تیراندازی جانوران به انسان

© East News / Vadim Trunovدو سنجاب در حال دعوا بر سر میوه کاج
دو سنجاب در حال دعوا بر سر میوه کاج - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتانیاهو باید سگ محبوبش را در اصطبل نگه دارد

در آمریکا مسأله گردش آزاد اسلحه  از اکو سیستم  انسان به  قلمرو حیوانات  گذار کرده است.  در این جا از اذیت و آزار جانوران صحبت نمی شود- بر عکس:  اینبار جانوران  به « برادر بزرگ» چنگال و دندان نشان می دهند.

در ایالت اوهایو، به حامل پیتزا تیراندازی شد.  سگ یکی از مشتریان  به پیک پیتزا تیراندازی کرد.  پیک،  پیتزا را به آدرس مورد نظر رساند  و صاحبخانه  که سگ تک تیراندازی در خانه داشت  از او دعوت کرد وارد خانه شود.  در این موقع  سگ خانه در حال دندان زدن به  تفنگ شکاری قدیمی بود که در  کنار در قرار داشت.  در یک لحظه  تفنگ روی زمین افتاد  و تیر از کنار پاشنه پای پیک رد شد. خدا را شکر که میمون نارنجک انداز در خانه نبود و الا کی می داند  ماجرا   به چه می انجامید.  معلوم نیست سگ شکاری بود یا عادی.  البته  صاحبخانه براحتی می تواند سگ را با خود به شکار ببرد. چنین سگی  شکار صاحبخانه را به دندان گرفته  خواهد آورد و  خودش نیز می تواند چند شکار بزند.  اما نباید  تفنگ را به دست جانوران خانگی داد.  معلوم نیست به چه سمتی  هدف گیری خواهد کرد.  سگ  فوق الذکر بخوبی فهماند  که نمی تواند دوست همه آدمها باشد  و  می تواند  واکنش عکس نشان بدهد.  بدین ترتیب شکارچی طعمه خواهد  شد.

البته همه جانوران  در  غرب وحشی — وحشی  مسلح و خطرناک نیستند.  یا حداقل مسلح به سلاح گرم نیستند.  اکثر جانوران اهلی از  سلاح های طبیعی خود — دندان و چنگ — استفاده می کنند.  به عنوان مثال،  سنجاب های  کالیفرنیا با کمال میل دستی را که به  آنها غذا می دهند گاز می گیرند.  موش ها  وارد خانه می شوند تا طعمه خود را انتخاب کنند  که نشانگر آن است که این جوندگان زیرک نقشه های  بیرحمانه ای  دارند.  یک مورد در کودکستان مشاهده شد: سنجاب خاکستری وارد  اتاق درس شد و با مهارت تمام  پرید روی سر معلم  و  شانه او را گاز گرفت.  وقتی معلم سنجاب را  پرت کرد پایین ، جانور  توی راهرو دوید  و وارد یک کلاس دیگر شد  و به یک  بچه چنگ انداخت و پرید روی سر بچه دیگر.  این قضیه اولین  و آخرین  حادثه از این نوع در آن محل نبود که  بین  جانوران و  آدمها اتفاق افتاده است.  جانورشناسان فقط توصیه می کنند که  به سنجاب ها در نزدیکی نقاط مسکونی  و اماکن عمومی غذا ندهند.

سنجاب های دیگر آمریکایی دست هایی را گاز می گیرند که به آنها غذا نمی دهند: اگر دست خالی به سمت سنجاب دراز شود و هیچ چیز خوشمزه ای به جانور داده نشود، سنجاب  عصبانی خواهد شد و براحتی می تواند دست  شخص را گاز بگیرد.  بد نیست  سری انیمیشن های  آمریکایی در باره دوره یخبندان را به یاد بیاورید:  در آن فیلم ها، سنجاب  جانور  مهربانی نبود، هر چند ظاهرا خیلی آرام به نظر می رسید. ولی به خاطر رسیدن به گردو  حاضر بود دست بهرکاری بزند.

 بدنیست دوباره به سراغ سگ ها برویم. رفتار خشونت  آمیز  جانوران در آمریکا  پیداست  بر برادران آنها در کشورهای متحد  واشنگتن تأثیر  گذاشته است.  در ماه دسامبر  سگ  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل  مهمان بلند پایه سیاست مدار را در  زمان جشن « حنوکا»  گاز گرفت.  از  نیش های « کایی» ده ساله  شوهر  معاون  رئیس  وزارت امور خارجه اسرائیل  و  نماینده  مجلس  آسیب دیدند.  دامپزشکان  گفتند  که  حمله « کایی» به  مهمانان نباید باعث نگرانی شود. البته گفتنش برای او ساده است، دامپزشک که  سیاستمدار عالیرتبه نیست  و  بعلاوه سگ او را گاز نگرفته است!  اگر مهمان  دیپلمات خارجی بود، آنوقت کی باید جوابگو باشد؟  به نتانیاهو  پیشنهاد می کنیم  جانور محبوبش را در اصطبل نگه دارد، هر چند اسب نیست.  و الا  فاصله کمی با  جنجال  جهانی خواهد داشت.  شاید هم بدتر از آن.

متخصصان نمی توانند جواب  دقیقی به این سوال بدهند  که به چه دلیل  در این اواخر  انواع مختلف جانوران  بی دلیل  به مردم حمله می کنند. بسیاری از  جانورشناسان  و  روانشناسان  معتقدند که خشونت بی اساس  جانوران  — پیامد  خشونت انسان هاست.  از آنجا که « انسان»  وحشی شده  است، دیگر  لزومی ندارد در باره جانوران صحبت شود که بطور طبیعی بر طبق قوانین جنگل زندگی می کنند.  همانا  از اینجاست که وحشی گری  به معنای مستقیم و غیر مستقیم آن بیداد می کند.  زیرا  از هر طرف که بنگریم، ما — آدمها — روی سیاره  جانوران زندگی می کنیم.  در اینجا انسان — سلطان موجودات- نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала