گزارش و تحلیل

نشست داووس و معرفی دستور کار روز "آسیا – اقیانوسیه" توسط روسیه

© AP Photo / Michel Eulerنشست داووس
نشست داووس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست داووس فرصتی را برای دیدار نخبگان سیاسی و اقتصادی در فضایی غیررسمی فراهم می سازد

یکی از مهمترین حوادث این ماه نشست اقتصادی بزرگ در داووس است که از تاریخ 20 تا 23 ژانویه برگزار می شود. در طول سال های برگزاری نشست، این برنامه به یکی از مهمترین رویدادهای سال تبدیل شده است.

هزاران شرکت و سازمان از کشورهای مختلف دنیا و از جمله روسیه در این نشست حاضر می شوند. نشست داووس فرصتی را برای دیدار نخبگان سیاسی و اقتصادی در فضایی غیررسمی فراهم می سازد تا رو در رو به گفتگو حول مسایل کلیدی امروز، وضعیت نقاط پرتنش و گزینه های تقویت و ثبات صلح، چشم انداز توسعه اقتصادی و دیگر مسایل بپردازند. در این نشست ارتباطات کاری و تجاری جدید حاصل می شود و ارتباطات قدیمی تقویت می شوند.

هیات روسیه در نشست داووس 2016 برای اولین بار به سرپرستی نخست وزیر و نماینده تام الاختیار رییس جمهور در منطقه خاور دور روسیه آقای یوری تروتنِف حاضر می شود. وی در جلسات بررسی روسیه در 22 ژانویه حضور خواهد داشت. قرار است در این جلسه بحث اقتصاد کلان و قیمت های پایین نفت، اتحادیه های جدید تجاری و سرمایه گذاری در آسیا، نقش روسیه در سیستم امنیت بین المللی مطرح شود. به این ترتیب، ترونتف دستور کار روز آسیا — اقیانوس آرام را در نشست اقتصادی خاور دور در ولادیواستوک جلو می برد. ترونتف می گوید: «دومین نشست اقتصادی شرقی که در سپتامبر 2016 در ولادیواستوک برگزار خواهد شد از نشست اول متفاوت خواهد بود. در نشست اول ما راجع به برنامه ها صحبت کردیم و برای همه ما جالب بود. من ارزیابی خیلی خوبی از همه کشورهای دنیا دریافت کردم. اما در نشست دوم ما موظف بودیم راجع به کار صحبت کنیم. به عبارتی، کارکنان دولتی کنار رفتند و سرمایه گذارانی شروع به صحبت کردند که برای کار به این منطقه خواهند آمد. ما باید راجع به نتایج، تغییر قانون و از میان برداشتن موانع صحبت کنیم. ما 9 منطقه را برای توسعه باز کرده ایم. صندوق توسعه خاور دور کار خود را آغاز کرده است. بندر آزاد ولادی واستوک شروع به کار کرده و روسای جمهور برای اولین بار در آنجا حاضر شدند. در نقشه خاور دور 36 پروژه جدید سرمایه گذاری بوجود آمده که 36 شرکت در آن مشغول به کار می شوند. حجم سرمایه گذاری در خاور دور بیش از 400 میلیارد روبل است. این تازه شروع کار است. من فکر می کنم که سال 2016 بتوانیم نتایج را بالاتر برده و تعداد شرکت ها و همچنین سرمایه را سه برابر کنیم. اما بنادر آزاد تنها ابزارهایی کمکی هستند که ما به واسطه آنها قدرت رقابت را بالابرده و برای سرمایه گذاری جذاب تر می کنیم. در کنار خاور دور روسیه، کشورهایی همچون ژاپن، سنگاپور و مالزی و چین هستند که با تمام مشکلات موجود، به طور پویا در حال توسه هستند. به همین خاطر ما باید بهتر کار کنیم و هنوز نیاز به آموزش داریم…»

روسیه موضوع توسعه خاور دور را جزو اولویت ها در قرن 21 قرار داده است. در پایان نشست داووس شاید از حمایت کاپیتان های تجارت جهانی در این شاخه برخوردار شویم.

الکسی کودرین وزیر سابق دارایی و الویر نبی اللین رییس بانک مرکزی روسیه نیز از سخنرانان نشست در داووس هستند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала