استفاده شرکت های اپل، سامسونگ و سونی از کار کودکان

© Photo / backpacker01Apple، Samsung او Sony د ماشومانو د کار څخه ګټه اخلی
Apple، Samsung  او  Sony د ماشومانو د کار څخه ګټه اخلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان بین المللی عفو عمومی و سازمان Afterwatch گزارشی درباره استفاده شرکت های بزرگ جهانی در حوزه الکترونیک – اپل، سامسونگ و سونی از کودکان کار تهیه کرده اند.

در این گزارش که سازمان عفو عمومی در سایت خود منتشر کرده راجع به سهم عظیم کودکان در تولید وسایل الکترونیک در جمهوری دموکراتیک کونگو واقع در آفریقای مرکزی صحبت کرده است. در این جمهوری کودکان از هفت سالگی در معادن سنگین سنگ کبالت کار می کنند.
ویترین های پرزرق و برق مغازه ها و تبلیغات شرکت ها برای تکنولوژی پیشرفته در کنار کودکان کار با کیسه های موادمعدنی در معادن تضاد شدیدی دارد. در گزارش گفته شده: «واسطه ها کبالت را در مناطق این جمهوری خریداری می کنند، یعنی در جایی که کودکان مشغول کار هستند و بعد این محصولات را از طریق شرکت کونگو دونگفانگ معدن به فروش می رسانند. در آنجا کبالت به تولید کننده سوم برای تولید باطری های کوچک و باطری های ماشین در چین و کره جنوبی فروخته می شود و در نهایت به شرکت های اپل، میکروسافت، سامسونگ، سونیی، دایملر و فولکس واگن می رسند.
این سازمان می گوید که در در معادن جمهوری دموکرات کونگو هزاران کودک 12 ساعت در روز مشغول کار هستند.
میلیون ها نفر می توانند از ثمره تکنولوژی پیشرفته استفاده کنند، اما آنها هیچ وقت نمی پرسند که این قطعات به چه صورت تولید شده است. اکنون زمان آن فرارسیده که مارک های معروف دنیا مسئولیت سودهای کلانی که می برند را به عهده بگیرند.
در ماده 32 کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل حقوق کودکان تضمین شده است. در این ماده به «دفاع از حقوق کودکان برای جلوگیری از بهره کشی اقتصادی یا ممانعت در روند آموزش و تحصیل و یا صدمه زدن به سلامت جسمی و روحی کودک و توسعه اجتماعی آنها» پرداخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала