گزارش و تحلیل

چرا سپاه پاسداران شناورهای آمریکایی ها را توقیف کرد؟

© REUTERS / Hamad I Mohammed/FilesA U.S. Navy riverine gun-boat patrols during the International Mine Countermeasures Exercise (IMCMEX) at the Middle East Gulf, in this May 13, 2013 photo. Iran detained 10 U.S. sailors aboard two U.S. Navy riverine boats in the Gulf on Tuesday in an incident that rattled nerves days ahead of the expected implementation of a landmark nuclear accord with Tehran.
A U.S. Navy riverine gun-boat patrols during the International Mine Countermeasures Exercise (IMCMEX) at the Middle East Gulf, in this May 13, 2013 photo. Iran detained 10 U.S. sailors aboard two U.S. Navy riverine boats in the Gulf on Tuesday in an incident that rattled nerves days ahead of the expected implementation of a landmark nuclear accord with Tehran. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از اعلام شلیک موشک سپاه به سمت ناو آمریکایی و اعلام و تکذیب بتون ریزی قلب نیروگاه اراک تا درگیری سیاسی ایران و عربستان و امروزه ورود شناورهای آمریکایی به حریم آبی ایران وتوقیف آنها، ظاهرا تا روز اجرای برجام قرار است دستگاه دیپلماسی ایران هر روز با چالش جدیدی مواجه گردد.

گو اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می توانست از عبور این شناورها چشم پوشی کند اما تصمیم برای توقیف این شناورها در این شرایط سیاسی معانی زیادی دارد، مخصوصا که فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرده که تفنگداران آمریکایی بزودی آزاد می شوند و زمانی که بنده در حال نگاشتن این مقاله بودم خبرگزاری مهر اعلام کرد که تفنگداران آمریکایی آزاد شدند.

ایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد - اسپوتنیک ایران
فرمانده ایرانی: ورود شناورهای آمریکایی به حریم دریایی ایران به علت خرابی سیستم های ناوبری آنها بود
 1 — ورود این شناورها به حریم آبی ایران حتی بصورت اشتباه خود یک گردنکشی به حساب می آید که معمولا آمریکایی ها خود را محق می دانند در همه جای دنیا انجام دهند تا طرف مقابل را بسنجند و کشورهایی که برای عزت خود احترام قایل هستند به هیچ وجه رفتاری را قبول نمی کنند. این گونه رفتار آمریکایی ها را در دریاهای شرق آسیا مخصوصا در مکان های مورد مناقشه میان چین و همسایگانش امروزه بسیار شاهد هستیم. و نیروهای مسلح ایران با واکنش خود نشان دادند که بحث توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام به این معنا نیست که آمریکایی ها آزادانه بتوانند در مقابل ایرانی ها تاخت و تاز کنند.
2 — گو اینکه نیروهای مسلح ایران حق آتش داشتند و می توانستند شناورهای آمریکایی را هدف قرار دهند و شاید هم شناور آمریکایی واکنش نشان می داد و کار را به درگیری کشیده می شد، اما ظاهرا با درایت توانستند ماجرا را بدون درگیری ختم به خیر کنند وعملا طرفین خواهان درگیری نبودند.
3 — این واکنش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نقطه ای روی داده که فقط چند ده کیلومتر با خاک عربستان سعودی — کویت و بحرین فاصله دارد و نشان می دهد که نیروهای مسلح ایران این منطقه را شدیدا وجب به وجب کنترل می کنند.
ظریف: آزمایش موشکی ایران ارتباطی با توافق هسته ای ندارد - اسپوتنیک ایران
ایران از امریکا تقاضا کرد به خاطر نقض حریم دریایی این کشور عذرخواهی کند
 4 — پس از اختلافات اخیر میان ایران و عربستان سعودی و تهدیداتی که ایرانی ها از طرف مقابل با آن مواجه بودند بحث های زیادی در مورد امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز مطرح شد و آمریکایی ها و غربی ها می خواستند ببینند که نیروهای مسلح ایران مخصوصا پس از برجام تا چه مرحله ای آماده اند پیش بیایند و خود همین رفتار سپاه به این معنا بود که نیروهای مسلح ایران تا آخر حاضر هستند پیش بیایند و از درگیری بیمی ندارند چرا که همین ماجرا ممکن بود بدون درگیری پایان پیدا نکند و منجر به برخوردی گردد که فتیله آتش یک جنگ را روشن کند.
5 — واکنش وزارت امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه ایران نسبت به این ماجرا نیز نشان داد که ایرانی ها علیرغم اینکه سیاست تنش زدایی را در پیش گرفته اند اما در مورد مسایلی که به امنیت ملی آنها مرتبط می شود هیچ تسامح و یا اختلاف نظری با یکدیگر ندارند و دیدگاه های وزارت امور خارجه ایران و سپاه پاسداران در این مورد هیچ تفاوتی با هم ندارد و چه بسا که مکمل یکدیگر می باشد.
A U.S. Navy riverine gun-boat patrols during the International Mine Countermeasures Exercise (IMCMEX) at the Middle East Gulf, in this May 13, 2013 photo. Iran detained 10 U.S. sailors aboard two U.S. Navy riverine boats in the Gulf on Tuesday in an incident that rattled nerves days ahead of the expected implementation of a landmark nuclear accord with Tehran. - اسپوتنیک ایران
ایران ملوانان آمریکایی نقض کننده آبهای سرزمینی خود را آزاد کرد
 6 — نکته ای که شاید بد نباشد به آن اشاره کرد پاسخ به ادعاهایی است که اخیرا توسط بحرین و کویت بر علیه ایران و حزب الله لبنان مبنی بر اینکه در صدد تسلیح مخالفین و یا آشوب به پا کردن در این کشورها هستند، است. البته این ادعاها تازه نیست و تکراری است. اگر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این نقطه از آمریکایی ها بیمی نداشته باشد قطعا نیروهای مسلح بحرین و کویت و یا حتی عربستان سعودی عددی به حساب نمی آیند که سپاه پاسداران بخواهد از آنها واهمه داشته باشد و در صورتی که تصمیم به تسلیح مخالفین این کشورها گرفته شود به راحتی خواهد توانست نیروهای مخالف این کشورها را مسلح کند و این خود نشانه این است که نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران هنوز تصمیمی برای تسلیح مخالفین این کشورها نگرفته و این ادعاها همه کذب محض می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала