گزارش و تحلیل

کارشناس: ما به عصر کاهش تولید نفت نزدیک می‌شویم

© AP Photo / Hasan Jamaliعدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه
عدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نرخ نفت رکورد قیمتی جدیدی بر قرار کرد. قیمت نفت در ایالت داکوتای شمالی آمریکا منفی شد. تولید کنندگان نفت آن ایالت مجبورند بابت هر بشکه نفت 50 سنت بدهند تا پالایشگاه آن سامان نفت خام استجراجی شان را بگیرد.

دیر تر به تقاضای تولید کنندگان، نرخ نفت یک و نیم دلار بالاتر برده شد ولی حتی در این صورت هن نفت بسیار ارزان به فروش می‌رسد زیرا قیمت نفت با درنظر داشت تنها یکی از عناصر آن و هزنه های حمل و نقل تعیین می شود.

رئیس شرکت مشورتی «اندی لیپو» به کانال «راشا تودی» گفت که این وضعیت جدی در سراسر آمریکای شمالی مشاهده می شود. او افزود:

«به نظرم بر اثر افت قیمت نفت اکثر تولید کنندگان آمریکای شمالی ضرر می بینند، بویژه در کانادا که واحد های تولیدی آن حتی 9 را دلار از فروش یک بشکه بیتوم طبیعی نمی‌گیرند با وجود اینکه استخراج این ماده خیلی دشوار است. به خاطر این قیمت نازل هم اینک 250 هزار نفر از افراد شاغل در این رشته را کار خود را از دست دادند. 50 هزار نفر از میان آن‌ها در تگزاس کار کرده بودند. انتظار می‌رود که این وضع بدتر شود زیرا با ارزان شدن نفت بسیاری شرکت ها نفتی یا ورشکست شده یا با واحد های دیگر ادغام می شوند».

18 ژانویه قیمت نفت پاینتر از سرحد 28 دلاری آمد که نازلترین سطح در طول 13 سال اخیر است. از موقعیکه تهران آمادگی خود را برای فروش نیم میلیون بشکه دیگر در روز را اعلام کرد آرامش بازار نفتی در جهان از بین رفت. با درنظر داشت مازاد این ماده خام برخی تولید کنندگان آن مثلاً عمان برای تثبیت وضع بازار به کاهش استخراج نفت دعوت کردند.

«ریچارد هاینبرگ» کارشناس مرکز تحلیلی Post Carbon Institute بر آن است که چنین قیمت های نازل نفت به نفع هیچ‌کس نیست. او چنین گفت:

«ظاهرا ما داریم به عصر کاهش استخراج نفت نزدیک می شویم. آیا به برکت این، نرخ آن بالا خواهد رفت؟ در چشم انداز کوتاه مدت — نه، زیرا تقاضای آن در حال حاضر بالا نیست. حتی نرخ کمتر از 30 دلار نمی‌تواند تقاضا را تشویق کند و این امر را نشان می‌دهد که اکنون اقتصاد جهانی بروی یخ نازک حرکت می کند. تا وقتی که نرخ نفت به بشکه ای 80 — 100 دلار نرسد بعید است که کسی به این رشته سرمایه‌گذاری کلانی واریز کند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала