گزارش و تحلیل

چین قصد دارد مناسبات خود با دنیای عرب را ریست کند

© Fotolia / Boggyانفجارات در جنوب چین تلفات ببار آورد
انفجارات در جنوب چین تلفات ببار آورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین قدرت افزایش یافته اقتصادی خود را در ایجاد معماری ژئوپلیتیک در خاور نزدیک بکار می برد. چین بصورت واقعی داخل دنیای عرب شده و نقش خود را بعنوان کشور پیشتاز جهانی ثابت می کند. کارشناسان روسیه در مصاحبه با «اسپوتنیک» این را اعلام کرده و در باره تصویب اولین سند چینی در باره سیاست در کشور های عربی چنین گفتند.

استراتژی جدید سیاسی — یک نقشه راه در جهت برقراری سطح تازه چین در دنیای عرب است. این استراتژی چارچوب و الگوی مشارکت برابر حقوق پکن با کشور های عرب را مشخص کرده و تمایل چین به صلح و ثبات در خاور نزدیک و میانه را نشان می دهد.

این اواخر اسناد مشابهی مربوط به کشور های آفریقا، آمریکای لاتین و حوزه کارایب به تصویب رسیدند. سند ویژه کشور های عرب 13 ژامویه 2016 منتشر شده است. سیاست شناس «ولادیمیر یوسییف» در این خصوص چنین گفت:

«انتشار این استراتژی به معنای آن است که چین دارد بطور واقعی به دنیای عرب وارد می‌شود و این گام ها کاملاً با استراتژی راه‌های ابریشمی زمینی و دریایی پیشنهادی چین مطابقت دارد. چین روز بروز بیشتر در حل اختلافات در بخش عربی خاور میانه ایفا می کند، منظور سوریه و نتش ها بین ایران و عربستان سعودی است. کلاً چین از این به بعد به کل دنیای عرب به عنوان خوزه منافع خود می نگرد و از این رو انتشار این نوع اسناد قابل فهم است. این استراتژی منعکس کننده برقراری چین بعنوان قدرت جهانی پیشتاز است. این کشور مایل است این نقش را تقویت کند».

شرق شناس «استانیسلاو تاراسوف» بر آن است که استراتژی عربی چین حاکی از قصد آن به بهره گیری از قدرت اقتصادی خود برای حضور گسترده در خاور نزدیک و میانه است. تاراسوف گفت:

«چین به خوبی درک می‌کند که در آینده نزدیک این منطقه دستخوش تجدید تقسیم می شود. چین موضع خود را در آنجا تثبیت کرده و مدعی ایفای نقش معیین در آنجا است. به برکت این استراتژی طرح های پکن در این حوزه صراحت و روشنی بیشتری کسب می کنند. چین خود را بعنوان قدرت بزرگ معرفی کرده که خواهان ایفای نقش خود در دنیای عرب است و می فهماند که برای شرکت فعال در معماری خاور عربی جدید حاضر است به مبارزه بپردازد. تا چه رسد به اینکه الان موقعیت آمریکا در این منطقه ضعیف شده است و نفوذ متحدینشان نیز دارد کمتر می شود. در این اوضاع و احوال موضع چین از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در ضمن روسیه هم در سوریه بدون حمایت فرعی چین نمی‌توانست اینطور اقدام کند.

به عقیده یوسییف چین الان امکان یافته از نظر نظامی مکانی را پر کند که در دینای عرب در زمینه تضعیف مواضع آمریکا بوجود آمده است. این کارشناس نظامی گفت:

در چین تیپ ویژه ای تشکیل شد که از آن می‌توان بعنوان سپاه اعزامی جهت حل قهری بحران ها در خاور نزدیک و میانه استفاده کرد و در چند کشور این منطقه پایگاه ها برای نظامیان چینی آماده شده و این کشور برای انتقال پرسنل خود امکانات هواپیمایی ترابری و نیروی هوایی را افزایش می دهد. دیگر مقدمات هم هست برای اینکه چین بتواند به عملیات طولانی در خارج از مرز های خود بپردازد و عده‌ای از کارشناسان چینی این اقدام ها را صلاح می‌دانند و می‌گویند که تنها این عملیات به ارتش چین امکان کسب تجربه جنگی را می‌دهد که این ارتش آنرا کم دارد. فقط به این طریق می‌توان زرادخانه های آن کشور را تعویض کرد که اینک مقادیر هنگفت آن در چین انباشته شده است و این امکان را فراهم میاورد که چین در جریان این عملیات سلاح های مدرن و دارای دقت اصابت بالای خود را مورد آزمایش قرار دهد.

یوسییف می‌گوید:

الان این مساله مطرح نیست که آیا ارتش چین می‌تواند در این عملیات سهم گیرد. ارتش چین توان این عملیات را دارا می باشد. مطلب سر اتخاذ تصمیم مربوطه سیاسی است. در حال حاضر یک تعداد از خبرگان چینی امکان کاربرد نیرو های خود را همانا در سوریه می‌بیند منتها در ائتلاف با روسیه. یوسییف نیز در این دیدگاه سهیم است. این کارشناس بر آن است که مهمترین مشکل برای چین در شرکت در عملیات نظامی خارجی برخورد آمریکا و امکان پیدایش مشکلات اضافی در روابط با آن کشور است. اگر این مساله حل شود در این صورت حضور «محدود» ارتش چین در اختلافات مسلحانه در منطقه عربی کاملاً امکان‌پذیر است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала