گزارش و تحلیل

ایران می‌تواند به اروپا گاز صادر کند ولی بعید است چنین تمایلی داشته باشد

© Sputnik / Vitaliy AnkovСтроительство газопровода
Строительство газопровода - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریچارد مورنینگ استار سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان، رئیس مرکز جهانی انرژتیک شورای آتلانتیک در مصاحبه با نشریه «نیچرل گاز اروپا» گفت: ایران می‌تواند برای پروژه «کریدور جنوبی گاز» منبع اضافی تحویل گاز شود ولی موضوع این است که آیا بخواهد این کار را بکند یا خیر.

به گفته این مقام آمریکایی چشم انداز تحویل گاز ایرانی در چارچوب پروژه «کریدور جنوبی گاز» به بسیاری عوامل بستگی دارد.

سفیر سابق متذکر شد: «در درجه اول توافق هسته ای باید اجرایی  و تحریمات ضد ایرانی برداشته شود. وقتی اینطور شود این امکان ظاهر خواهد شد که گاز ایرانی از طریق «کریدور جنوبی گاز» عبور داده شود ولی معلوم نیست که ایران این کار را می خواهد یا نه؟»

مطابق پروژه «کریدور جنوبی گاز» قرار است  گاز از منطقه دریای خزر به اروپا منتقل شود. ایران طرق مستقیم تحویل گاز خود به اروپا را ندارد. ولی  مسیر عبور دادن گاز ایرانی به سمت اروپا  ممکن بود از طریق خط لوله آناتولی TANAP  می گذشت که الان در دست ساختمان است و بخشی از  پروژه «کریدور جنوبی گاز» است.

مورنینگ استار این اعلامیه های تهران را یادآوری کرد که می‌تواند گاز خود را به آسیا صادر کند. همچنین امکان فروش گاز مایع ایرانی وجود دارد.

قبلاً علیرضا کاملی مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرده بود که ایران می‌توان گاز مایع را به اروپا صادر کند. این شرکت ساخت 5 کارخانه تولید گاز مایع در طول 3 سال را برنامه‌ریزی کرده است.

مورنینگ استار بر آن است که تیرگی روابط ترکیه و روسیه می‌تواند برای  «کریدور جنوبی گاز» مقدمات خوبی فراهم سازد.

مورنینگ استاره گفت که روسیه از این امر راضی می‌شد اگر این پروژه عملی نمی‌شد ولی اینطور نخواهد شد.

پروژه «کریدور جنوبی گاز» طرح اولویت دار برای اتحادیه اروپا است و هدفش متنوع کردن منابع و خطوط گازرسانی به اروپا می‌باشد تا از وابستگی به گاز روسی کاشته شود. محققان اغلب به طرح خط لوله گازرسانی «جریان ترکیه» پیشنهادی روسیه بعنوان رقیب پروژه «کریدور جنوبی گاز» می نگریستند. این پروژه به خاطر تیرگی روابط ترکیه و روسیه لغو شد.

پروژه «کریدور جنوبی گاز» گاز رسانی از حوزه دریای خزر به اروپا را از طریق گرجستان و ترکیه در نظر دارد.

در مرحله اول، گاز فاز دوم استخراج شده از شاه دنیز آذربایجان به منزله منبع اصلی پروژه «کریدور جنوبی گاز» تلقی خواهد شد. در چارچوب این پروژه قرار است که 10 میلیارد متر مکعب گاز آذربایجانی به اروپا و 6 میلیارد  به ترکیه صادر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала