گزارش و تحلیل

کارشناس: می‌شود گفت که 15 سال است که آمریکا در جنگ در افغانستان شرکت می‌کند

© AP Photo / Ahmad JamshidАмериканский солдат в Афганистане
Американский солдат в Афганистане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یازدهم ژانویه سال جاری میلادی در اسلام آباد مذاکرات در باره آن خونریزی برگزار شد که بیش از ده سال در افغانستان جریان دارد. نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا سعی کردند روند حل و فصل صلح آمیز را از نقطه سکون خارج کنند.

نمایندگان طالبان در این گفت و گو ها شرکت نکردند. شبه نظامیان طالبان حملات خود را به هلمند بزرگترین ولایت افغانستان افزایش دادند. 5 ژانویه هنگام عملیات ویژه مشترک یگان های افغانستان و آمریکا یک نظامی آمریکا کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. ادامه عملیات حنگی مغایر این سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است که «جنگ آمریکا در افغانستان پایان یافته است».

نمایندگان نیرو های مسلح آمریکا پس از این بیانات یک معنای اوباما مجبور شدند این حوادث را توضیح دهند. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آن فرد نظامی در «موقعیت» جنگی کشته شد و تأکید کرد که نظامیان آمریکایی فقط مشغول آموزش و مشورت دهی در افغانستان هستند. همچنین در باره وظیفه پرسنل آمریکا در افغانستان سخنانی گفته شد و افشا گردید که این وظیفه از «اهمیت» برخوردار است.

این نهاد افزود: «ما اطلاعات را در باره وظیفه و هدف‌های نظامیان ما در افغانستان به محض واصل شدن آن به آگاهی خواهیم رساند».

گفتنی است که در ماه دسامبر 2015 شبه نظامیان طالبان ولایت هلمند را تقریباً بطور کامل بدست خود گرفتند. انگلیس و آمریکا به کمک ارتش افغانستان شتافته و یگان ها زبده خود را به آنجا فرستادند و ارتش افغانستان توانسته است کنترل خود بر برخی نواحی را احیا کند.

خانم «سارا فلائوندرز» رئیس سازمان ضد جنگ International Action بر آن است که واشنگتن هنوز حاضر نیست از شرکت در عملیات نظامی در افغانستان خودداری کند.

این مقام در مصاحبه با کانال RT گفت: «مقامات آمریکا مایل نیستند که شهروندان کشورشان در این باره با خبر باشند که به نظامیان آمریکا در افغانستان چه وظایفی محول می شود. راستش که آن‌ها در شرایط عملیات جنگی قرار دارند و مشکل بتوان مشخص کرد که آن‌ها در این یا آن مقطع زمانی چکار می کنند. با این حال وظایف آن‌ها به مراتب فراتر از کار های مربیان و مشاوران معمول است. ساده آن‌ها اسم مشاور را دارا هستند. یقیناً می‌شود گفت که اینک 15 سال است که آمریکا در جنگ در افغانستان شرکت می کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала