گزارش و تحلیل

فروش سلاح بریتانیایی به عربستان سعودی در سه ماه 100 برابر افزایش یافت

© AFP 2023 / Mohammed Al-ShaikhВоенные из спецназа Саудовской Аравии на военном параде в преддверии хаджа в Мекку
Военные из спецназа Саудовской Аравии на военном параде в преддверии хаджа в Мекку - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به داده‌های موجود، مقادیر فروش سلاح ساخت انگلیس به عربستان سعودی از ماه ژوئیه تا سپتامبر 2015 از 1 میلیارد پوند تجاوز کرد و ارزش معاملات نظامی بدین سان 11 هزار درصد افزایش یافته در حالیکه این شاخص در دوره سه ماهه قبلی 9 میلیون پوند بود.

تلویزیون «راشا تودی» از دولت انگلیس در این خصوص سؤال کرد و جواب آن چنین بود: «ما لزوم رعایت حقوق و موازین بین‌المللی انسانی در یمن را با ائتلاف عربستان سعودی و حوثی ها بررسی می‌کنیم و موقعیت را با دقت دنبال می‌کنیم و به مقامات عربستان مشورت ها و کمک‌ها در آموزش نظامی را واگزار می‌کنیم

به گفته وزیر خارجه عربستان منظور از کمکرسانی و مشورت ها همچنین تعیین مشترک مختصات جغرافیایی آماج ها برای ایراد ضربات هوایی از طرف عربستان سعودی همراه با نظامیان بریتانیایی است. در ضمن مشاوران وزیر امور خارجه انگلیس به مقامات هشدار می‌دهند که آن‌ها را می‌توانند بخاطر نقض حقوق بین‌المللی در یمن به دادگاه جلب کنند.

گفتنی است که تعداد قربانیان در میان یمنی های بی دفاع در حین این عملیات بدون انقطاع رو به افزایش است. از ماه مارس 2015 تا کنون 2700 نفر از ساکنان بی پناه از جمله 600 کودک جان باختند. دو و نیم میلیون نفر به ناچار خانه و کاشانه خود را ترک کرند.

این امر «آنگوس رابرتسون» سیاستشناس اسکاتلاندی را وادار کرد که نخست وزیر انگلیس دیوید کامرون را متهم کند که وی تلاش می‌کند کشور خود را به جنگ عربستان با یمن را بکشاند. رابرتسون گفت:

«هزاران نفر از افراد بی‌دفاع در یمن بر اثر ضربات هواپیماهای سعودی کشته شدند. این بمباران ها بوسیله هواپیما های ساخت انگلیس و با کمک خلبانانی که مربیان انگلیسی آن‌ها را آموزش دادند انجام می شوند. بمب هاهی پرتاب شده هم از انگلیس است و این کارزار با حضور مشاوران انگلیسی هماهنگ می شود».

به گفته کامرون، مناسبات با عربستان برای امنیت بریتانیا اهمیت دارد زیرا آن پادشاهی با داعش و دیگر تروریست ها مبارزه می‌کند که «به دنیای ما ویرانی های زیادی می رسانند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала