وزیر خارجه عربستان، ایران را به تلاش برای برقراری سلطه خود در منطقه متهم کرد

© AP Photo / Hasan JamaliМинистр иностранных дел Саудовской Аравии Адиль аль-Джубейр во время выступления
Министр иностранных дел Саудовской Аравии Адиль аль-Джубейр во время выступления - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی معتقد است ایران تلاش می کند سلطه خود را در منطقه برقرار کند و قصد دارد به همراه متحدانش با تلاش های تهران برای گسترش نفوذ مقابله نماید.

در مقاله عادل الجوبیر، وزیر خارجه عربستان، منتشره در روز سه شنبه در روزنامه "نیویورک تایمز"، ضمن اعلام این مطلب گفته می شود:" جهانیان در انتظار دیدن شواهد حاکی از تغییر ایران بوده و امیدوارند از کشور انقلابی مطرود به عضو مورد احترام جامعه بین المللی تبدیل شود اما ایران به جای خروج از انزوایی که به تقصیر خودش به آن دچار شده، تلاش می کند با حملات لفظی بی اساس به عربستان، توجه را از سیاست خود در راستای گسترش نفوذش و برخوردهای مذهبی منحرف سازد".
وزیر خارجه عربستان می نویسد:" ما قبول داریم که ایران در راستای توافق درباره توقف کارها در چارچوب برنامه هسته ای خود، اولین گام ها را برداشته است. بدیهی است که ما می دانیم بخش بزرگی از مردم ایران خواهان شفافیت بیشتر در روابط با دیگر کشورها و بهبود روابط با کشور های همسایه و تمام جهانیان هستند اما دولت ایران این را نمی خواهد".
الجوبیر اعلام کرد ایران از سال 1979 از "گروه های به شدت افراط گرا از جمله در لبنان، یمن و عراق حمایت کرده است. وی می نویسد" اگرچه ایران اطمینان می دهد که هدف اساسی سیاست خارجی این کشور پیشبرد روابط دوستانه است، رفتارش حاکی از عکس این است. ایران ستیزه جو ترین کشور در منطقه بوده و اقداماتش حاکی از آن است که خواستار برقراری سلطه خود در منطقه بوده و اعتقاد عمیق دارد که ژست های صلح جویانه نشانه ضعف است و فرق نمی کند که این ژست ها از جانب خود ایران یا از جانب مخالفانش باشند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала