش و تحلیل

رسانه ها: آمریکا آماده است در عراق و سوریه به عملیات زمینی علیه داعش بپردازد

© AP Photo / Jim Macmillanگروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد
گروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری «ریا نووستی» با استناد به سخنان «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا خبر داد که ائتلاف غربی با ایالات متحده در راس تصمیم گرفت در مبارزه با تروریست های داعش در سوریه و عراق از نیروی زمینی استفاده کند. کارشناسان می‌گویند که کار ممکن است به کاربرد تنها نیروی ویژه اکتفا شود.

به گزارش رویترز با استناد به شبکه تلویزیونی CNBC «کارتر اعلام کرد که در چارچوب استراتژی مبارزه با داعش در عراق و سوریه عملیات زمینی انجام خواهد شد».

کارتر افزود: «ما کار های زیادی انجام می‌دهیم و باز هم باید انجام دهیم زیرا ما موظفیم داعش را غلبه کنیم. من اطمینان دارم که در این کار موفق خواهیم شد ولی مایلم این روند را تسریع کنم».

پیشتر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا قصد ندارد وارد جنگ جدید مقیاصی در سوریه و عراق شود. وی در پیام خود به ملت مورخه 7 دسامبر اشاره کرد که این جریان «موجب کشته شدن هزاران نفر نظامی و فرسوده شدن ذخایر خواهد گردید».

«آلکساندر خرامچیخین» کارشناس روس در امور سیاسی اعتقاد دارد که تحول در حوادث سوریه بدون عملیات زمینی میسر نیست.

این صاحبنظر گفت: «من از طرف آمریکایی ها هیچ چیز بجز کاربرد نیروی ویژه را پیشبینی نمی کنم. اگر منظور اوباما اعمال ارتش عراق نباشد که بعید است بتواند عملیات زمینی را بجای آمریکایی ها انجام دهد. به نظرم شرکت نیرو های مسلح آمریکا در عملیات جنگی تمام‌عیار در خاور نزدیک اصلاً غیر ممکن است».

به گفته وی امکان ندارد که شبه نظامیان داعش تنها با عملیات نیروی هوافضای روسیه و نیرو های ائتلاف غربی در هم شکسته شوند.

«خرامچیخین» در پایان گفت: «با گذشت چهار و نیم ماه شرکت روسیه در این اختلاف روشن شد که تنها قدرت ارتش سوریه برای آزادسازی سراسر کشور کافی نیست. ما فقط به یک چیز رسیدیم و آن این است که ارتش سوریه الان دیگر عقب نشینی نمی کند. ولی باز هم نمی‌تواند بصورت جدی تعرض کند. یک نوع برابری قوا پدید آمده. روسیه از سقوط فاجعه بار رژیم اسد جلوگیری کرده ولی تأمین کامل آزادسازی کشور با توسل به نبروی کنونی باز هم میسر نیست».

کشور های عضو ائلاف غربی به عملیات زمینی در سوریه بطور متفاوتی نگاه می کنند. مثلاً آلمان برای مبارزه با داعش 1200 نظامی خود را اعزام کرد ولی از افزایش تعداد این پرسنل حمایت نکرد.

روسیه به کرات اعلام کرده که عجالتاً مطلب سر شرکت نیروی زمینی این کشور در عملیات ضد تروریستی در خاک سوریه نیست. نظامیان روسیه همچنین از کشتی‌های جنگی به مواضع شبه نظامیان ضربات هوایی وارد می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала