گزارش و تحلیل

برخورد های متفاوت به مساله هسته ای جمهوری دمکراتیک خلق کره

© AFP 2023 / Jung Yeon-JeЛюди смотрят по телевизору новостной выпуск об испытании ядерного оружия в КНДР
Люди смотрят по телевизору новостной выпуск об испытании ядерного оружия в КНДР - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوشیهیده سوگا دبیر و سخنگوی دولت ژاپن با خوشبینی اعلام کرد که ژاپن و روسیه در مورد آزمایش های هسته ای جمهوری دمکراتیک خلق کره به یک دیدگاه مشترک در باره همکوششی دو کشور رسیدند.

«آلکساندر ورونتسوف» مسئول شعبه مطالعه کره انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه  این اعلامیه را به شک برده و در مصاحبه با «اسپوتنیک» چنین گفت:

«مواضع روسیه و ژاپن در مورد تمایلشان به حفظ رژیم ان پی تی در جهان ممکن است با هم تطابق داشته باشند. مطلب سر آن است که به چه ترتیبی می‌توان به آن دست یافت. ژاپنی ها مانند آمریکایی ها و کره ای های جنوبی طرفدار تشدید حد اکثر تحریمات علیه پیونگ یانگ بوده و حتی می‌خواهند مجازات های «خفه کننده ای را» علیه آن کشور وضع کنند.  برای این کار لازم است که چین و روسیه به جبهه واحد ضد کره شمالی وصل شوند. ولی این دو کشور در سقوط کره شمالی و تعویض رژیم آن کشور علاقمند نیستند. آن‌ها طرفدار تحریمات علیه برنامه‌های نظامی مشخص آن نه بر ضد بخش اقتصادی غیر نظامی آن هستند. هدف مسکو و پکن — تشویق اصلاحات اقتصادی در کره شمالی و سوق دادن پیشرفت آن به راه دگرگون شدن به یک دولت عادی است.

«اسپوتنیک» پرسید: «در روسیه بر آن هستند که واگزاری تضمینات   امنیت و عدم تجاوز از سوی آمریکا ممکن بود کاری کند تا پیونگ یانگ از برنامه موشکی- هسته ای خود منصرف شود. آیا می‌شود امیدوار آن بود که آمریکا این‌گونه تصمینات را به کره شمالی بدهد؟  «آلکساندر ورونتسوف» مسئول شعبه مطالعه کره انستیتو شرق شناسی در این باره چنین گفت:

«قبل از واگزاری تضمینات ابتدا باید پشت میز مذاکره نشست. هدف این گفت و گو ها — برقراری رژیم صلح در شبه جزیره کره است. باید آتش بس کهنه شده سال 1953 را به توافقات صلح میان کره شمالی، ژاپن و کره جنوبی تعویض کرد و میان کره شمالی و این سه کشور روابط دیپلماتیک را برقرار نمود. آمریکا در چارچوب این روند باید به کره شمالی تضمینات عدم تجاوز بدهد. لیکن آمریکا تحت بهانه‌های متفاوت از واگزاری این تضمینات خودداری می‌کند و در راه تعویض رژیم پیونگ یانگ می‌کوشد و برای این کار به تشدید تحریمات و انزوای کامل جمهوری دمکراتیک خلق کره نیازمند است. ولی برنامه هسته ای کره شمالی به پیشرفت خود ادامه داده و هیچ نوع تحریمات توان متوقف و یا کند شدن  آنرا ندارند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала