گزارش و تحلیل

چین مبانی قانونی را برای مبارزه با افراط گرایی دینی تقویت می کند

© REUTERS / Jason Leeوزارت خارجه چین
وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای حمایت از برنامه های مقابله با تهدیدات، مجموعه قوانینی اماده شده که جلوی رشد تروریسم و افراط گرایی دینی را می گیرد.

در منطقه سین زیان چین در سال 2016 کارهای آماده سازی بسته اول لوایح قانونی برای مقابله با افراط گرایی دینی در منطقه آغاز می شود. روزنامه چین دیلی روز پنج شنبه راجع به این موضوع نوشت. نایم یاسین رییس مجمع نمایندگان مردمی منطقه خودمختار سین زیان — اویغور چین می گوید که برای حمایت از برنامه های مقابله با تهدیدات، مجموعه قوانینی اماده شده که جلوی رشد تروریسم و افراط گرایی دینی را می گیرد.

به گفته مسئولین، در سین زیان سازمان تروریستی «ترکستان شرقی» فعال است که خواستار جدایی این منطقه از چین می باشد. پکن به ارتباط این سازمان با تروریسم جهانی و از جمله القاعده و داعش مشکوک می باشد. رسانه های چین چندین مرتبه خبر داده اند که «ترکستان شرقی» اویغورها را به سین زیان جلب کرده و آنها را برای گذراندن دوره های آمادگی به سوریه و عراق اعزام می کند.

سازمان های تامین امنیت در چین به صورت دوره ای عملیات ویژه ای در سین زیان برگزار کرده و افراط مظنون به تروریسم را دستگیر می کنند. مخالفان ایدئولوژیک پکن در غرب نیز حکومت چین را متهم به سرکوب کردن مخالفان سیاسی به بهانه مبارزه با افراط گرایی دینی و تروریسم می کنند. وزارت خارجه چین در پاسخ به این انتقاد غیرمستند در ماه های اخیر چندین مرتبه تاکید کرده  که «استانداردهای دوگانه» در مبارزه با تروریسم مجاز نیست. واضح است که بسته اسناد برای مبارزه با افراط گرایی دینی زمینه قانونی را برای تهدید در حال رشد فراهم می سازد.

طبق منابع غربی، دست کم 100 شهروند مسلمان اهل چین در صفوف داعش می جنگند. آجار کورتوف کارشناس انستیتوی مطالعات استراتژیک به خبرگزاری اسپوتنیک می گوید که یکی از انگیزه های جدی برای افزایش حضور چین در برنامه جهانی مبارزه با تروریسم همین مساله است. وی می گوید: «چین حضور خود را در برنامه جهانی برای مقابله با داعش افزایش می دهد. البته صحبت از اعزام نیروهای مسلح در میان نیست. اما برای چین استفاده از اهرم های سیاسی، پولی و دیپلماتیک و همکاری با جامعه بین الملل از جمله روسیه مشکل نیست».

روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از منابع نظامی امریکا در روز پنج شنبه می گوید که ممکن است چین نیروهای نظامی خود را برای مبارزه با تروریست ها از گروهک رادیکال داعش اعزام کند. به گفته این روزنامه، پکن نگران افزایش تعداد شبه نظامیان از میان اویغورهاست. طبق آمار امریکایی ها، داعش از اسلام گرایان سین زیان دعوت کرده در عراق و سوریه به آنها ملحق شوند.

روزنامه امریکایی معتقد است که احتمالا چین به نیروهای نظامی روسیه ملحق می شود که در حال انجام عملیات در سوریه هستند. اما این روزنامه پاسخی برای چگونگی مشارکت چین در عملیات علیه داعش و منبع این اطلاعات ندارد.

خون لِی وزیر خارجه چین روز پنج شنبه حاضر به تفسیر گفته های رسانه های امریکا درباره احتمال حضور ارتش آزادی خلق چین در عملیات نظامی بین المللی علیه گروهک تروریستی داعش نشد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала