گزارش و تحلیل

تروریسم بین المللی واکنشی به توسعه غرب

© AFP 2023 / Ozan Koseتروریسم
تروریسم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انفجارها در کشورهای مختلف دنیا بیشتر شهروندان غربی را هدف قرار می دهند.

شبه نظامیان و طرفداران داعش یکی پس از دیگری انفجارهایی ترتیب می دهند. هدف تروریست ها چیست؟ ولادیمیر لیپِخین سیاست پرداز روس در پاسخ به این سوال می نویسد:

روز جمعه گذشته در پایتخت بورکینوفاسو عده ای از اسلام گرایان رادیکال به یک کافه حمله کردند و بعد تعدادی از شهروندان کشورهای غربی را در یک هتل به گروگان گرفتند. در میان گروگانان چند تن از کارکنان سازمان ملل متحده نیز حضور داشتند. 27 نفر از 18 کشور دنیا قربانی حمله تروریست ها و نزدیک به 30 نفر مجروح شدند. طبق برآوردهای اولیه، طرفداران قسم خورده داعش ازگروه «المربتون» این کار را انجام داده اند که ماه نوامبر و اوت نیز یک هتل را در کشور افریقایی مالی اشغال کرده بودند.

یک روز قبل از انفجار در پایتخت بورکینوفاسو چند انفجار در جاکارتای اندونزی رخ داد. شبه نظامیان داعش این انفجار تروریستی را به عهده گرفتند. لازم به ذکر است که انفجار هفته گذشته در مرکز استانبول پایتخت ترکیه را نیز این گروه به عهده گرفته اند. انفجار استانبول 10 قربانی از میان خارجی ها داشت. شرایط به گونه ای است که ما راجع به انفجارهای عراق و افغانستان صحبت نمی کنیم. در سوریه طی چند روز گذشته شبه نظامیان داعش نزدیک به 280 نفر از جمله زنان و کودکان را در استان دیرالزور کشتند.

انفجارهای جاکارتا و ترکیه قطعا با موضوع اسلام گرایی افراطی و اعتراض به غرب و جهانی سازی در ارتباط است. این اعتراض ها دیگر زورآزمایی در درگیری های قومی و دینی نیست، بلکه به اعتقاد ما، یکی از محورهای جدی در جریان ضدجهانی گرایی به شمار می رود.

با احتساب فرایندهایی که دنیای غرب بر همه تحمیل می کند اعم از جهانی گرایی، مونوپولیسم، اونیورسالیسم، سکولاریسم و غیره، برخی گروه های اجتماعی که خود را گرفتار این فرایند امریکایی شدن می بینند، دست به اعتراض می زنند و به هیچ طریقی غیر از رفتارهای رادیکال نمی توانند اعتراض خود را نشان بدهند.

به عبارتی، پاسخ به زور و خشونت (در اینجا منظور غرب است) همان خشونت است و تمامی جنبش های تروریستی از این روش استفاده می کنند.

اگر شبکه واحد جهانی تروریستی هنوز وجود ندارد، به خاطر این است که هنوز تشکیل نشده. اما نباید فراموش کرد که بیشتر انفجارها در هفته گذشته توسط یک مرکز واحد برنامه ریزی شده و اهداف مشخصی را دنبال می کرده اند. سوال این است که این اهداف کدامند؟

ما معتقدیم که اهداف سیستماتیک تروریست ها دست کم سه تا هستند.

هدف اول: گسترش منطقه جغرافیایی وقوع انفجارها که نمایانگر حوزه نفوذ آنها و پتانسیل های آنهاست. این کار فقط تبلیغ نیست، بلکه شیوه ای است برای جذب افراد جدید به گروه. امروز هرکشور اسلامی می تاند منبع تامین نیرو برای داعش شود. یک میلیارد و نیم مسلمان در کره زمین زندگی می کنند.

هدف دوم: انفجارها در کشورهای مختلف دنیا بیشتر شهروندان غربی را هدف قرار می دهند و این مساله به نوعی شانتاژ علیه سیاستمداران غربی و هشدار به این است که هر لحظه می توانند اعلام جهاد کنند.

هدف سوم: انفجارها منافع مشخصی را دنبال می کنند. مثلا انفجار در جاکارتا به نفع عربستان سعودی و متحدین آن است که به خاطر سقوط قیمت نفت شرایط سختی را پشت سر می گذارند.

من تصورمی کنم که در آینده نزدیک انفجارها در اروپا تکرار شوند. تحریکات علیه شیعیان درعراق و یمن بیشتر می شود. انفجارها در ترکیه ادامه دارد و به اردوغان فرصت می دهد که به مقامات اتحادیه اروپا تفهیم کند برای چه او نمی تواند جلوی سیل پناهجویان به اروپا را بگیرد و به مردم هم توضیح می دهد که چرا او با کردها و اسد مبارزه می کند. تمام این موارد به کنار، کشورهای سوریه، لبنان، لیبی، افغانستان، اوکراین و تنگه مالاکا در کشور سنگاپور برای تروریست ها جذابیت دارند.

انفجارهای جاکارتا فقط یک زنگ هشدار بودند. فعال شدن گروهک های تروریستی در سال جاری به مالزی و فیلیپین هم کشیده شده است. حادثه مالزی شاید به بهانه افزایش نفوذ امریکا در این کشور باشد و احتمالا در فیلیپین نیز همین اتفاق رخ دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала