گزارش و تحلیل

ایران شریک استراتژیک امریکا نمی شود

© AFP 2023 / Carlos Barriaایران و امریکا
ایران و امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نباید انتظار تشکیل اتحاد ژئوپولتیک ایران و امریکا در خاورمیانه را داشته باشیم.

از روز 16 ژانویه 2016 تحریم ها از روی ایران برداشته می شود و می تواند در بازار نفت و گاز به رقابت با دیگر کشورها بپردازد. تحلیلگران و سیاست پردازان روس درباره چگونگی تاثیرگذاری ایران بر شرایط موجود و زمان تکمیل زیرساخت های رقابتی این کشور نظراتی را ارایه می کنند.

الکسی سینیتسین کارشناس ارشد بنیاد امریکایی — آذربایجانی معتقد است که بخش اعظم تشکیلات سیاسی جهان امروز شاهد شرایط جدیدی است که می توان آن را سرخوشی محتاطانه نامید.

به اعتقاد این کارشناس، رییس جمهور روحانی در به کار بردن عبارت «صفحه طلایی» تاریخ ایران پس از لغو تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا کمی عجله کرده است و رییس جمهور اوباما «رویای آبی» خود را به مرحله نهایی می رساند تا نام خود را به عنوان مدافع صلح ثبت کند. اوباما با پایان دادن به مشکلات چندین ساله تهران به خاطر برنامه هسته ای این کشور، وجهه خود را بهتر کرد. با وجود اینکه دستاوردهای جیمی کارتر رییس جمهور اسبق امریکا و میانجی پیمان کمپ دیوید برای عادی سازی روابط مصر — اسراییل و حتی موافقت نامه وین با دستاورد اوباما قابل قیاس نیست، اما باز هم نقطه ای در تاریخ به جا خواهد گذاشت.

این کارشناس معتقد است که با تمام این احوال صحبت از اتحاد استراتژیک تهران با امریکا به شیوه ای که در زمان پیش از انقلاب وجود داشت، دیگر ممکن نیست. سامانتا پاور نماینده آمریکا در شورای امنیت و شاهین واشنگتن دستور داشت که با صدایی محکم و رسا این سخنان را به گوش همه برساند. وی گفت که ما در چارچوب حقوق بین الملل به ضبط و توقف سلاح های صادراتی ایران ادامه خواهیم داد. ما به شیوه گذشته جلوی صادرات کالاهای ممنوعه مربوط به موشک های بالستیک به سوی ایران را خواهیم گرفت. ما همچون گذشته از ایران می خواهیم که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کند.

به این ترتیب، سینیتسین معتقد است که صحبت از تغییر مناسبات واشنگتن و تهران کمی زود است و مناسبات امریکایی ها با هم پیمانان گذشته از جمله اسراییل و عربستان سعودی سردتر از قبل شده است. برای ریاض که لغو جزیی تحریم ها از ایران با افت 7 درصدی نمودار بورس همراه بود، این مساله جدی تر است. لغو تحریم ها برای مسکو «جشن با چشمان اشکبار» است. تمام اطلاعات حاضر درباره خروج ایران از انزوا منجر به افت شدید قیمت نفت می شود، حتی پایین تر از آنچه که پیش بینی شده بود.

بی شک، ایران در تلاش های خود برای تحقق جاه طلبی های ژئوپولتیک در قالب یک قدرت منطقه ای قوی، شتاب دهنده قوی بدست آورده است. لغو تحریم های غرب برای خرید نفت ایران و برداشتن محدودیت ها در همکاری شرکت هایی که سابقا با ایران در حوزه انرژی، کشتی سازی و پتروشیمی همکاری داشته اند، به این روند کمک خواهد کرد. دسترسی به سیستم مبادلات بانکی جهانی «سوییفت» برای تهران یک موفقیت است و سرمایه های خارجی و سهام ایران که مبالغ آن نامشخ است، به کشور بازمی گردند.

کارشناس ما معتقد است که با تمام این احوال، نباید انتظار تشکیل اتحاد ژئوپولتیک در خاورمیانه را داشته باشیم. تغییر توازن نیروها در منطقه رخ نخواهد داد. تهران با تحریم یا بدون تحریم سیاست های خود را ادامه خواهد داد. اما باید به خاطر داشت که غرب ایران را در فاصله ای نگه داشته که به آن دسترسی داشته باشد و هر لحظه که اراده کند با تحریم های جدید راه نفس آن را ببندد. آژانس بین المللی انرژی اتمی اماده اجرای سفارشات واشنگتن است و تهران نیز به راحتی بهانه دست آنها می دهد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала