گزارش و تحلیل

کارشناس : فیفا به خواسته ی عربستان تن در نمی دهد

© Fotolia / steevy84توپ فوتبال روی چمن
توپ فوتبال روی چمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در زمینه ی مناقشه ی پرسروصدای سیاسی یعنی قطع روابط دیپلماسی یک جانبه عربستان سعودی با ایران، تیم های فوتبال این کشور قصد دارند از کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهند مسابقه ی جام قهرمانی آسیا با تیم های ایرانی را در یک کشور بی طرف برگزار نماید.

بلافاصله 4 تیم فوتبال بزرگ عربستان یعنی " الاهلی" ، " الهلال" ، " الاتحاد" و " النصر" در سایت های رسمی خود نوشتند که به خاطر نبود سفارت عربستان در ایران به این کشوربرای مسابقه نمی روند ، آنها خواستند که مسابقات با رقبای ایرانی در زمین بی طرف برگزار شود. سخنگوی فدراسیون فوتبال مندی رحیمی به طور رسمی اعلام کرد که در هیچ شرایطی برای بازی به تهران پرواز نمی کنند و اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا با اجرای مسابقه ی ماه فوریه در زمین کشور بی طرف موافقت نکند عربستان سعودی لیگ قهرمانی آسیا را بایکوت کرده و آنرا ترک می کند.
تحریکات سیاسی از جانب عربستان سعودی در ارتباط با ایران در زمینه ی سیاست باقی نمانده است. درخواست از قطر برای بایکوت کردن اجرای مسابقه با ایران نیز از عضو هیات مدیره تیم فوتبال " الهلال" عبد الرحمان الباتین نیز به گوش می رسد. وی همچنین از فدراسیون فوتبال امارات تشکر نمود که از این درخواست حمایت کرده است.
آیا ممکن است درگیری بین کشورها در اجرای مسابقات لیگ قهرمانی آسیا تاثیر بگذارد؟ کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی می تواند اتخاذ نماید اگر عربستان سعودی درخواست مربوطه را برای اجرای مسابقه با ایران در زمین بی طرف مطرح نماید؟ روزنامه نگارو تحلیل گر ورزشی ایرانی آقای مصطفی شوقی در این زمینه مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک فارسی انجام داده است. وی در گفتگو با خبرنگار ما مارینا الشعلان می گوید:


آقای شوقی تاکید کرد که بر اساس قوانین فیفا اگر روابط دیپلماسی به صورت دوجانبه از بین رفته باشد در این صورت برگزاری مسابقات در زمین کشور بی طرف برنامه ریزی می شود. اما جمهوری اسلامی ایران از جانب خود این ارتباطات دیپلماسی با عربستان سعودی را قطع نکرده است. بنابراین این درخواست از جانب عربستان ممکن است به عنوان اقدامی بالقوه تلقی گردد که در برخی موارد برطبق مقررات فیفا ، مجازاتی تا پرداخت جریمه را به همراه دارد. اما فعلا قضاوت در خصوص مجازات و یا اجرای اقدامات انتقام جویانه در ارتباط با فدراسیون فوتبال عربستان سعودی به خاطر بایکوت مسابقات با رقبای ایرانی در محدوده ی ایران هم زود و هم دشوار است. کارشناس ما معتقد است: اما در هر صورت فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بعید است کوتاه بیایند و به ایران امتیاز دهند. مصطفی شوقی می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала