گزارش و تحلیل

تصویب اولین قانون ضد تروریستی در چین

© AP Photo / Alexander F. Yuanتصویب اولین قانون ضد تروریستی در چین
تصویب اولین قانون ضد تروریستی در چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین روز یکشنبه اولین قانون در تاریخ چین در خصوص مبارزه با تروریسم را تصویب کرد.

کارشناسان خاطر نشان می کنند که این قانون مجموعه ای از اقدامات را برای مبارزه با تهدیدات تروریستی درون کشور و تقویب همکاری بین المللی در این زمینه را مد نظر دارد.
در سال های اخیر تهدید تروریستی به یکی از فاکتورهایی تبدیل شده که ثبات داخلی چین را مختل کرده است. در این زمینه از جمله به " کتاب آبی در زمینه امنیت ملی " توجه شد. جهان برای اولین بار چنین سندی می بیند که درواقع بر نگرانی رهبر چین از این مشکل تاکید دارد.
شهروندان غیر مسلح اغلب هدف حمله ی افراطیون هستند. کارشناسان امنیت خاطرنشان می کنند ، تاکتیکی که در محدوده ی چین اجرا می شود بسیار شبیه به اعمال القاعده و یا سازمان های مرتبط است. این شبکه تروریستی زیرزمینی زمانی از تمرکز و مرکزیت شدید و سخت گیرانه امتناع کرد. شبه نظامیان حملات دقیقی ترتیب دادند که به خودی خود تاثیرات مخرب بیشتری نسبت به انفجارهای بزرگ به همراه داشت. آخرین فعالیت تروریستی در جهان چین را نیز لرزاند. عملا همزمان با شبکه های تروریستی خارجی ، افراطیون محلی نیز فعالیت خود را گسترش دادند از جمله در ارتباط با مسئله جدایی طلبی سین کیانگ. 20 نوامبر پلیس سین کیانگ 28 شبه نظامی را از بین برد که پیش تر حمله ی برنامه ریزی شده ای به معدن زغال سنگ ترتیب داده بودند.
لازم به یادآوری است ، مبارزه ای که پلیس چین در سین کیانگ با افراطیون ترتیب داد توسط بسیاری در غرب طی سال های طولانی مورد نقد و انتقاد بود. آنرا سرکوبی آزادی های مذهبی و نقض حقوق بشر می خواندند. قابل درک است که این امر بازیچه دست شبه نظامیانی بود که از تمامی روش های پیچیده برای ترساندن و ارعاب استفاده می کردند.
اکنون کمتر کسی است که شک داشته باشد چین با همان تهدید دست و پنجه نرم کرده و انواع فعالیت های تروریستی را تجربه می کند ، فعالیت هایی که کشورهای غربی از آن رنج می برند. یاکوف برگر ، کارشناس روسی مسائل چین ، استد دانشکده ی خاور دور آکادمی علوم روسیه در این زمینه می گوید:
درواقع همینطور است برای آنکه تروریسم یک مشکل بین المللی است نه پدیده ای مجزا برای هر کشوری. اینکه شبه نظامیان شمال غربی چین ، از سین کیانگ ابتدا به آسیای جنوب شرقی و سپس به خاور میانه نفوذ می کنند ، بر همه واضح و روشن است. این حقیقت ثابت شده است یعنی به تلاش مشترک ارگان های ضد تروریستی بسیاری از کشورها نیاز است تا از بازگشت تروریسم از سین کیانگ به چین جلوگیری شود. اگر اینکار صورت نگیرد تهدید آن تنها رشد و توسعه می یابد.
فعالیت شبه نظامیان داعش و بحران سوریه ، باعث می شود که توجه بیشتری به این مسئله معطوف گردد. اطلاعات مربوط به اینکه تروریستهای سین کیانگ، در اردوگاه های شبه نظامیان در سوریه آموزش دیده اند ، ترس و وحشت را بیشتر می کند. چین از اقدام روسیه برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی حمایت کرده و بیان داشت که آماده است همکاری بین المللی را در زمینه ی مذکور تقویت نماید. امکانات جدید برای این امر تنها در قانون تصویب شده ی جدید آمده است. از جمله اینکه این قانون برای اولین بار استفاده از نیروی مسلح چین را در عملیات های ضد تروریستی خارج از کشور مجاز می داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала