پیش بینی شوکه کننده اقتصادی سال 2016 میلادی

© Fotolia / Gourmetphotographyفقر
فقر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اروپا 123 میلیون نفر با خطر قرار گرفتن در مرز فقر روبرو هستند

هر سال کارشناسان Saxo Bank مجموعه پیش بینی های شوکه کننده  در سال جدید را منتشر می کنند.  بعضی از  پیش بینی ها  در تضاد با  منطق عمومی است، اما  بعضی از آنها عملی می شوند.

 

اوپک هراسان  یا 100 دلار در ازای هر بشکه نفت

 

اوایل سال 2016 میلادی  بازار نفت به لحاظ سطح بیش از حد تولید  تحت فشار قرار  خواهد داشت  و  افزایش صادرات نفت ایران  این روند را شدت خواهد بخشید.

سرمایه گذاران  سهام های نفتی را خواهند فروخت. قیمت نفت خام  اوپک  تا پایین ترین سطح خود  از سال 2009  افت خواهد کرد.  کشورهای اوپک به فکر کاهش  استخراج  خواهند افتاد  که امکان  افزایش قیمت نفت را موجب خواهد شد.

آهنگ تقاضا برای نفت  بطور مطمئن  حفظ خواهد شد، از اینرو باید توجه زیادی  به کاهش ذخایر  نفت کرد.  در کنار  افزایش خطرهای ژئوپلیتیکی  در  خاور نزدیک ، این امر موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

قیمت نفت در اوج خود به 100 دلار  در ازای هر بشکه نفت خواهد رسید، اما بعد دوباره برای مدت طولانی به  سطح 70-50 دلار  برخواهد گشت.

 

 

ال نینو محرک افزایش تورم

 

مطابق با پیش بینی متخصصان هواشناسی، سال 2015 و 2016 میلادی  گرم ترین سال ها در تاریخ  هواشناسی اعلام شدند  که افزایش  دوره های خشکسالی  زیادی را موجب می شود.  چنین پدیده  آب و هوایی  باعث افزایش  سیل  و دیگر پدیده های  مهلک هوایی  خواهد شد.

مطابق با اطلاعات  سازمان ملل،  ال-نینو (نوسان دمای  لایه فوقانی آبها در اقیانوس آرام  که تأثیر مشخصی بر  آب وهوا دارد)  در سال 2016 میلادی  در طول تاریخ هواشناسی خیلی قوی خواهد بود  و  کمبود  باران  در بسیاری از  مناطق  جنوب — شرق آسیا  و خشکسالی در استرالیا را موجب خواهد شد.  تأثیر آن بر  بخش کشاورزی جهان مهلک خواهد بود. سطح پایین  تولید محصولات کشاورزی باعث کاهش  عرضه  در مقابل افزایش تقاضا خواهد شد و این امر  به عقیده پیتر گارنری  به تورم می انجامد.

 

افزایش فقر در اروپا

 

از آغاز  بحران  مالی جهانی ، فقر در اروپا به دلیل افت اقتصادی  و  محدودیت های مالی  رشد کرده است.  به ارزیابی  سازمان بین المللی کار، 123  میلیون  نفر در اتحادیه اروپا  با خطر قرار گرفتن در  خط فقر روبرو هستند  که یک چهارم کل  ساکنان اروپا را تشکیل می دهند. در سال 2008 میلادی  این  رقم از 116 میلیون تجاوز نمی کرد.  اروپا  که با  رشد  نابرابری و بیکاری  روبرو شده است و  این سطح از 10 درصد فراتر رفته است، قصد دارد  درآمد پایه ای واحد را  مقرر کند  که همه ساکنان  بدون وابستگی به داشتن کار  و یا بیکار بودن بتوانند  نیازهای  مصرفی اصلی خود را تأمین کنند.

در اسپانیا  حزب چپ پوپولیستی « پودِموس» از این ایده حمایت کرده است. فنلاند  قصد دارد  در ماه های آینده  در بعضی از مناطق  کشور این ایده را به اجرا بگذارد. در سوئیس قرار است در سال 2016 میلادی رفراندومی در این رابطه برگزار شود.

در فرانسه بیش از 10 درصد مردم با خطر قرار گرفتن  در مرز فقر  و یا انزوای اجتماعی روبرو هستند.  در سال 2016 میلادی فرانسه  نیز ایده مقرر کردن  درآمد پایه  و محدودیت  حداکثر دستمزد را بررسی خواهد کرد تا نابرابری  اجتماعی را رفع سازد و به رشد یکسان برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала