وزارت خارجه امریکا جلوی عربستان را در درگیری با ایران نمی گیرد

© Flickr / Chuck Hagel Pentagon Press Secretary Rear Admiral John Kirby
Pentagon Press Secretary Rear Admiral John Kirby - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جون کری سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا قصد ندارد عربستان سعودی را در درگیری با ایران آرام کند. کری اظهار کرد که هر دو طرفباید راه گفتگوی درست را پیدا کنند. وزارت خارجه امریکا پنج روز پس از حمله عربستان سعودی به سفارت ایران در یمن این سخنان را بیان کرد. این اقدام عربستان به خاطر قطع شدن روابط دیپلماتیک ریاض و چند کشور دیگر با تهران صورت گرفته است.

مناسبات بین دو کشور پس از تظاهرات اعتراض آمیز به خاطر اعدام شیخ نمر روحانی شیعی در عربستان سعودی و حمله مردم به سفارت عربستان در تهران و کنگولگری این کشور در شهر مشهد برهم خورده است. تهران اعدام روحانی شیعی را در عربستان به شدت محکوم کرده است.
جون کری در پاسخ به سوالات روزنامه نگاران درباره منطقی بودن رفتار ایران گفت که پاسخ این سوال را باید از عربستان سعودی گرفت و ایران برای حفظ ثبات منطقه باید کارهای بیشتری انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنین گفت: «ما متوجه تنش های بوجود آمده پس از این اعدام ها هستیم. ما متوجه هستیم که منبع تنش در این شرایط و ریشه های تاریخی آن چه هستند. به همین خاطر کری در از همه می خواهد که این مساله را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند. پیشتر نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که صبر و تحمل کشورش در درگیری و اختلاف با عربستان سعودی بی انتهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала