گزارش و تحلیل

ایران نمی‌تواند در نرخ نفت تأثیر گذاشته و یا جای روسیه یا جمهوری آذربایجان را تنگ کند

© Flickr / Paul Lowryایران از دیدار فوق العاده اپک استقبال می کند
ایران از دیدار فوق العاده اپک استقبال می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم ایران 16 ژانویه 2016 جزئا برداشته شد و حالا این کشور با میل و رغبت خواهان وارد شدن به رقابت با دیگر شرکت کنندگان بازار نفت و گاز است.

سیاست شناسان مطرح روسیه در مصاحبه با «اشپوتنیک» در این خصوص صحبت کردند که ایران چگونه می‌تواند در نرخ کنونی نفت که بدون این هم نازل است تأثیر بگذارد. موضوع دیگر مصاحبه این بود که در چه مدت این کشور بتواند ساختار زیربنایی قابل رقابت را بسازد

«آلکساندر رازووایف» رئیس شرکت تحلیلی «الپاری» می‌گوید که «اکنون حجمی که ایران می‌خواهد در بازار عرضه کند بس کوچک است ولی ایران حاضر است بعد از دو سال این میزان را تا روزانه ای 3-4 میلیون بشکه برساند. ولی زیاد باورش نمی‌آید و بعلاوه باز هم دو سال وقت لازم است».

ایران به بازار نفت باز گشته است - اسپوتنیک ایران
ایران به بازار نفت باز گشته است
 به گفته وی قبلاً هم این صحبت‌ها بود که تقریباً همین حجمی که ایران الان مایل است بفروشد این کشور از طرق نیم قانونی به چین می‌فروخت جهت کسب پول برای زندگی روزمره. حتی اگر اینطور باشد ایران الان برای بازار جهانی نفت، عرضه جدی ندارد. حجمی که ایران در باره آن حرف می‌زند برای بازار جهانی قابل توجه نیست زیرا کل صادرات روزانه اوپک فقط 31 و نیم میلیون بشکه نفت است. عرضه تهران جدی اما بحرانی نیست.

رازووایف ضمن صحبت در این خصوص که ایران در طول چه وقت می‌تواند برای صادرات نفت ساختار های زیربنایی ایجاد کند تا بتواند با صادرکنندگان منطقه ای نفت در راستای آسیایی رقابت کند گفت که برای انجام این کار چند سال وقت لازم است و انجام آن واگزاری سرمایه‌گذاری های هنگفتی می طلبد

رازووایف می‌گوید: «ایران به احتمال قوی پول دارد زیرا تحریم صادرات ایرانی برداشته شده و موجودی های 56 میلیارد دلاری بلوکه شده آن کشور باز شده است. بخشی از این پول‌ها ممکن است برای سرمایه‌گذاری تخصیص داده شود».

همصحبت «اسپوتنیک» در باره ارتباط نرخ نازل نفت و گاز با امکان احتمالی خودداری کشور های صادرکننده از فروش مواد خام حرف زد و حدس زد که صحبت‌ها در این باره که ایران بخاطر نرخ نازل، از رشد حجم صادرات ممانعت خواهد کرد پوچ است.

رازووایف در باره این‌گونه پیشبینی ها در مورد آذربایجان سخن گفته تأکید کرد که به احتمال قوی اگر پروژه های گازی انتقال گاز به اروپا به واقعیت بپیوندند گازپروم برای کاهش رقابت پیشنهاد خواهد کرد که کل گاز آذربایجانی را با بهره کم بخرد.

وی در باره حوادث اخیر مربوط به لغو محاصره اقتصادی ایران و تأثیر این جریان در صادرات نفت و گاز از طرف آذربایجان و روسیه دوباره یادآور شد که حجم نفتی که ایران حاضر است آنرا بفروشد پایین است.

این اقتصاددان در پایان گفت: «گمان نمی‌کنم که ایران بتواند بصورت جدی از نظر حجم صادرات جای روسیه یا آذریاجان را تنگ کند و نمی تواند در قیمت نفت تأثیر بس جدی بگذارد».

ادامه دارد

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала