گزارش و تحلیل

امیدواری برزیل برای تقویت تجارت با ایران پس از لغو تحریم ها

© Fotolia / Kadmyصادرات و واردات
صادرات و واردات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق پیش بینی وزارت توسعه ، معادن و تجارت برزیل ، لغو تحریم های تجاری آمریکا و اروپا علیه ایران ممکن است معاملات تجاری بین این کشور و برزیل را طی سه سال آینده سه برابر کند.

در سال 2015 صادرات برزیل به کشور 1.67 میلیارد دلار و واردات 3.3 میلیارد دلار بوده است. علی رغم این که ایران در حال حاضر کلا 0.8 درصد از مبادلات تجاری خارجی برزیل یعنی کمتر از همسایگان در منطقه چون عربستان سعودی (صادرات برزیلی 2.75 میلیارد دلار) و امارات (2.5 میلیارد دلار) را تشکیل می دهد و لغو تحریم ها بازرگانان و صنعتگران دو کشور را خوشحال کرده است.
نماینده ی اتاق تجارت ایران — برزیل در اتحادیه ی تجارت ایالت ریودوژانیرو ، رمان داوگانیوک در خصوص چشم انداز توسعه ی ارتباطات بین کشورها خوشبین است. وی در مصاحبه ای با اسپوتنیک برزیل گفت:
برزیل صادرکننده ی عمده ی غله است و ایران واردکننده ی عمده. در سال گذشته شرکت های برزیلی 4.2 میلیون تن از محصولاتی چون گوشت ، آرد سویا ، شکر وغیره را به این کشور صادر کردند. ما انتظار داریم که با لغو تحریم ها صادرات دوبرابر شود.
آقای داوگانیوک افزود که این امر به زمینه های دیگر نیز مرتبط است نظیر تبادل تکنولوژی ، ماشین آلات و صنایع به طور کل. وی بیان داشت:
در صنایع نفتی طی سال های اخیر ما با شرکت پتروبراس در پروژه های مختلف با توجه به کیفیت نفت کار می کنیم. نفت ایرانی بسیار سبک و از نوع تغلیظ شده است که متقاضی زیادی در برزیل دارد.
از طرف شرکت های برزیلی انتظارات خوش بینانه است. رئیس توسعه ی صنعتی کنفدراسیون ملی صنایع کارلوس ابیژاودی معتقد است که از این لحظه تغییرات مشخصی در ارتباطات با ایران، کشوری که در زمره ی شرکای استراتژیک در طرح صادرات ملی شمرده می شد اتفاق خواهد افتاد. وی گفت:
ایران دوره ای با ارتباطات تجاری قوی با برزیل طی چندین سال گذشته داشت. و تقاضا در کشور با آنچه در برزیل تولید می شد مطابقت دارد. برخی از بخش های صنایع برزیلی از این مسئله بیشتر از دیگران استفاده می کنند یعنی بخش مواد غذایی چون گوشت و شکر. این بخش در برزیل حتی بدون پشتیبانی دلار نیز رقابتی بوده و اکنون قدرت رقابتی بیشتری خواهد داشت. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала