گزارش و تحلیل

روسیه آماده است به خطر ناتو در غرب جواب بدهد

© Photo / NATOШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال شروع شده 2016 از دور جدید تنش نظامی در نزدیکی مرز روسیه متمایز بود. گردان آمریکایی ناتو متعلق به نیروی زمینی آمریکا مستقر در آلمان با تسلیحات متعارف برای عملیات «قاطعیت آتلانتیک» وارد لتونی شد. ناتو کتمان نمی‌کند که حضور نظامی آن در کشور های بالتیک افزایش خواهد یافت

این روزها «آنتونی ماچرویچ» وزیر دفاع لهستان به رادیو «ماریا» کشور خود ابراز امیدواری کرد که در دیدار عنقریب سران ناتو در ورشو «وتو ی آلمانی» در خصوص تشکیل پایگاه های نظامی این پیمان رفع شود.

روسیه در جواب با استفاده از عناصر جنگ هیبریدی، یگان های خود را تکمیل می کند. مسکو از روحیه جنگ جویانه لهستان نگران است. این کشور چند بار از ناتو خواسته بود که سلاح هسته ای را در خاک آن کشور مستقر کند. به گفته «توماش شاتروفسکی» معاون وزیر دفاع لهستان ناتو مطابق برنامه‌ای که دارد می‌تواند بخشی از این سلاح را در یک کشور متحد جا دهد مثلاً در لهستان، لیتوانی و یا دیگر کشور اروپای شرقی. «فیلیپ بریدلاو» فرمانده عالی نیرو های ناتو در اروپا یادآوری کرد که وقت آن رسیده که در مورد روسیه «اقدامات سخت» اتخاذ شود. این سختی باید در اعزام یگان های آمریکایی به اروپا و آماده سازی سطح عالی نیرو های مسلح آمریکا برای مبارزه احتمالی با «دشمن سابق در جنگ سرد» متظاهر گردد».

عملیات «قاطعیت آتلانتیک» حتی در بهار 2014 شروع شد زمانی که کریمه وارد ترکیب روسیه شد. سران لیتوانی و دیگر کشور های بالتیک ادعا می کردند که حادثه مشابهی ممکن است در کشور هایشان رخ دهد و از ناتو کمک می خواستند. از آن زمان تا کنون سربازان پنتاگون بطور ادواری در این منطقه حضور داردند. رسانه‌ها نوشتند که این‌گونه یگان ها جزو گردان پیاده نظام موتوریزه «گرگ فلزی» در قصبه «روکلا» مستقر شده است. به این شهرک بزودی نفربر های زرهی Stryker و جیپ های زرهی و وسایل ترابری خواهند آورد. این تکنیک های چرخدار مجهز به مسلسل ها،نارنچک اندازهای خودکار و لوازم استتار است.

آمریکا در ماهیت امر دارای یگان ها برای انجام عملیات در شرایط اختلاف محدود می باشد. تسلیحات تعرضی نیز در آنجا متمرکز شده. مطابق داده‌های ناتو در روستای «مومایپای» تانک های آمرکایی «آبرامز» و «برادلی» مستقر شدند و نیرو های واکنش سریع ناتو باید از آن‌ها استفاده کنند. تکنیک مشابهی در لتونی و استونی وجود دارد و در فرودگاه «شائولای» لیتوانی پارک هواپیما ها با 16 دستگاه شکاری ناتو تکمیل شده است. در کل کشور های بالتیک یگان های نیروی نظامی ویژه آمریکا مستقر شده که وظیفه دارند عملیات جنگی و قبل از جنگ را انجام دهند. در نزدیکی مرز روسیه عناصر سامانه جاسوسی الکترونیکی ناتو مستقر می شوند. آمریکا و متحدینش به افزایش قدرت نظامی خود در مرز های روسیه ادامه می دهند.

به گزارش وزارت دفاع لیتوانی مطابق مصوبات ناتو درباره دفاع دستجمعی، متحدین آمریکایی تا موقع ای در لیتوانی باقی خواهند ماند که برای امنیت این کشور لازم باشد.

موقعیت در اروپای شرقی گویای آن است که حضور آن‌ها در آنجا طولانی خواهد بود. الان رسانه‌های آمریکا مطالب زیادی در باره «خرس روسی» می‌نویسند که گویا «خیلی خطرناک» است و باید «به آغوش گرفتن» آنرا پایان داده شود. به عقیده پنتاگون استراتژی جدید امنیت ملی روسیه نیز که رئیس جمهور پوتین آنرا 31 دسامبر 2015 امضا کرد با این ادعا هماواز است. در این سند فعالیت نظامی آمریکا و دیگر کشور های ناتو به عنوان «خطر به امنیت ملی روسیه» معرفی می شود.

استراتژی قبلی در ماه مه 2009 پذیرفته شده بود و طول عمل آن قرار بود مدت ده سال باشد. ولی شرایط نظامی- سیاسی عوض شد و به این خاطر سندی منتشر شد که برای اولین بار پس از فروپاشی شوروی آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی را بطور ناگوار قلمداد می کند. از قرار گفته‌های چندی پیش پوتین به روزنامه نگاران آلمانی این ارزیابی ها مدت‌ها وجود داشته است. ولی آن‌ها علنی نبودند و حالا بر ملا شدند. رئیس جمهور روسیه معتقد است که اشتباه عمده سیاستمداران غربی پس از فروپاشی شوروی «سوق دادن ساختار زیربنایی این پیمان به شرق» و تمایل ناتو به آقایی» در قاره است. رییس جمهور گفت: همانا به این خاطر است که ما حالا داریم موقعیت های بحرانی را بررسی می کنیم.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала