گزارش و تحلیل

نماینده ارتش یمن: ما آماده مبارزه طولانی با ائتلاف هستیم

© REUTERS / Khaled Abdullahدرگیری های یمن
درگیری های یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تلفات زیادی داشته و صدها نفر جان خود را از دست داده اند.

عملیات نظامی که نیروهای ائتلافی دول عربی به رهبری عربستان سعودی در این کشور پیش می برند، نزدیک به ده ماه طول کشیده است. دستاورد این ائتلاف سرنگونی حکومت غصب شده در سینای توسط جنبش شیعه مذهب انصارالله و بازگرداندن عبدالرب منصور هادی رییس جمهور برکنار شده یمن بود. جنبش شیعی انصارالله با نیروهای ارتش کشور تقابل سختی داشتند. شرف قلیب لقمان نماینده رسمی ارتش یمن و ژنرال هنگ در گفتگو با خبرنگار ریانوستی در قاهره راجع به چگونگی درگیری ها در شهر سینای پایتخت یمن گفت.

وی می گوید: «نمی توانم الان اعداد و ارقام دقیقی را بگویم، اما ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تلفات زیادی داشته و صدها نفر جان خود را از دست داده اند. با این حال مساله اینجاست که آنها تعداد قربانیان از طرف خود را پنهان می کنند. من می خواهم بگویم که در بین خود سعودی ها و اماراتی ها قربانی زیاد نبوده، زیرا آنها در درگیری از مزدور استفاده می کنند، آنها نشان داده اند که خودشان قادر به جنگیدن نیستند. آنها برای مقابله از مردم فقیر کشورهای مختلف استفاده می کنند. مزدورها از سومالی و سودان هستند. البته از اهالی اروپا و امریکا و کلمبیا و سازمان بلک واتر نیز در بین آنها هستند. گروهان آنها به 400 نفر می رسد».

ارتش یمن از چه کسانی تشکیل شده؟ ستون فقرات آن از چه تشکیل شده. کمیته های مردمی جنبش شیعی هوثیتی ها انصار الله است یا سربازان ارتش که می گویند به رییس جمهور سابق علی عبدالصالح وفادار مانده اند؟

ژنرال شرف می گوید: «علی عبدالصالح دوره ای طولانی رییس جمهور و فرمانده کل قوا بود. ارتش را او تشکیل داد. اما امروز نیروهای مسلح از او فرمان نمی برند. سال 2011 در ارتش شکاف افتاد و عملا گروهان تجهیزات زرهی به فرماندهی علی محسن الاحمر از ارتش جدا شد. آنها پیرو ایدئولوژی اخوان المسلمین بودند. آنها امروز در جبهه مزدوران و عربستان سعودی می جنگند، البته نه همه آنها. سایر بخش ها به کشور خود وفادار هستند. ارتش به این صورت است. کمیته های مردمی از پسران یمن تشکیل شده است. شما می دانید که هر شهروند یمن یک مبارز است و همه آنها سلاح دارند و آماده مبارزه اند. کمیته های مردمی فقط هوثیتی ها نیستند، اگرچه هوثیتی ها بخشی از مردم یمن هستند. حال همه میهن پرستانان یمن به کمیته های مردمی پیوسته اند و شانه به شانه با ارتش علیه مهاجمین می جنگند».

به فته شرف قلیب لقمان در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، علاوه بر کشورهای نامبرده، نیروهای هوایی امریکا، بریتانیا، فرانسه و اسراییل نیز حضور دارند. آنها پس از شکست خلبانان سعودی کارها را به عهده گرفتند.

ارتش یمن از ابتدای جنگ ده ها تانک و صدها ماشین زرهی را نابود کرده است و بخشی از آنها را به غنیمت برده است. امروز از این غنایم استفاده می کند. لقمان می گوید: ما ده ها هلی کوپتر آپاچ و سه جنگنده اف 16 و چندین پهپاد را منهدم کردیم. وی در ادامه توضیح می دهد: «استراتژی امروز ما بر مبنای آمادگی برای جنگ است که می تواند سال ها به طول انجامد. ما روی مقاومت طولانی مدت حساب کرده ایم و آماده هستیم». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала